1

Onderwerp: Hardt satin ice fondant erg uit? En is het lekker?

Ik bekleed mijn taarten altijd met marsepein,omdat ik dat gewoon lekker vind  :)
Één keer heb ik een taart bekleed met fondant (Sligro fondant) en ik vond dat A) niet zo lekker en B) veel te harde bekleding.

Nu vraag ik mij dus af, hoe dat zit met satin ice fondant? Wordt dat ook hard, of valt dat mee?
Er worden zo veel taarten met fondant bekleed, maar ik vind die harde laag echt niets  :nooo

En ik weet het, smaken verschillen, maar wie heeft ervaring met de satin ice botercreme smaak en de vanille smaak? Is de smaak zacht, of juist chemisch?

Ik hoop op reacties, waarvoor alvast bedankt!

2

Re: Hardt satin ice fondant erg uit? En is het lekker?

ik werk met de fondant van satin ice.
ik krijg er hele goede reacties op en ik vind het heel prettig werken.
Het is heel soepel,ik vind dat heel prettig.
Ik koop ook altijd de vanille smaak.

succes!!!

3

Maar het hard dus wel uit! Ze zeggen dat funcakes dat niet doet maar toch als het een dag om je taart heen zit is het echt wel iets harder  :Y  ik vind dat persoonlijk niet zo erg. Marsepein blijft gewoon wat zachter :Y

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

4 Laatst bewerkt door kaatjekaat (26-08-2012 21:07)

ik vind funcakes gewoon niet fijn werken.niet zo soepel en ik vind het ook niet zo lekker.Het zal misschien iets goedkoper zijn, weet ik niet zeker hoor.

Ik heb ook nog ooit met een ander merk gewerkt, ik weet de naam even niet, maar mijn voorkeur gaat toch naar satin ice :D

Maar wat bedoel je met hard worden? het blijft zacht vind ik, want als je de taart doorsnijd hoef je niet hard teduwen of tesnijden. en tijdens het eten smelt het zo wat in de mond(het is tenslotte ook zoveel %suiker)wat je aan het eten bent :D
maar om een taart tebekleden blijft ie gewoon zacht.

Als je er mee aan het werken bent en je legt het stukje fondant weg zal je het natuurlijk wel in of onder een stukje plastic moeten leggen anders droogt het uit/wordt het hard.maar dat doet marsepein toch ook? ik werk gewoon niet met marsepein. ik vind het niet zo mooi als je er een taart mee bekleed, maar dat is gewoon persoonlijk. en gelukkig de mensen die bij mij een taart bestellen vragen er ook niet om.

gr

p.s ik gebruik wel gumpaste van satin ice voor bv bloemen, strik, of andere decoratie die goed moet uitharden.

5

Het allerfijnste van satin ice is dat die niet zo zoet is.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

6

Ik bedoelde ook niet dat ie keihard word hoor :nooo  En ik vind idd ook fondant fijner werken :Y  maar satin ice daar heb ik altijd ruzie mee ;)
Ik gebruik overigens bakels fondant. Maar feit blijft dat marsepein gewoon zachter blijft :Y

En ik denk ook omdat het buitenlaagje een beetje uithard het lijkt alsof je hele bekleding keihard is maar wat kaatjekaat ook zegt je hoeft niet in je taart te gaan staan hakken om erdoor heen te komen

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

7

marijetje schreef:

je hoeft niet in je taart te gaan staan hakken om erdoor heen te komen

Ha, ha  :lol:
Ik heb nu zo'n beeld voor mij...

Ik ga gewoon een emmertje proberen. Dan ga ik denk ik maar voor de vanille, of zijn er nog "botercreme smaak" ervaringen?

In ieder geval bedankt dames voor jullie meningen en info!

8

Ik vind dat SatinIce wel ietsje uithard maar inderdaad niet zo dat je erg veel kracht moet zetten om te snijden.
Verder vind ik het erg lastig werken, veel te slap en soepel, ik krijg er mijn taarten niet goed strak mee in ieder geval.

Fondant op je taart wordt sowieso nooit keihard. Het buitenlaagje wordt natuurlijk wat harder, maar alles wat tegen je botercrème aanzit kan niet hard worden.
Maar als je losse decoraties maakt of een lussenstrik of iets dergelijks, hartd Satin Ice gewoon volledig uit. Het duurt alleen even :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

10

Bedankt nog Corinne en Suuz!

Ik heb inmiddels een emmertje besteld en ga een klein taartje maken en trachten te bekleden  ;) Eens zien hoeveel moeite mij dat gaat kosten. En dan natuurlijk de vraag, hoe smaakt het?! Ik ben erg van de marsepein, maar ja een mooi wit taartje is ook wel een leuk en mooi.

We zullen zien....

