Onderwerp: Witte chocolademousse
Hierbij mijn recept van witte chocolade mousse. Ik maak het regelmatig , op veler verzoek, als dessert als we visite hebben. In het topic bakken & vullen is mij gevraagd dit recept te delen. Bij deze dus.
Ik heb dit eigenlijk nog nooit gebruikt om taart te vullen, maar ik gok dat je hiermee ongeveer een taart van 25 cm doorsnede kunt vullen (één laag). Als jullie het geprobeerd hebben laat het even weten, dan zal ik dit aanpassen in het topic, mocht het niet kloppen.
Het is aan te raden een dijkje te spuiten voordat je de chocomousse vulling op de taart doet.
Let op; gebruik van rauw eiwit! In ieder geval niet geschikt voor zwangere vrouwen.
Eventueel kun je nog een zakje klopfix toevoegen aan de slagroom voor extra stevigheid.
Ingrediënten
- 175 gr witte chocolade
- 4 el warme melk
- 2,5 dl slagroom
- 2 eiwitten op kamertemperatuur
- Zout
- 60 gr suiker
Breek de chocolade in stukken en smelt deze au bain marie totdat hij gesmolten en glad is. Roer er geleidelijk de warme melk door zodat een mooi mengsel ontstaat. Neem de kom van de pan met water en laat het mengsel afkoelen tot kamertemperatuur.
Klop de slagroom met de suiker in een andere kom net stijf.
Klop de eiwitten in weer een andere kom met een mespuntje zout tot stevige pieken.
Schep de helft van het geklopte eiwit in een grote kom door het chocomengsel. Let op dat je choco-mengsel niet te warm is, anders mislukt dit recept hopeloos! Spatel de slagroom en de rest van het eiwit er voorzichtig door tot geen wit meer zichtbaar is. Let op dat je niet te lang mengt. Laat het mengsel een nacht opstijven in de koelkast.