1 Laatst bewerkt door Babycakes (24-08-2012 07:59)

Onderwerp: rare red velvets!

Haaai,

Gisteren lekker bezig geweest met het maken van red velvet cupcakes, heb er stiekem al één geproefd en ohhhh wat zijn die lekker!

Alleen, ik had me toch voorgesteld dat ze een beetje zouden rijzen - daarom zijn het nu behoorlijk kleine velvetjes geworden, want als ze 3 mm zijn gerezen is het al veel...

Voor de volgende keer iemand tips? De smaak is heerlijk, de kleur kan ik ook nog wel wat aan freubelen (ik had namelijk burgundy van wilton gebruikt en die is me wat te paars), maar zou t wel leuk vinden als ze iets meer zouden rijzen! Meer bakpoeder? want in het recept stond 1 theelepel, en dan ook nog laten bruisen met appelcider azijn, waardoor je uiteindelijk wel heeeeel weinig bakpoeder door het mengsel gooit...

is het hier iemand een velvet-expert?

2 Laatst bewerkt door ireen123 (24-08-2012 08:18)

Re: rare red velvets!

minder bakpoeder in het recept wss doordat de appelcider bubbels/koolzuur bevat.
Maar dat werkt alleen goed als je een nieuwe fles hebt met genoeg bubbles/koolzuur.

Kwam er geen backing soda in het recept? ( vergeten??? )
Is namelijk ook een rijsmiddel dat goed werkt met zuren ( appelcider is ook zuur)

In andere recepten, het extra rijzen dmv koolzuur werkt trouwens ook met koolzuurhoudend bronwater.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

3

Welk recept heb je precies gebruikt? In die hier op de site bij recepten zit geen bakpoeder.............

4

Ohhhh.... dus toch backing soda gebruiken! ik had wat onderzoek gedaan op internet, en zag dat bakpoeder en baking soda hetzelfde is, behalve dat bakpoeder het 'zuur' er al in heeft zitten....

Dus goed, volgende keer toch maar baking soda gebruiken (had t niet in huis....)

5

Als je backing soda weglaat , moet je meer bakpoeder gebruiken. Anders zit er te weinig rijsmiddel in.
Vandaar dat ze lager zijn :D

succes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij