1

Onderwerp: natte royal icing...

Potjandikkemedorie!  :grr:

Gisteravond wilde ik gewoon even lekker oefenen met royal icing spuiten, want daar ben ik echt bar slecht in... Dus ik heb de royal icing mix van funcakes gebruikt, en precies de instructies gevolgd...

maar het blijft zo nat! ook als ik meer mix toevoeg, en poedersuiker toevoeg... het is gewoon een drama! Boogjes spuiten lukt wel, maar een roos spuiten gaat echt niet - dan loopt het allemaal in elkaar over tot het gewoon een soort van 'drol' is - en een drol is niet zo mooi als een roos, haha!

iemand heir ook ervaring mee? Weet iemand wat ik zou kunnen doen om de consistentie stevig genoeg te krijgen?

Dank!

2

Re: natte royal icing...

Heb je je niet vergist in de hoeveelheid water? Of was je kom niet vetvrij? Als dat laatste het geval is, blijft het dun en kun je niet oplossen.

Gek hoor en jammer... Succes met je nieuwe poging.

Tieneke

3

idd zorgen dat je spullen heel goed vetvrij zijn. Ik ga altijd even met wat citroensap door de kom heen en over de garde.
Rustig en lang genoeg mixen.
Is het dan nog te dun dan gezeefde poedersuiker erbij.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

4

Nou... Toevallig heb ik gisteren ook voor het eerst royal icing gemaakt (en ook van de funcakes mix). Eerst de hele zak gezeefd en door elkaar heen geschept, water afgemeten... Icing bleef superhard! Uiteindelijk meer dan het dubbele aan water toegevoegd dan op de verpakking aangegeven staat... Een volgende keer zou ik het meer op het oog / het gevoel afmeten. Heb je nu alleen niets aan ben ik bang!

5

Volgens mij heb ik vaker op het forum gelezen dat RI van de mix niet goed gaat. Ergens in mijn achterhoofd zit nog de tip om de inhoud van de zak goed te roeren zodat suiker en eiwit door elkaar gaan. Maar Brwie heeft de hele zak gebruikt en dat zou het probleem dus moeten verhelpen. Wat gek zeg!
Mailtje naar Funcakes dan maar en voorlopig het recept van hiernaast gebruiken met eiwitpoeder, suikerbakkerspoeder en water/citroensap? Dat is mij nog nooit mislukt.

Tieneke

6

Bedankt voor alle tips! Kan heel goed zijn dat mn kom niet helemaal vetvrij was - ik was m wel goed af maar tsja... wordt ook gebruikt voor biscuit, vullingen, etc.. Dus goede tip: eerst ontvetten!

Hoop dat t volgende keer beter gaat!