1 Laatst bewerkt door Em (22-08-2012 05:45)

Onderwerp: Acties via Facebook - let op de regels!!!

Voor iedereen die van 'like en win' acties houdt op Facebook... pas hier mee op want het is tegen de regels. Facebook is hier erg streng mee, en kan je pagina op ieder moment verwijderen zonder waarschuwing en dan ben je ook meteen al je fans kwijt. Dit gebeurt meer dan je denkt, google er maar eens op. Het zou toch zonde zijn als je zoveel moeite doet om fans te krijgen, en dat je dan alles in 1 klap kwijt raakt.

De officiele regels heb ik hieronder aan de post gezet, maar het komt er op neer dat je de 'features' van Facebook niet mag gebruiken voor acties. de 'like' button, een 'post', iets op de 'wall', een 'comment', een 'photo' plaatsen. Dit mag allemaal niet gebruikt worden voor acties. Je mag de winnaars ook niet via de Facebook mail mailen.

“You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism.  For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.”

"You must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.” AND “You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.”

"The terms and conditions must be stated before a competition begins."

Wat mag wel: een actie houden via een externe app. En via die externe app iemand je page laten 'liken' mag wel. Ik zou het risico niet nemen de regels aan de laars te lappen, want het is niet moeilijk een actie via een app te doen, Rafflecopter bijvoorbeeld.

De moraal van het verhaal: De regels zijn er voor een reden. Als jij een bedrijf hebt, lees de regels. Als je dat niet doet kan dit lijden tot heftige consequenties en zelfs juridische stappen. Facebook kan je pagina op elk moment verwijderen zonder je te waarschuwen.

Hier wat links voor meer informatie (en veeel meer te vinden via  Google):

http://spiderworking.com/blog/2012/02/0 … the-rules/

http://amazingbusiness.com/facebook-com … must-know/

http://www.digitalvisitor.com/latestnew … gally.html

Interessant verhaal:
http://socialmedianz.com/opinion2/2011/ … ook-rules/

Officiele Facebook Regels

https://www.facebook.com/page_guidelines.php:

E.    Promotions
If you use Facebook to communicate about or administer a promotion (such as a contest or sweepstakes), you are responsible for the lawful operation of that promotion, including the official rules, offer terms and eligibility requirements (e.g., age and residency restrictions), and compliance with regulations governing the promotion and all prizes offered in connection with the promotion (e.g., registration and obtaining necessary regulatory approvals). Please note that compliance with these guidelines does not constitute the lawfulness of a promotion. Promotions are subject to many regulations and if you are not certain that your promotion complies with applicable law, please consult with an expert.
i.    Promotions on Facebook must be administered within Apps on Facebook.com, either on a Canvas Page or a Page App.
ii.    Promotions on Facebook must include the following:
a.    A complete release of Facebook by each entrant or participant.
b.    Acknowledgment that the promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook.
c.    Disclosure that the participant is providing information to [disclose recipient(s) of information] and not to Facebook.
iii.    You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app. For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.
iv.    You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.
v.    You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.
vi.    You must not notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles (timelines) or Pages.
vii.    Definitions:
a.    By “administration” we mean the operation of any element of the promotion, such as collecting entries, conducting a drawing, judging entries, or notifying winners.
b.    By “communication” we mean promoting, advertising or referencing a promotion in any way on Facebook, e.g., in ads, on a Page, or in a Wall post.