Heb je de vanille of de buttercream besteld? Ik vind ze allebei lekker maar buttercream is wel echt mijn favoriet :)

Let er bij Satin Ice wel op dat je SNEL werkt. Het droogt namelijk vrij snel, dus als je teveel treuzelt of twijfelt kun je wat barstjes krijgen. Geen probleem hoor, want je poetst ze zo weer weg met een beetje plakkerige vinger.

Ik vind het altijd het fijnste om de kant te gebruiken die het langst op tafel is geweest bij het uitrollen, die is namelijk nog niet aan de lucht geweest.
Uitrollen op een beetje (echt een beetje!) maizena werkt voor mij het fijnst.
Als je een grote taart wilt bekleden is het handig om het laatste stukje op een mat uit te rollen en hem dan met mat en al over je taart te leggen. Satin Ice is namelijk erg soepel, dus hij kan wat uitrekken anders.
Helemaal op een mat uitrollen duurt mij te lang en het is dan veel lastiger om egaal en mooi rond uit te rollen.

Veel plezier!

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

12

O boy, o boy Suuz, nu maak je mij wel zenuwachtig  :)

Ik rol de marsepein altijd uit op wat poedersuiker en heb dan zeeën van tijd om de taart te bekleden...
Maar we zien wel hoe het gaat, het wordt gewoon een probeersel.

13 Laatst bewerkt door Suikertaartjes-Suuz (29-08-2012 20:15)

Ben je gek, komt wel goed :)
Maar mocht je dus wat scheurtjes zien, dan weet je waardoor het komt.
Het enige wat je fout kunt doen is treuzelen en twijfelen omdat je bang bent dat je het anders fout doet. Als het niet meteen mooi eromheen zit, niet strak of wat luchtbelletjes..... geen paniek! De belletjes heb ik ook wel eens, en met een klein naaldje prik je dat zo lek. En dan smootheren. Dat moet je dan wel weer rustig aan doen. Beter 50 keer zachtjes over een bultje aaien dan één keer te hard.
Komt hartstikke goed!

En dank je wel voor je lieve berichtje!

14

Je kunt ook altijd nog marsefond proberen (gelijke delen fondant en marsepein). Dan heb je de flexibiliteit van de marsepein gecombineerd met de smaak en de souplesse van het fondant. Ik werk er sinds kort mee en vind het heel prettig werken en het hard niet helemaal uit.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

15

Het is net als behangen , glad strijken, weer wat oplichten, wat wapperen met de laag fondant zodat het weer mooi valt, nog gladder strijken, luchtgaatje inprikken en weer alles glad aaien.., nog eens aaien :D
En dat herhalen  tot je tevreden bent enne...ook nog opschieten :Y  :D

Oefening baart kunst zeggen ze dan, de ene keer gaat het wat makkelijker dan de andere keer

16

Denk dat ik dan weer n verrkeerde batch satin ice hed gehad (2,5kg) want die ws zooo zacht, niet mee te werken gewoon. Kon de lap niet eens fatsoenlijk optillen om op de taart te leggen, toen scheurde alles al. En ook om de taart heen, kreeg t niet strak alleen maar scheuren. Heb toen mn oude vertrouwde goedkope eigen merk van de sligro weer gepakt en ging weer als vanouds.
Had n paar opdrachtje dicht bij elkaar en dacht, zal eens uitpakken hoor, met die satin ice. Nooooooit meer dus!! (behalve de chocolade dan, die is niet zo zacht)

17

Ik verplaats de lap of hangend over de deegroller of op plastic waarop ik het uitgerold heb.
Dat gaat meestal goed, met hele grote lappen is het natuurlijk wel lastig

Met hele grote lappen rol ik het laatste stukje op een siliconen mat (of andere mat).
Dan vervormt hij niet meer en de kant die niet aan de lucht heeft kunnen drogen komt dan bovenop, waardoor er minder kans op barstjes is.

19

ik ben gek op satin ice! Lekkere smaak en ben nu wel erg benieuwd geworden naar de buttercream smaak suuz!

Enthousiaste groet, Maxime

Ja moet je echt proberen hoor, ik vind hem echt enorm lekker :)

21

volgende keer buttercream smaak dus :D

22

Vind je de fondant te zoet, dan kun je er altijd een paar druppeltjes van de Lorann oils aan toevoegen, en dan zeker de frisse smaken  :Y

De lorann (de kleine flesjes van 3.5 ml) zijn geconcentreerd genoeg om je fondant niet plakkerig te maken, vorig jaar hebben we fondant een cola smaak gegeven op de beurs in Alphen.. dat smaakte best lekker  :Y Maar nog wel zoet..

Key lime is al een stuk frisser van smaak..

Tja, en over hoe lekker satin ice wel niet werkt..  :9  Voor mij wel een favoriet hoor!

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

23

smaakjes aan fondant, daar had ik nog niet over nagedacht.
Bedankt Bommeltje