1

Onderwerp: Zelf fondant maken????

Hoi medefreubelaars, heeft iemand ervaring met zelf fondant maken??? ik heb net het recept van fondant (1) van hier gemaakt. Lijkt wel makkelijk maar ik heb zelf meer water toegevoegd omdat ik er na even al niet meer doorheen kwam. Ik heb nu een mooi geheel gekregen maar het smaakt alleen maar naar poedersuiker!!!
Heel anders dan de fondant van de shop! Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan. de zelfgemaakte fondant heb ik nodig voor iemand met koemelkallergie. Maar als ik het op deze manier goed heb gedaan en het bevalt met het verwerken op de taart dan denk ik dat ik het wel vaker ga doen. Ik gebruik voor de taarten ook graag marsefondant!

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

Re: Zelf fondant maken????

Ik gebruikte tot voor kort alleen maar zelfgemaakte fondant. Vond het prima om te bekleden maar niet om mee te boetseren. Het droogt snel uit en is wat korreliger.
Maar het is een heel stuk goedkoper!!!

groetjes,

Alice

3

Heel, h

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Meen je dat nou, want ik heb gemaild naar de shop en daar werd me verteld dat er wel melkpoeder in de fondant zat dus vandaar.....wil natuurlijk geen risico lopen!!!

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

5

Misschien werd er een specifiek merk bedoeld?
RegalIce:
Ingredi

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Ik maak ook mijn fondant zelf, gewoon omdat ik het lekkerder vind : het smaakt gewoon naar suiker ipv naar suiker met een chemisch nasmaakje. Ik doe er wel een beetje clear vanilla bij van Wilton, maar je kan ook citroensap gebruiken of een ander smaakje. Ik vind wel dat de poedersuiker van de shop veeeeel beter is dan die je in de supermarkt koopt (ook voor het maken van RI), het is minder korrelig. De eerste keer heb ik een amerikaans recept gebruikt en daar zat iets meer glucose in en ook een beetje plantaardig vet (crisco) dan het recept van op deze website. Ik denk dat hierdoor de fondant iets minder snel uitdroogt en minder snel breekt.

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

7

Ik wil ook zelf fondant gaan maken,
maar hoeveel gram krijg je als je het recept nummer 1 gemaakt hebt?
Want dan kan ik even kijken of ik de grote verpakkingen neem van ingredienten of toch maar de kleine..

Bekleden gaat goed, maar letters en bloemetjes e.d...kan dat er ook mee?
En misschien kan bij recept 1 ook crisco erbij, zodat het minder snel droger wordt?

Agar-agar is een plantaardig bindmiddel, zou ik dit kunnen gebruiken ipv de poedergelatine?

Voeg je het smaakje er extra aan toe, of moet je dan minderen met een ander ingredient?

Alvast bedankt voor het meedenken!

8 Laatst bewerkt door AnneBakker (14-06-2008 00:47)

Ik heb gisteravond ook zelf fondant gemaakt en heb ook wat meer water toegevoegd want ik kwam er ook niet doorheen.. (heb recept 1 gebruikt) ik voelde vandaag even en het was knalhard.. Ik heb in een howto op youtube gezien dat ze het even in de magnetron deed, 10sec ofzo, en dan goed doorkneden..is dit dan voldoende of moet ik er dan nog maar iets van water of aroma doorkneden?

heb t niet gewogen maar neem aan iets van 465 gezien de ingredienten of ben ik nu niet slim?

Groetjes, Anne

9

Pff heb t geprobeerd te verwerken maar na magnetron + een half uur kneden kwam ik er nog niet doorheen hoor.. bleef ook maar afbreken. heb het gemengd met blanke marsepein en dit ging een stuk beter!! en t was alsnog mooi wit :)

Groetjes, Anne

10

AnneBakker schreef:

Pff heb t geprobeerd te verwerken maar na magnetron + een half uur kneden kwam ik er nog niet doorheen hoor.. bleef ook maar afbreken. heb het gemengd met blanke marsepein en dit ging een stuk beter!! en t was alsnog mooi wit :)

Dan heb je waarschijnlijk te weinig vet of glycerine gebruikt in verhouding tot je andere ingredienten

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

11

Zelf fondant maken is niet moeilijk, ik vond hier wat leuke recepten! http://eten-en-drinken.infonu.nl/recept … taart.html  :Y

12 Laatst bewerkt door Leef! (23-09-2011 19:14)

Dit topic is al 3 jaar oud! Ik denk dat ze het inmiddels al heeft uitgevonden of heeft opgegeven!  :rolleyes:

Don't just dream your life, but live your dreams too!

13

En toch vind ik het een handige link.... :Y  :Y

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!