1

Onderwerp: Groene fondant scheurt

HELLUPPP!!! Ik ben bezig met een bestelde taart en mijn groene fondant blijft scheuren. Ik heb alles al geprobeerd wat ik hier op het forum zo kon vinden, maar ik word helemaal gek.

Ik heb de fondant gekocht bij De Taartwinkel in Den Bosch (huismerk) en deze gisteren met groene kleurstof gemengd tot het mooi groen was. Goed verpakt een nacht laten staan.

Bij het platmaken ontstaan er al scheuren dus ik had opgezocht wat ik kon doen. Crisco. Heb ik gebruikt en nu komen er inderdaad geen scheuren meer in de fondant bij het uitrollen maar zodra ik het op mijn taart wil doen, scheurt het meteen.

Ik heb van alles geprobeerd:
- Even met rust laten
- Crisco
- Wat droger maken
- Wat dikker uitrollen
- Dunner uitrollen
- Kleinere oppervlakte
- Juist een hele grote oppervlakte

Ik weet het echt niet meer en ben bijna van plan om het gewoon op te geven en dan de bestelling te annuleren. Alleen baal ik er flink van want het is voor een doopfeest morgen dus kunnen ze nooit meer aan een leuke taart komen. (Zo'n supermarkt taart alleen)

Alsjeblieft als je nog tips hebt....

2

Re: Groene fondant scheurt

andere merk proberen

3

Ja dat kan dus niet. De taart moet morgen afgeleverd worden dus moet vanavond gemaakt worden!

4

Amandje schreef:

Ja dat kan dus niet. De taart moet morgen afgeleverd worden dus moet vanavond gemaakt worden!

ik werkt alleen met funcakes dus ik kan je niet helpen,ik opwarmem meestal 30 secunden in magnteroon en daarna heel goed kneden

5

Ja, ik werk normaal ook alleen met funcakes en daar heb ik bijna geen problemen mee. Ik had gedacht dat het niet zo veel uit zou maken als ik het huismerk zou pakken van de winkel.

Ik zie net nog op een ander topic dat ze het met water geprobeerd hebben. Eens kijken of dat nog lukt. Anders dan geef ik het gewoon op. Heel sneu, maar ik kan ze geen taart verkopen die er niet uit ziet natuurlijk.

6

Amandje schreef:

Ik zie net nog op een ander topic dat ze het met water geprobeerd hebben. Eens kijken of dat nog lukt. Anders dan geef ik het gewoon op. Heel sneu, maar ik kan ze geen taart verkopen die er niet uit ziet natuurlijk.

Ik hoop dat het nog goed komt, een tip heb ik ook niet voor je, maar ik zou de taart gewoon maken, beter een taart die iets minder mooi is, dan geen taart!
Kun je geen andere kleur gebruiken?

7

Lenney schreef:
Amandje schreef:

Ik hoop dat het nog goed komt, een tip heb ik ook niet voor je, maar ik zou de taart gewoon maken, beter een taart die iets minder mooi is, dan geen taart!
Kun je geen andere kleur gebruiken?

ja ben eens beter minder mooi taart dan geen taart,mischien waar is geschuerd iets plakken als lukt

8

Nee dat is ook een probleem. Ik heb alleen nog de fondant van het huismerk liggen, maar er zit al een deel groen op de taart. Als ik die eraf haal dan trek ik heel de onderlaag kapot van de taart en kan ik het helemaal weggooien. Dat krijg ik nooit meer goed.

Ik weet in ieder geval wel dat De Taartwinkel in Den Bosch hier nog wat over te horen krijgt, want ik heb dit probleem nog niet gehad met andere fondant.

9

of ik denk hebt je groen marsepein ? dan mischien mengen en komt wat nog

10

Je zou een stroken taart kunnen maken
Fondant in stukken snijden, vouw erin en netjes naast elkaar leggen en aan de onderkant leuke lint gebruiken.

Succes!

11

en is gelukt?

12 Laatst bewerkt door Esther68 (16-09-2012 20:36)

Ik koop ook regelmatig bij de Taartwinkel en heb eigenlijk nooit problemen met marsepein/fondant. Hooguit dat de marsepein te vers is, dan is deze ook (te) zacht. Marsepein (bc-mix geloof ik ook) is van Zeelandia en denk dus dat ze de fondant dat ook is (ze hebben trouwens ook andere merken fondant).
Ik denk dat de 'boosdoener' de groene kleurstof is. Ik weet ook niet hoe het komt maar als ik al problemen heb met scheuren en zo is het vaak met de kleur groen. Volgens mij hebben er meer hier problemen mee.....
Ik zie dit topic nu pas,jammer genoeg. Al had ik je niet kunnen helpen aan fondant, maar had wel iets van 800 gr marsepein gehad...

13

Nou het was heel raar... Het was niet alleen de groene fondant, maar ineens was het met al mijn fondant zo. Ik wilde er namelijk een andere kleur op doen om het zo te verhelpen, maar ook die scheurde. Kan fondant reageren op weersomstandigheden? Of misschien dat bepaalde fondant iets te oud is geweest en dat gemengd met het nieuwe fondant en de kleurstof... Ik weet het niet.

Ik heb de figuurtjes kunnen maken met veel moeite en heb toen alles met rust gelaten tot vanochtend. Toen was het fondant iets beter, maar kon ik alleen kleine stukken doen omdat het anders toch ging scheuren. Gisteren kon ik zelfs kleine stukken niet doen.

Uiteindelijk heb ik een frosting gemaakt en die over de taart gedaan en zo glad en netjes mogelijk gemaakt. Het resultaat was totaal niet wat ik zou willen, maar het kon er mee door. Gelukkig had de klant niks in de gaten en vonden ze het super mooi.

Eind goed al goed laten we maar zeggen. Maar ik ga van de week toch even uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren.