1

Onderwerp: hitte!

ik ga van t weekend mijn eerste taart maken..maar u heb ik de pech dat het heeel erg warm is.....hebben jullie tips voor me? moet de taart wel of niet in de koelkast...ivmm smelten van t fondant?.alle tips zijn welkom!..en is t erg moeilijk om te decorenen als t zo warm is? gr patricia :o

2

Re: hitte!

Fondant zal niet smelten van de warmte, hoor. Smelten doet het alleen van water.
Maar het zal wel zachter zijn en dus moeilijker strak te krijgen en makkelijker scheurbaar.
Misschien heb je een ventilator die je op je tafel kan richten?

Persoonlijk meng ik fondant met marsepein om taarten te bekleden, ik vind dat makkelijker, het scheurt niet zo snel, en is ook lekkerder. Met het warme weer geeft het (naar mijn ervaring) ook minder problemen.

Verder moet je sowieso je taart in de koelkast zetten want geen enkele vulling houdt van warm weer.
En best afsmeren met ganache ipv botercrème want dat blijft wat stabieler bij warm weer.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

oke....zal proberen mijn koelkast zo droog mogelijk te houden...en bij het decorenen een ventilator idd...goede tip!...ik zie er zo tegenop..had me zo verheugd op mijn eerste taarten avondtuur..maar word er nu onzeker van....ben beng dat als ik mijn taart uit de kolekast haal, hij helemaal nat en bobbelig is...maar goed..met dize tips ga ik vast wat doen. bedankt voor t reageren!
:9

Nou dat warme weer vind ik een ramp. Niet eens zo zeer de fondant, hoeveel hij overnacht helemaal niet is gedroogd, terwijl mijn bloemen normaal gesproken in elk geval zo droog worden dat ik ze op kan pakken en op kan plakken zonder dat ze hun vorm verliezen. Alles is nog net zo slap als wanneer de fondant net uit de verpakking komt :S.

De botercreme is het grootste probleem. Hij smelt onder de fondant. Mijn taartje was helemaal strak bekleed, maar nu ik aan het decoreren ben smelt de botercreme onder de fondant en krijg ik alsnog hobbels en bobbels die natuurlijk nooit meer weg te werken zijn. Nu doe ik 10 minuutjes er aan werken, terug in de koeling, botercreme weer laten opstijven en weer 10 minuutjes er aan werken. Wat een gedoe zeg.

Vind het echt heel erg. Het is een bedankt taartje en wilde hem echt super mooi maken, maar tot nu toe wil het nog niet echt lukken. Alleen het plaatje bovenop ziet er nog goed uit.

5 Laatst bewerkt door groetje1808 (18-08-2012 06:25)

Ik heb gister een taart gemaakt voor mijn zoontje. Eerste keer een stapeltaart. Vorige keer ging de fondant prima! Geen bobbel en helemaal mooi glad terwijl het de eerste keer was. Gisteren kon ik wel janken. De botercreme werd idd te zacht. Het modelleren van de fondant lukte nauwelijks, ik ben de hele dag bezig geweest!!!! Ik doe dit nooit meer met dit warme weer. Het heeft me echt bloed, zweet en tranen gekost. Hopelijk gaat het bij jou beter! Succes!

Ik maak al een tijdje taarten maar nog niet bij zulk warm weer! en ik met mn zwangere hoofd zeg ohh zal ik dan t taartje voor zondag meenemen! pff Ik heb m afgesmeerd en al in de koelkast staan maar durf gewoon niet te beginnen met bekleden hahaha

hai..ik ben een beginnende..en heb mijn vuurdoop wel gehad!..ik moet wel zeggen dat t goed ging..ondanks de warmte.het scheurde alleen wat eerder/mijn botercreme was al goed koud, en hard..dus t smolt niet onder t fondant.en idd met de waaier erbij gewerkt...blies alleen wel de poedersuiker weg! hahah.de volgende taart maar ik bij een koeler weertje!..heb alleen een vraag....ik wil een borsten tartje maken..en nu lees ik dat dat kan met de schaaltjes van de ikea..maar bak je daar ook in? of leg je er reepjes in? alvast bedankt..ennuh..veel suc6 allemaal!

tantefreubel schreef:

hai..ik ben een beginnende..en heb mijn vuurdoop wel gehad!..ik moet wel zeggen dat t goed ging..ondanks de warmte.het scheurde alleen wat eerder/mijn botercreme was al goed koud, en hard..dus t smolt niet onder t fondant.en idd met de waaier erbij gewerkt...blies alleen wel de poedersuiker weg! hahah.de volgende taart maar ik bij een koeler weertje!..heb alleen een vraag....ik wil een borsten tartje maken..en nu lees ik dat dat kan met de schaaltjes van de ikea..maar bak je daar ook in? of leg je er reepjes in? alvast bedankt..ennuh..veel suc6 allemaal!

Hier is t ook best goed gegaan! wel snel moeten werken dus niet heel uitgebreid maar ach!

Je bakt gewoon in zo een schaaltje.. Moet je ff zoeken in de zoekfunctie om te kijken hoeveel er in moet.. ik bak namelijk niet met de mix maar gewoon eigen recept voor biscuit...