1

Onderwerp: Ganache - hard ?

Ik heb vorige week witte-choco hamache gemaakt 1:3.  In de avond gemaakt voor de volgende ochtend. De ganache was echt keihard ! Met een lepel haast geen schep uit te krijgen. Dus na de magnetron en mixen kreeg ik hem redelijk smeerbaar dus doorgegaan met verwerken.

Toch met het opeten (natuurlijk weer in de koelkast een nachtje) was het vulling echt TE stevig. Niet romig, niet als mousse maar echt een harde/koude vulling. Wel goed van smaak maar gewoon euhh...van structuur...

Anyway...mijn vraag, herkennen jullie dit? Hebben jullie dit ook met genache die een nachtje in de koeling heeft gestaan? Wat kan ik volgende keer beter doen?

Erg benieuwd naar reacties  :Y

2

Re: Ganache - hard ?

:think: als vulling bedoel je dus?

Als vulling wordt de ganache meestal opgeklopt begrijp ik (zelf nooit gedaan, als vulling); heb je opgeklopt of gewoon zo gevuld?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ik wilde hem gebruiken voor te vullen (opkloppen) en voor af te smeren (zonder opkloppen) maar helaas .... Ik moet hem wel opkloppen om hem uberhaupt smeerbaar te krijgen ...

4

ik gebruik ganache om een dun laagje af te smeren

als vulling zou ik er een mousse van maken door bv 200 gr slagroom lobbig te kloppen 200 gr ganache licht vloeibaar maken, een schep slagroom erdoorspatelen en dan de rest van de slagroom erdoor spatelen

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

5 Laatst bewerkt door Carien (03-09-2012 20:47)

ganache een paar uur van tevoren uit de koelkast halen doet wonderen :) 
Door het verhitten van de slagroom is het geen koelkastvulling meer ;)

6

betekent dit dat je hem ook niet perse hoeft te bewaren in de koeling? Ik ging uit van slagroom dus koelkast ...  :think:

7

hoeft niet persé idd; geen idee of de taart daadwerkelijk dagen buiten de koeling kan (alsof taart al zolang bewaard zou kunnen worden :rolleyes:  ;) ) , maar een normale taarttermijn wel :)

Je kunt ook de verhoudingen gewoon aanpassen, dus in plaats van 1:3 kun je eens 1:2 proberen.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

9

Ganache schijnt een veilige vulling te zijn die idd niet in de koelkast hoeft. Ik snap ook niet hoe dat komt (blijft toch slagroom), maar als je op youtube t info filmpje bekijkt over afsmeren met ganache door die Australische dame, hoor je dat zij haar taarten niet tussendoor in de koeling zet...en daar is t toch behoorlijk warm met tijden !  :)

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl