1

Onderwerp: Biscuit vochtig en taai na vullen

Afgelopen week was het me dan eindelijk gelukt om een mooie biscuit taart te bakken. Niet ingezakt en hij wilde goed uit de vorm.
Ik heb hem in laagjes gesneden en gevuld, de rand met botercreme, dan vlaaivulling, de volgende laag weer de rand met botercreme en dan bakkersroom. Op het biscuit had ik een beetje suikerwater gedruppeld. En daarna de taart bekleed met Marsepein.
Nu waren de onderste 2 lagen biscuit erg lekker, maar de bovenste laag was helemaal nattig en wat taai geworden. Je kon het prima eten, maar ik had het graag anders gezien.
Weet iemand waar dit van zou kunnen komen? En ook hoe je het kunt voorkomen?

2

Re: Biscuit vochtig en taai na vullen

Ik zou toch denken dat hij nog niet helemaal gaar was.  Hoe heb je biscuit bewaard?  Misschien dat hij bijv. door het bewaren vochtig is geworden?

3

Hij was heel mooi gaar, en toen ik hem doorsneed zag het er ook helemaal mooi uit. Het biscuit is woensdag gebakken, donderdag doorgesneden en versierd en vrijdag opgegeten.
Hij mijn andere taart had ik hier helemaal geen last van...

4

Had je je biscuit omgekeerd?
Dan zou ik het niet weten.
Was je bovenkant nog steeds de bovenkant?
Dan denk ik idd niet gaar.
Het kan soms net het laagje onder de gladde bovenlaag zijn die niet helemaal lekker gaar is.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

5

Niet meer bevochtigen/tempreren met suikerwater?
Onder de vlaaivulling een heel dun laagje botercreme tegen doorlekken?

Dit kun je bij een volgende poging proberen ;)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

6

Hij was echt goed gaar toen ik hem doorsneed en ging vullen. Het is daarna gebeurd... Het was de bovenste laag dus er zat bakkersroom onder die laag.

7

Was die te nat zeker?
Ook daarbij kun je op de biscuitlaag ( zelfs boven en onderkant van de vulling) een laagje botercreme of ganache strijken tegen doorlekken

8

Persoonlijk zou ik botercreme doen en het druppelen met suikerwater overslaan

9

Botercreme heb ik langs de randen gebruikt en dan de vulling zeg maar. Dus toch suikerwater overslaan? Het gekke is wel, dat ik het suikerwater alleen op de onderste 2 lagen heb gedaan en niet op de bovenste, dus dan begrijp ik nog steeds niet hoe de bovenste laag nu zo raar is geworden...

10

Dan idd het vocht uit de bbr.
Als je je biscuitlagen insmeert met bc zoals je een boterham besmeerd met boter, dan trekt het vocht niet door.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

11

Heel erg bedankt voor de tip! Ik ga het proberen bij de volgende taart!
Dat zal waarschijnlijk een geboortetaart worden want ik ben 6 november uitgeteld. Ik wil een deze weken vast de taart maken dan kan ik deze mooi in de vriezer bewaren tot ons meisje is geboren.