1

Onderwerp: extra oven vaste platen voor makarons

Ik wil graag makarons maken voor mijn dochter haar verjaardag, maar het moeten er gelijk een stuk of 30 worden. Nu heb ik alleen niet zo veel platen in mijn oven. Hoe kan ik de makarons het beste laten drogen voordat ze de oven in gaan? Zou dat gaan op een siliconen onderlegger voor op een bakplaat of zullen ze dan breken zodra ik de onderlegger op de bakplaat ga leggen? Iemand nog een andere goedkope optie? Zie het niet zitten om 3 bakplaten voor mijn oven erbij te moeten kopen.

2

Re: extra oven vaste platen voor makarons

Ik herken je probleem, heb zelf maar 1 ovenplaat. Ik heb het toen opgelost met bakpapier op mijn bakroosters, maar helaas. Ze werden toch minder goed gaar dan op de plaat. Bakpapier geleidt natuurlijk geen warmte. Terugzetten had tot gevolg dat ze wat uitdroogden.
Siliconen bakmat durfde ik niet, want die gaat bij mij altijd golven. Ik heb zelf laatst een macaron-bakmat gekocht (zo'n flexibele, van siliconen). Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, maar het schijnt heel goed te gaan. Niet goedkoop hoor, ongeveer 20,00 bij onze grootste online-boekenwinkel.
Soms kun je ergens uitschuifbare platen kopen. Die kun je ook op je rooster leggen.
Ergens lenen anders?

Tieneke

3

Misschien op bakpapier op een grote snijplank?
Dan schuif je het zo op de bakplaat

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

4

Ik spuit ze altijd op papier op mn bakplaat en dan schuif ik het papier op mn aanrechtblad...

5

gewoon een paar plaatjes kopen die je dan op de roosters kunt leggen

Ik heb dus geen idee waar ik plaatjes kan kopen die ik op mijn roosters kan schuiven. In elk geval geen plaatjes die hard zijn. Ik ben zo bang dat siliconen te veel wiebelen als ik ze op de bakplaat leg en dat de makarons dan lelijk worden. Trekt een grote snijplank niet krom in de oven? En zou bijvoorbeeld een dik karton ook willen of zal dat verbranden? Makarons worden natuurlijk niet heel erg heet gebakken...

7

Bij de onderdelenwinkel extra bakplaten voor je oven bestellen?

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

8

Volgens mij bedoelen ze dat je de macarons laat drogen op papier op je aanrecht. Als je dan je eerste lading op de bakplaat hebt gebakken, schuif je die eraf en dan de lading op de aanrecht erop en weer in de oven.
Beregoed idee meiden!

Tieneke

Bij de Action hebben ze bakplaten voor 5.99, die zijn uitschuifbaar en passen dus makkelijk in verschillende ovens

10 Laatst bewerkt door ElsGroeneweg (10-09-2012 08:08)

hoeft niet 2x keer sorry

Nou dan ga ik eerst gewoon proberen of ik ze kan drogen op het aanrecht en ze dan zonder te beschadigen over kan brengen op de bakplaat voor het bakken. Mocht dat niet lukken dan vind ik die extra bakplaten van de Action ook een onwijs goed idee. Komt in elk geval wel goed nu. Bedankt voor de antwoorden.

12

Gewoon in de webshop  :Y

http://www.deleukstetaartenshop.nl/bakv … -6636.html

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

13

Bommeltje schreef:

Gewoon in de webshop  :Y

http://www.deleukstetaartenshop.nl/bakv … -6636.html

super handig om te weten
bedankt !
ga binnenkort even shoppen

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

14

Blokker verkoop uitschuifbare plaat voor 9 euro dacht ik.

Ik heb zelf er 2 en vind ideaal...

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

15

Bij ikea heb je ook van die bakplaten. Passen prima op het rooster van de oven. Kosten €4,99 p/st.

Bedankt voor alle antwoorden dames. De makarons zijn helemaal gelukt. Zelfs de voetjes en alles en dat voor de eerste keer. Heb ook super nauwkeurig het recept gevolg.

Ik heb alleen een oud oventje en die heeft echt een gebruiksaanwijzing. Meestal moet ik bijvoorbeeld cake halverwege de baktijd omdraaien omdat de achterkant heter wordt dan de voorkant en hij dus oneven rijst. En de temperatuur klopt ook niet altijd even goed. Goed opletten dus ;-).

Op 125 graden werden de makarons niet gaar en bleven ze wat kleven aan het bakpapier (zelfs na 20 minuten in de oven) en op 150 werden ze in 10 minuutjes tijd al een heel klein beetje bruin, maar wel super lekker ;-). Je kunt nog wel duidelijk zien dat ze roze (bosvruchten) en geel (banaan) zijn, maar het was nét iets mooier geweest als ze helemaal niet waren verkleurd.

Nu zitten ze in de vriezer te wachten op hun vulling. De bosvruchten variant krijgt pure chocolade ganache als vulling en de banaan krijgt een zachte karamel vulling.