1 Laatst bewerkt door chan1985 (18-09-2012 08:21)

Onderwerp: ik moet platte cupcakes hebben!

ik moet aanstaande vrijdag rond de 250 cupcakes maken voor zaterdag 22 sept. Burendag. Mijn activiteit is om met de kinderen en volwassenen de cupcakejes te versieren met fondant/marsepein. Maar daardoor moet de cakejes wel plat zijn en niet bol.

Weet iemand hoeveel beslag ik erin moet doen? Hoorde wel dat als ze uit de oven komen ik er iets plats nog op moet leggen.

En ik heb 2 bakplaten met 12 gaten voor cakejes te maken, kan ik ze het beste samen erin stoppen zodat ik sneller klaar ben, en moeten ze dan langer in de oven staan?

En kan ik beter BC of jam gebruiken voor dat beetje wat je erop smeert zodat het fondant/marsepein erop blijft zitten???

Graag ontvang ik tips van jullie

2

Re: ik moet platte cupcakes hebben!

Kunnen de bakplaten naast elkaar in de oven staan? Dan kan het wel tenminste zo doe ik het ook altijd ;)

Als je de vormpjes niet te vol doet.
Ik vul zo ong. tot 2/3 van het vormpje, dan worden zo ook niet bol tenminste dat is mijn ervaring.
Ligt er misschien ook aan welk recept je gebruikt, ik zal het recept wat ik gebruikt zo is even opzoeken ;)

3

ik zou BC of chocoganache gebruiken om het te 'plakken' - glijdt minder dan jam!

4

Of simpel chocopasta voor het plakken.
Succes in ieder geval met bakken!

5

Ik doe meestal 38 - 40 gram in een vormpje (gebruik de cc-mix van custers).

Na het bakken een glazen broodplank erop, met wat extra gewicht en na 5 minuten laat ik ze op de kop afkoelen............hierdoor altijd platte cupcakes.

Voor het bakken zou je even moeten uitproberen..........als je ze op 2 lagen moet plaatsen zal de ene laag minder snel gaan dus langer moeten. Maar kan me voorstellen dat je voor 250 cupcakes graag meer tegelijk wilt bakken. Leuke klus!  :thumb:

Je kan ze eventueel ook al nu bakken en invriezen: cupcakes zijn snel ontdooid.

6

Ik bak mijn cupcakes op lagere temperatuur (150-160°C). Ze moeten dan wel wat langer staan, maar blijven plat.

Afsmeren doe ik dan weer met een beetje speculaaspasta

7

José91 schreef:

Kunnen de bakplaten naast elkaar in de oven staan? Dan kan het wel tenminste zo doe ik het ook altijd ;)

Als je de vormpjes niet te vol doet.
Ik vul zo ong. tot 2/3 van het vormpje, dan worden zo ook niet bol tenminste dat is mijn ervaring.
Ligt er misschien ook aan welk recept je gebruikt, ik zal het recept wat ik gebruikt zo is even opzoeken ;)

Zo 't recept op gezocht dat ik gebruik.
Dit zijn ingrediënten die ik gebruik voor ong. 20-24 cupcakes
200 g zachte boter
200 g kristal suiker
200 g bakmeel
1 zakje vanillesuiker
1 tl citroenrasp
4 middelgrote eieren.
2 el melk

Ik hoop dat je er wat aan heb ;)

8

wat ellen zegt; als je op lagere temp bakt zullen ze niet of nauwelijks bol worden. Ook helpt het om ze zo laag mogelijk in de oven te zetten en niet in het midden. Ik vul 40 gr per bakje en je kunt erna nog een snijplank erop leggen. Hoef je niet aan te drukken oid. Na een half minuutje kan hij er weer af (ivm plakken)
Dan moet het goedkomen hoor!

9

Ik bak op 160 graden en vul de papiertjes tot 2/3 en ik heb altijd platte cupcakes. Ik smeer af met witte chocolade ganache of bebogeen.

