1

Onderwerp: Zijkanten van biscuit ingedeukt

Inmiddels heb ik al 2x gehad dat de zijkant van het biscuit is ingedeukt. Vorige keer was het aan 1 kant en nu rondom. dit kan ik wel afdekken met extra botercreme, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. De taart is nu ook minder hoog dan dat hij moet zijn. Hij kwam zo uit de oven, randen waren losgelaten, lang genoeg gebakken, dus niet gewoon ingezakt doordat hij niet gaar zou zijn. Wie weet hoe dit kan en hoe ik het kan oplossen?

2

Re: Zijkanten van biscuit ingedeukt

Waarschijnlijk staat je oven te warm... Welke temperatuur gebruik je?

3

geen idee, vervelend probleem.

4

Oven staat op 175 graden, gasoven. Misschien korter bakken? Of de over zachter zetten? Het is een vorm van 20 cm. De normale baktijd is dan 30-35 min, maar omdat het biscuit daarna inzakte, bak ik hem 40 min. Maar ja, nu heb ik dit probleem..

5

Ja, dat heb ik nou ook! Maar... ik heb het wel alleen met extra hoge biscuits, van minimaal 10cm. Wel heel vervelend, maar volgens mij komt het inderdaad doordat de temperatuur te hoog is... Gister heb ik het namelijk eerst 20 minuten op 150 en toen 10 minuten op 175 gedaan en dat zag er een stuk beter uit.

Misschien ook eens proberen, kijken of het bij jou ook helpt!

6

In mijn hetelucht oven bak ik een 20cm op 150 graden, ca. 35 minuten. Ik zou eens proberen om de oven lager te zetten. Langer bakken bij inzakken heeft geen zin, wordt het alleen maar droger en harder van lijkt me... :think:

7

Hmmm hahah Ik had begrepen dat de taart inzakt als hij niet gaar is. Ik ga de volgende keer idd even proberen om eerst op 150 graden te bakken en dan op 175. Thnxx voor de tips!
Mijn volgende taart wordt een geboorte taart aangezien ik 7 maanden zwanger ben  :) . dus hoop dat die goed lukt.

8

Oh, dan heb je nog even de tijd om te oefenen! Succes!

9

Haha, dankje! Ik wil alleen wel graag de taart volgende week of de week er op maken, en dan in de vriezer stoppen  :). Dan ligt hij vast klaar, er moet nog zoveel gebeuren. Maar ik ga zeker van de week oefenen met de temperatuur verschillen! :)

10

Hmm, ik heb het weer geprobeerd... en weer zakt hij aan de zijkant in. Nu aan een kant. Ik heb een vorm van 20 cm en gebruik 266 gr funcakesmix, 4 eieren en 210 ml water. Omdat ik graag een wat hoger biscuit wil hebben. Bij de normale hoeveelheden zakt hij ook in bij de zijkanten. Ik heb het bakken nu 25 min op 150 gr gedaan en 15 min op 175 gr. Voor ik hem uit de oven haalde was hij mooi hoog en niets was ingezakt. Op het moment dat ik hem uit de oven haalde zakte hij weer aan een kant in... Ohhh wat moet ik toch anders doen... Heb inmiddels al heel wat biscuit gebakken...

11

Ik zou toch nog iets meer oplopend bakken.
Ik bak in mijn conventionele oven 15 min. op 140ºC, dan 15 min. op 160ºC en dan nog 10 min. op 175 ºC. Heb geen problemen met inzakken oid.
Succes ermee!

Dat is toch een TAART waard!

12

marjan050 schreef:

Hmm, ik heb het weer geprobeerd... en weer zakt hij aan de zijkant in. Nu aan een kant. Ik heb een vorm van 20 cm en gebruik 266 gr funcakesmix, 4 eieren en 210 ml water. Omdat ik graag een wat hoger biscuit wil hebben. Bij de normale hoeveelheden zakt hij ook in bij de zijkanten. Ik heb het bakken nu 25 min op 150 gr gedaan en 15 min op 175 gr. Voor ik hem uit de oven haalde was hij mooi hoog en niets was ingezakt. Op het moment dat ik hem uit de oven haalde zakte hij weer aan een kant in... Ohhh wat moet ik toch anders doen... Heb inmiddels al heel wat biscuit gebakken...

Bedoel je echt 210 ml? Nee toch? Maar instorten aan een kant dan is hij nog niet gaar volgens mij...

13

Ja dat had ik als tip hier op de site gehad. Dat je ipv 210 of 220 gr mix 266 met een ei extra en weinig water deed en dan heb je een hogere taart. Anders blijft hij zo laag. Maar instorten deed de taart ook toen ik hem langer ging bakken... Daarom begrijp ik het ook niet...

14

Biggeltaart heeft het over de hoeveelheid water. 20ml is voldoende hoor.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

15

@ppeltje schreef:

Biggeltaart heeft het over de hoeveelheid water. 20ml is voldoende hoor.  ;)

Inderdaad, met 210 ml wordt het een soepie.
20 ml is net iets meer dan een eetlepel.

16

ik dacht ook al toen ik dat las, da's 10x teveel :s

Waterhoeveelheid/-gewicht is altijd 10% van je mixgewicht :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

17

Ohhhh daar zal de fout liggen!!!! Hij is gewoon veel te nat. Ik heb natuurlijk met mijn suffe zwangere hoofd niet goed gelezen! Ohhh dames, als ik jullie toch niet had!

18

marjan050 schreef:

Ohhhh daar zal de fout liggen!!!! Hij is gewoon veel te nat. Ik heb natuurlijk met mijn suffe zwangere hoofd niet goed gelezen! Ohhh dames, als ik jullie toch niet had!

Haha, je bent vast niet de eerste hoor! Weer even proberen en dan maar 21 ml water erbij doen (kun je even wegen, je hebt 21 gram nodig). Moet het trouwens geen 26 ml zijn? Meestal is het inderdaad 10% van de mix.
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe poging uit de oven komt!

19

Ik denk idd dat het dan 26 ml moet zijn. Weet niet hoe precies het komt op zo'n kleine hoeveelheid. Moet zeggen dat het biscuit van de vorige keren wel erg lekker was haha!
Heel erg bedankt voor het meedenken en ik ga er vanuit dat dit het probleem wel verhelpt!  :D

20

Nou dames, ik heb vanmiddag nog een gebakken, 3 eieren 210 gr mix en 21 ML  :o  water. En hij is perfect! Mooi hoog, mooi gaar, gladde zijkanten en prima te snijden. Helaas is mijn zaagje gesneuveld vanmorgen, dus heb ik hem met een broodmes door gesneden. Iets minder netjes, maar daar iets niets meer van te zien. Heel erg bedankt voor jullie reacties! :)  :thumb:

21

:thumb:  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

22

Joehoe! Goed zo! :thumb: