1

Onderwerp: Voor de zoveelste keer deze vraag: biscuitdeeg zakt in.

Beste mensen,

Speciaal hiervoor mezelf geregistreerd en ik hoop dat ook op een duidelijk antwoord :))

Heb vandaag voor de makkelijk een zak biscuitmix gekocht. Nou ben ik nogal nieuw in de bakwereld en ik ben zo iemand die het gelijk goed wilt doen.... Dit lukt dus niet!

Op de verpakking staat bij een ronde springvorm van 15cm 130 gram mix, 100 gram eieren en 13ml water. Zet de hete lucht oven op 170 en mix hem zoals hier op de website staat 8 minuten op hoogste snelheid en dan 2 minuten op laagste snelheid..

Nou weet ik niet precies hoeveel 100 gram eieren is dus heb het maar op 3 gehouden. Een ei meer kan toch geen kwaad?

Maar goed... ik dus geprobeerd en wat denk je? Komt er super uit! Echt, ik was zo trots! Tot ik me 5 minuten later omdraaide en het helemaal was ingezakt... Wat doe ik verkeerd??

Het is nogal warm de afgelopen dagen dus mijn balkondeur staat open.. kan dat er iets mee te maken hebben??

Graag hulp, want ik word hier ernstig wanhopig van!

Alvast bedankt,

Saskia

2

Re: Voor de zoveelste keer deze vraag: biscuitdeeg zakt in.

Nee, waarschijnlijk was hij nog niet gaar. Heb je met een prikker geprikt om te kijken of er nog wat aan deeg aan zat?

De temperatuur en tijd is een richtlijn. Elke oven is anders. Elke oven heeft dus een andere temperatuur nodig en andere baktijd.

3

heb je de eieren op kamertemperatuur brengen(gewoon in warm/heet water doen voor ong. 15 min) en 100g = 2 eieren(M/L)

en voor de rest doe ik mijn biscuits ook altijd zoals er boven staat
8 min op zn hoogst en 2 min op zn laagst

Super bedankt voor de reacties.

Heb even snel nieuwe eieren gehaald bij de supermarkt en ga het nog eens proberen. Update volgt!

Ik heb nog even een vraag:

Ik gooi alles bij elkaar en mix het dan in totaal 10 minuten...
Zou ik niet eerst de eieren luchtig moeten kloppen en dan de mix erbij?

6 Laatst bewerkt door JPS (22-08-2012 20:37)

Inzakken is niet gaar genoeg.
Bij de mix van funcakes hoef je de eieren niet op kamertemperatuur te hebben en hoef je de de eieren ook niet eerst luchtig te kloppen
Hoe lang je moet mixen hangt ook af van je mixer.
Veel handmixers doen het niet zo goed en dan heb je langer mixtijd nodig
Zorg dat je mixergardes nog wat lucht kunnen happen anders wordt het ook niet luchtig genoeg.
Gezien de hoogte direct na het bakken zal dat wel goed gegaan zijn

Echt goed gaar is ie als de bovenkant terugveerd na licht indrukken of als ie iets gekrompen is en loskomt van de zijkant.

Suc6,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

Ik heb een Kenwood... dus 8 minuten hoogste stand(8 volgens mij), 2 minuten laagste stand (2). En gebruik de klopper.

Ik gebruik een bake easy spray om in te vetten en leg een bakpapiertje op de onderkant. Ook is de cake al los van de zijkant als ik hem uit de oven haal (zal wel door de spray komen?).

Misschien gewoon de zijkanten invetten en bestuiven met bloem?

Dus niet eerst de eieren opkloppen en dan pas de mix erbij? Gewoon alles in 1 keer?

8

Ik zou de garde gebruiken en niet de k klopper.

Bij de funcakes mix kun je eerst alles bij elkaar mikken voor je gaat mixen

Als de zijkant met de spray al loskomt hoef je niet nogeens bloem erbij te gebruiken

Soms helpt het ook om de temperatuur iets lager te kiezen en wat langer te bakken

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

Sorry, ik noem het een klopper maar het is een garde. Ga het nog eens proberen.

Dus liever de oven lager en de baktijd langer dan de oven hoger en de baktijd gelijk (of korter?)

10

Ik bak meestal op 160 graden en dat werkt prima.
Wel heb ik even moeten zoeken naar de juiste tijden met deze oven, dus vooral even controleren met een sateprikker.
Dan komt het helemaal goed.

Ik heb ook de mix, ideaal.
Ik doe trouwens wel de eieren op kamertemperatuur, vind dit toch een iets beter resultaat geven.

suc6

I may not be perfect, but i'm always me

11

ik gebruik wel de k kloppper daar word ie bij mij echt luchtiger dan met de garde :D

en idd toch de eitjes niet direct uit de koelkast geeft bij mij ook een beter resultaat

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

12

en staat je oven niet te heet? 170 hetelucht vind ik best hoog en mijn oven is een leugenaar die stel ik in op 100 graden en dan word ie 140 graden dus dat is ook het checken een keer waard

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

13

Ik haal de eieren eigenlijk bijna altijd ook iets van tevoren uit de koelkast en dan de inhoud eerst in een bakje. Zo weeg je ook meteen de hoeveelheid ei en kun je eventueel makkelijk stukjes schil er nog uit vissen.
Echt koelkastkoud zijn ze bij mij dus ook niet meer als ik begin met mixen

De oven gaat hier met onder en bovenwarmte op 150 graden wat goed overeenkomt met wat de thermostaat aangeeft.
Op hetelucht in de combimagetron bakte ik vaak met oplopende temperaturen maar nu niet meer.

Ben benieuwd of het nu gaat lukken bij Sassyhoneybee

14

vergeet niet bij het bakken is het belangrijk om te wegen!!
en idd de temperatuur kan per oven nogal verschillen

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

Ik ben het nu met oplopende temperaturen aan het proberen... al denk ik dat mijn oven nog wat heet is van de mislukte pogingen... smaakte wel lekker trouwens!

Ik bewaar mijn eieren niet in de koelkast dus daar kan het niet aan liggen. En ik zal inderdaad eens een oventhermometer proberen... misschien is mijn oven ook wel niet zo eerlijk. Super bedankt voor de tips iedereen!

En voor mij is een klopper en een garde hetzelfde... TOCH?! haha

Update: Ik heb de tabel gebruikt van de eigenaresse van Pimp My Pie in Aalsmeer... Hierdoor iets meer mix, iets meer water en 2 eieren.. oplopende temperaturen gebruikt.. Balkon deur open (!! anders niet te harden met deze temperaturen..) ennnnnnnnnnn: PERFECT!! bij een baktijd van 28 minuten begonnen op 150 toen 160 en de laatste 8 minuten op 170. Wel daarna nog even in de oven laten staan, maar deze stond al wel uit. YESSSSSS

17

Zie je wel, de aanhouder wint! Gefeliciteerd met het resultaat.

Het grootste verschil zal de oplopende temperatuur zijn geweest.
Iets meer ei geeft wel een iets andere smaak en structuur maar doet niet zoveel als het om al dan niet inzakken gaat

Nu zou je eens kunnen proberen om met een lagere maar gelijkblijvende temperatuur te bakken. Meerdere wegen leiden naar rome.
De meningen over het nut van oplopende, gelijke of aflopende temperatuur verschillen nogal.
Gelijkblijvende temperatuur heeft twee voordelen
1 je hoeft niet voor iedere vormgrootte een ander verhogingstijdstip uit te vogelen
2 je kunt het niet vergeten, hoeft er geen wekker voor te zetten

Veel suc6 met je volgende baksels

18

En kijken, wat er in  je oven gebeurt, leert je ook heel veel.
Word het snel bruin bijvoorbeeld, dan zet de oventemperatuur lager en langer bakken.
Blijft het vrij bleek na het bakken, dan bak de volgende keer met een hogere temperatuur.
Barst de bovenkant open, dan is hij te snel gerezen, zet de temperatuur lager en bak langer.

Alles moet geleerd worden, we zijn allemaal niet slim geboren :D

succes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

19

Klopper en garde is niet hetzelfde. Garde voor gerechten zonder ei (beslag) en klopper voor gerechten met boter (bc).
Mijn eieren weeg ik ook altijd af (zonder schil) en gebruik M en L eieren door elkaar zodat ik meestal precies op het gewicht uitkom die nodig is. Twee M eieren = ongeveer 100 gram. Verder bak ik 150 hetelucht constant. 170 gr is te hoog voor hetelucht  ;)

20

Esther waarschijnlijk bedoede dat de garde voor gerechten zonder boter is en niet zonder ei.
Boter is een stuk zwaardere belasting voor de garde waardoor deze zeker bij hogere snelheden op den duur kapot kan gaan. Ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de stevigheid van de garde.

Ik hoor wel vaker dat anderen de K klopper ook voor biscuitbeslag gebruiken, zal het ook eens een keertje proberen.

Biscuitmix is wel lekker makkelijk en snel en mislukt bijna nooit maar de laatste tijd probeer ik toch liever biscuit zonder mix, iets meer uitdaging hou ik wel van.

21

JPS schreef:

Esther waarschijnlijk bedoede dat de garde voor gerechten zonder boter is en niet zonder ei.

Ja, klopt  :) . Moet nog even in mijn ritme komen nu de school weer is begonnen....

Vanmorgen lekker vroeg opgestaan, biscuit in 3 lagen gesneden met de taartensnjider en onderste laag gevuld met botercreme en de tweede laag met aardbeienjam en botercreme. Familie vond het wat machtig maar ik vond hem erg lekker.. had ook niet zoveel gegeten vandaag, misschien ligt het daar aan?

Mooi opgemaakt met wit fondant en wit/blauwe bloemetjes.. enige nadeel was dat de fondant scheurde.. Enig idee hoe dit kan? Heb lang genoeg gekneed naar mijn mening en heb Crisco (volgens mij heet het zo) gebruikt bij het kneden.

23

Fondant scheurt als je er te hard aan trekt
Kwestie van voorzichtiger mee omgaan en vooral niet trekken
Oefening (of een workshop) baart kunst
Hoe dunner je de fondant uitrolt hoe lastiger het wordt om vouwen en scheuren tegen te gaan.

Als je taart te machtig wordt gevonden kun je in het vervolg misschien iets met mousse vullen of puur fruit, aardbeien is bijna altijd goed.

Ik heb ook al zitten denken aan een vulling van puur fruit.. Maar hoe doe ik dat? Wat voor een onderlaag moet daarbij? Je kan het er toch niet zo opleggen? Is dat niet te nat?

25

Een dun laagje jam, gelei, chocoladegenache of botercreme onder het fruit houd het vocht ook tegen
Wat ook erg lekker is, de aardbeien in 2 of 4 stukjes snijden en die door gesmolten chocolade heen halen.
De cholcolade houd dan het vocht tegen en is een heellijke combinatie met aardbeien.

Gr, john