1

Onderwerp: vraag over after eight / bon bon bloc creme

hey baksters,

Even een vraag mbt mouse/ creme in de catogorie chocolade.. Ik maak wel eens bonbonbloc creme/mouse van 1 reep bon bon bloc op 250 ml slagroom. Helaas is mijn laatste poging flink mislukt, want kreeg het niet stijfgeklopt, ondanks klop fix. (geschift?)
hoe is dit gebeurd en hoe kan ik dit voorkomen?

nu wil ik voor een nieuwe taart after eight mouse/creme gaan maken, nu las ik twee verschillende recepten. De ene zei: 250 ml slagroom + 200 gr after eight (dezelfde wijze als bonbonbloc) en de tweede is hier van het forum, nl 400 ml slagroom en 200n gr after eight met 1 zakje vanille suiker.. Welke moet ik gebruiken?

bij voorbaat dank!  :thumb:

Groetjes!

2

Re: vraag over after eight / bon bon bloc creme

Heb je je creme/mouse wel in de koeling gezet om op te stijven? (lauw)warme slagroom is moeilijk op te kloppen.

Bij 250 slagroom en 200 after eight is het meer een ganache.
Bij 400 slagroom en 200 after eight is het meer een mouse.

3

Ja ik had het eerst af laten koelen naast de koelkast en toen het op kamer temp was nog een aantal uur in de koelkast..

Wellicht een heel domme vraag, maar wat is het verschil tussen ganache en mousse?

4

Ganache is (veel) dikker/lobbiger dan mouse. Mouse is veel zachter als je het proeft.

5

oke dank je wel! daar ging ik inderdaad al een beetje van uit..

Maar heeft iemand nog goede tips om schiften te voorkomen? het goed geleidelijk af laten koelen is me bekend, en er mag geen vocht / water bij.. toch?
Verder nog iets?

6

Zorg dat er geen onweer in de lucht hangt, haha.. :cool:

Schift voorkom je als je slagroom koud is.

7

Ik laat altijd minimaal een nacht in de koelkast staan en pas de volgende dag opkloppen met wat slagroomversteviger. Van schiften heb ik nog nooit last gehad. Succes

8

slagroom en chocola laten smelten, in de koelkast voor een nacht, en de volgende ochtend kun je het zo mixen als het goed is! dan is ie klaar.