10

Tips voor platte cupcakes heb je inmiddels al gekregen. Wat je andere vragen betreft:

- Als je marsepein gebruikt ipv fondant, hoef je helemaal niets extra's te gebruiken om het te laten plakken op de cupcakes. Dat plakt van zichzelf. Extra voordeel van marsepein is dat je ook om de decoraties erop te plakken geen water of lijm nodig hebt. Ik heb tijdens mijn workshops gemerkt dat vooral kinderen het vaak makkelijker vinden om met marsepein te werken. Ze hoeven dan niet met een kwastje water op het fondant te doen om er een pareltje of een bloemetje op te plakken. Scheelt een hoop tijd en geknoei, en de cupcakes worden een stuk netter. Marsepein is wel iets duurder dan fondant, dus die afweging moet je wel even zelf maken. Het scheelt je wel weer een hoop kwastjes en bakjes water en chocopasta neerzetten  ;)

- Ik bak bij grotere hoeveelheden ook altijd met twee bakblikken tegelijk. Ik heb een heteluchtoven en daarin gaat dat prima (zolang je ze maar niet te dicht boven elkaar zet) omdat de luchtcirculatie in de oven zorgt dat de temperatuur overal ongeveer gelijk is. De onderste cupcakes worden wel iets minder bruin dan de bovenste, maar daar zie je na het decoreren toch niets meer van. Als je bang bent dat de onderste cupcakes nog niet helemaal goed gaar zijn kun je de bovenste er vast uithalen en de onderste nog even een minuut of twee extra laten zitten.

11

Normaal gesproken bak ik mijn cupcakes ook op 160 graden en bij mij worden ze wel bol.
Ik heb meerendeel fondant gekocht, maar heb ook wat marsepein van mezelf erbij gedaan.
Ik moet nog ff kijken of er 2 bakblikken naast elkaar kunnen.
Ik bak met de cupcake mix van funcakes.
Ik vries de cakejes niet in, maar doe ze na het afkoelen in een luchtdichte bak (plastic bak) voor de volgende dag. Want ik weet van mezelf als ik zelf ze bak (niet zoveel) dat ze dan in een plastic bakje een paar dagen goed blijven en nog net zo lekker smaken :)
Ik kan natuurlijk altijd horen dat iemand geen chocopasta lust, en denk dat ik het daarom ma met BC afsmeer.

Meestal doe ik het beslag met 2 eetlepels erin, maar dat geeft wel veel gesmeer, is het dan handiger om het beslag in een spuitzak te doen?

12

Ik doe ook 40 gr per papiertje en leg er (heel erg kort) een broodplank op. Doe er wel bakpapier tussen ivm plakken. Marsepein blijft bij mij ook altijd gewoon plakken en ik gebruik dus ook geen bc oid om te plakken  ;)

13

2 bakblikken naast elkaar past niet :s

Kan ik ze dan onder elkaar zetten? En moeten ze er dan langer in?

14

Als je ze onder elkaar plaatst, kan het zijn dat de een langer moet dan de ander, en dat betekent dat je ze steeds in de gaten moet houden.
Het ligt ook aan je oven of er verschil tussen onderste en boven bakblik gaat zitten.

Je kunt er ook voor kiezen om gewoon per keer te bakken, dan kan je de een klaarmaken, terwijl de ander in de oven zit.
Bakblik eruit, nieuwe erin.
Plank op cupcakes, om plat te maken, en dan nieuwe weer klaarzetten om daarna weer om te wisselen.
Dan kan je continu iets in de oven hebben.
Anders heb je steeds tijd dat er niks in de oven zit.

Maar denk dat je gewoon ff moet kijken wat voor jou het beste werkt.
Je kunt het gewoon proberen met twee bakblikken, zie je direct dat het niet zo goed gaat, kan je altijd nog per stuk bakken.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

15

ik zou niet alleen vrijdag gaan bakken hoor! morgen al beginnen. 250 is heeel erg veel.. ze blijven echt nog wel lekker tot maandag of zo.
even uitrekenen hoeveel uur je kwijt bent aan het bakken, want dat is echt heel veel.

succes!

16

vandaag bakken, dan zou ik het vanavond ff moeten doen. Want moet zo mijn zoontje van school halen, en dan na zwemles erna eten, en dan is het alweer s'avonds. Miskien is dat wel een optie om dan ook al 2 a 3 te maken ofzo. En dan ma 12 per keer

ff kijke of ik er vanavond nog zin in heb, anders kan ik zaterdagochtend nog wel ff mee doorgaan. Het begint om 13.30

17

Ik bakte ze eerst altijd met cupcakemix en gebruikte altijd roomboter.. Tot mijn mannetje margarine meebracht en ik dacht..ik probeer t er gewoon een keer mee! En.. Perfect platte cupcakes!! :D mannetje helemaal 'trots' haha! Ik mooi platte cupcakes! Voor mij dus voortaan margarine ipv roomboter.

18

ik gebruik nooit roomboter, ik vind dat zelf niet lekker. Heb meteen die goedkoopste van (ruiter) gekocht dat is 250 gram voor 0,49 euro cent, en daar lukken ze ook prima mee :)

Ben gisteren begonnen rond 19.00 en het leek dat ik er veel uit kon halen, dit was ook zo maar omdat ik het ene bakblik op de grond van de oven had gezet, is deze aan de onderkant verbrand!  :mad: Zo grrrrrrrrrrrrr
Maar nu weet ik het en heb ik ze ergens anders op gezet, en als ik nog beslag over heb, wacht ik tot de andere klaar zijn, en doe ik de rest van het beslag erin.

Want alleen die papiertjes in de oven dan gaan ze wel meer uitzetten

Ik heb trouwens de papiertjes van de Makro de witte 200 stuks voor 1 euro nog wat. Maar merk wel dat sommige papiertjes loslaten :( hoe komt dit?

En ik heb na het afkoelen de cake'jes op elkaar gestapeld in een bak die dicht kan. Maar merk wel dat ze daardoor aan elkaar gaan plakken, hoe gebeurd dit niet?

19

net had ik hem eerst op 160 graden gezet, want gisteravond kwam er zoveel rook vanaf toen die op 180 graden stond. Maar nu hebben de cupcakes er wel langer dan een half uur in gezeten, en ze werden maar niet bruin........ Echt vaag. Toch ma weer op 180 graden gezet, kijke hoe het met de volgende lading gaat...........

20

180 is dat hete lucht?

Bij het stapelen in de bak een bakpapiertje ertussen? Cupcakes zijn nogal 'vettig' dus zullen aan elkaar plakken.......

Ow ja..........en op de bodem van je oven bakken is nooit een succes, maar daar was je zelf inmiddels ook achter  ;) De lucht/warmte kan dan niet circuleren.

21

ja daar ben ik wel achter gekomen ja.  :mad:
Eindelijk klaar met bakken, wat veel enz. Das niet voor mij weggelegd, doe mij dan ma liever een taartje waar ik 3 uurtjes mee bezig ben, en dan klaar is.

Nu morgen nog afw88e hoe de kids en volwassenen het vinden

22

Burendag was een zeer geslaagd dagje!

Zie hier foto's
http://www.facebook.com/media/set/?set= … amp;type=3

Ik had teveel cakes gebakken, dus de kids konden er meer dan 1 versieren, en dat wilden ze graag doen. Ze waren er allemaal maar druk mee. Zelfs toen om 17.00 de tent waaronder wij ons bevonden opgeruimd moest worden, hebben de kidz mij meegeholpen om de tafel en banken ff te verschuiven na open lucht en daar zijn ze nog verder gegaan tot 17.30 :D
Jammer vond ik dat de meeste volwasssenen niet wilde komen proberen, sommige heb ik weten te strikken en die deden gezellig mee. :) Een prima dan dus!