1

Onderwerp: Zondag taart nodig. Tips voor voorbereidingen en invriezen?

He meiden,

Ik wil graag een taart gaan maken voor de verjaardag van mijn zoontje. Ik heb maar 1x eerder een taart gemaakt en toen heb ik alles op 1 dag gedaan, wat ik super veel werk vond! Nu wil ik graag vanavond de biscuit bakken. Maar zit met de volgende vragen:

- Ik lees overal dat ik hem in een pendaalemmerzak moet invriezen.. Maar laat je hem dan zitten in de springvorm? Of waar zet je hem anders op?

- Wanneer kan ik hem dan het beste uit de vriezer halen om hem te vullen en te bekleden/versieren? Ik dacht eerst aan zaterdag, maar met een zoontje van bijna 1 kan ik niet heel de dag aan een taart werken. Dit zal dus in de avond uren moeten gebeuren. Ik denk niet dat ik het vullen, afsmeren, bekleden en versieren allemaal op zaterdag avond kan doen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Heb het hele internet afgezocht, maar kom er niet uit. Misschien kunnen jullie met jullie ervaring mij wel verder helpen! Alvast bedankt!

2

Re: Zondag taart nodig. Tips voor voorbereidingen en invriezen?

Als je taart afgekoeld is kan je m gewoon in n zak invriezen, wel evt op n vlakke ondergrond zetten om te voorkomen dat ie evt scheef wordt.

Je kan de decoratie evt vantevoren maken en dan zaterdag overdag vullen en afsmeren en bekleden en dan 's avonds afmaken..

Je kan vanavond het biscuit bakken, goed laten afkoelen en invriezen in een pedaalemmerzak, gewoon los en zo luchtdicht mogelijk. Ik zet 'm dan zelf altijd zo in de vriezer, maar als je bezorgd bent over scheef staan kun je natuurlijk altijd de bodem van je springvorm eronder zetten (dus niet in de pedaalemmerzak, maar eronder snap je 't nog  :s )

Ongeveer een uurtje voor het vullen en bekleden de biscuit uit de vriezer halen en op het aanrecht, in de zak laten ontdooien. Let erop dat wanneer je de zak eraf haalt, eventueel vocht van de buitenkant niet op je biscuit valt.

Als je dan een andere avond uittrekt voor het vullen, afsmeren en bekleden (wat voor vullingen gebruik je en welke avond wil je dat dan doen?) Dan kun je de taart na het bekleden in een taartdoos met een pedaalemmerzak eromheen weer invriezen. (maar als dat vrijdagavond is en je hebt niet hele bederfelijke vullingen kan dat ook in de koelkast, dan hoeft er geen pedaalemmerzak omheen.

Dan kun je zaterdagavond de taart verder versieren, ik zou 'm dan zaterdagochtend uit de vriezer halen (bij een taart die bekleed is volgens mij met doos, zonder zak in de koelkast ontdooien)

Sommige versieringen kun je ook al van tevoren maken (weet niet wat voor taart je gaat maken) en deze goed verpakken, die hoeven verder niet in de koelkast of vriezer.

Ik hoop dat je er iets mee kan, veel succes!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

4

etmc schreef:

Als je taart afgekoeld is kan je m gewoon in n zak invriezen, wel evt op n vlakke ondergrond zetten om te voorkomen dat ie evt scheef wordt.

Je kan de decoratie evt vantevoren maken en dan zaterdag overdag vullen en afsmeren en bekleden en dan 's avonds afmaken..

Je doet de biscuit dan gewoon los in een zak? En dan zet je hem met zak en al op een vlakke ondergrond?

5

Bedankt Kaasvrouwtje,

Wat een fijne, uitgebreide uitleg! Het invries gedeelte is mijn nu helemaal duidelijk!

Je gaf aan dat ik een avond kan uittrekken voor het vullen/bekleden en een avond voor het versieren. Betekent dat dat ik hem na het bakken van het biscuit kan invriezen, dan laten ontdooien en vervolgens na het bekleden nogmaals kan invriezen? En als ik hem vrijdag avond zou vullen (gewoon met botercreme en eventueel jam) dan hoef ik hem niet meer in te vriezen?

6

Meis schreef:
etmc schreef:

Je doet de biscuit dan gewoon los in een zak? En dan zet je hem met zak en al op een vlakke ondergrond?

yep :) wel een knoop erin

7

Invries- en ontdooi- & planningsvragen: [MOVE] -> taartdecoratie algemeen

8 Laatst bewerkt door Kaasvrouwtje (04-09-2012 17:17)

Als je 'm vrijdagavond vult en bekleed, en je eet 'm zondag op, dan hoef je 'm niet meer in te vriezen, gewoon in de koelkast, komt het allemaal goed  :Y (kan overigens met of zonder taartdoos, maar zonder neemt ie sneller geurtjes uit de koelkast op)

Het kan zijn dat de taart na het uit de koelkast halen wat gaat 'zweten', vochtig wordt dus, dat is niet erg en trekt vanzelf weg, dat komt door het temperatuurverschil. (bijkomend voordeel is wel dat decoraties makkelijk blijven plakken  ;) )

Oh ja, je kan 'm idd als het nodig is een 2e keer invriezen, geen probleem!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)