1

Onderwerp: Eerste taart met de "biscuit die nooit kan mislukken"...

is een regelrechte ramp geworden!!! :( Het was ook mijn eerste taart dus er is nog een sprankeltje hoop haha.

De biscuit gebruikt van het forum (zoeken op biscuit die niet kan mislukken), maar na 50 à 60 min in de oven was hij in het midden nog steeds niet gaar, ontzettend droog en zelfs met vanille aroma erin smakeloos.

Daarbij scheurde de marsepein nog aan alle kanten (Jamin marsepein bij gebrek aan beter) dus ik had er al geen zin meer in en dit is het resultaat geworden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AVCK3RX3.jpg

Ben dus totaal niet tevreden en ga maar gewoon weer biscuitmix gebruiken... Iemand nog tips hoe deze biscuit wél kan lukken? :(

2

Re: Eerste taart met de "biscuit die nooit kan mislukken"...

Update: taart ligt nu in de prullenbak :)

3

Aaaah wat jammer dat de taart niet lekker was! Ik zou voor de volgende keer zeggen: biscuitmix!

Ik heb eerder allerlei verschillende recepten uitgeprobeerd, maar pas met dr biscuitmix, een goeie mixer en goeie bakvormen kreeg ik een mooie hoge strakke taart!

Succes!! Vind je taart er trouwens wel mooi en vrolijk uitzien voor een eerst!

Biscuitmix van Funcakes mislukt echt nooit. Ik gebruik wel altijd Wilton bakpannen. Echt super. En ik mix het beslag altijd 10 minuten. Gaat altijd goed. Succes verder.

Wat je ook doet of laat, de mensen kletsen toch....

5

Yep ik ook altijd funcakes, kan niet mis gaan, ik mix het altijd net wat langer dan 10 minuten op de hoogste stand, 8 minuten op 140, 10 op 150 en 15 op 165. Normaliter bekleed ik met bakels fondant en van de week voor het eerst met zeelandia marsepein bekleed, is me zeer goed bevallen! Mijn eerste biscuit was ook totaal mislukt hoor haha, heb toen een boltaart ervan gemaakt door reepjes te snijden en in een schaal op elkaar "te plakken". Vooral veel oefenen en komt vanzelf goed!! Succes

you can't buy happines but you can buy chocolate, that's kind of the same thing ;-), voor meer taartjes kan je ook mijn fb pagina bekijken https://www.facebook.com/youcake.nl

6

Mijn biscuit wordt nooit echt echt hoog (cm of 8-10 denk ik meestal), maar ben meestal tevreden, maak ook niet zo heel vaak taarten :)

Heb nog nooit biscuitmix gebruikt. Bij mij was de 'biscuit die nooit mislukt' idd ook mislukt, maar dat was ook wel de eerste keer dat ik m maakte. Het basisbiscuitrecept van deze site lukt bij mij wel altijd, zeker met het hete water!

7

Vind t wel een vrolijk taartje hoor,volgende keer fondant gebruiken dat werkt wat soepeler. enne jamin masrepein is hetzelfde als funcakes alleen met een jamin wikkel,dus daar zal t niet aan liggen ;)

ik gebruik het recept van piet huysentruyt.

heel eenvoudig
Bij mij lukt die steeds het beste
Zelfs de mixen die je her en der kunt kopen lukken bij mij nooit zo goed als die van piet

hier is de link met video en zijn tips

http://zesta.be/recept/luchtige-biscuit-bakken

de blik in hun ogen bij het zien van de taart, Dat is pas de moeite waard :-)

Ik zou ook voor mix gaan. Al mijn pogingen om zelf de mix te maken mislukte ..... En ik zoutkorrel iets dikker afsmeren onder de marsepein. Want je ziet de lagen er een beetje doorheen.

Verder toch een goede eerste poging?

10

Volgens mij is je taartje eerder mislukt door de vorm? Lees hier vaak op het forum dat het bakken in een blanda echt anders werkt met baktijd en temperatuur. Misschien kun je daarop zoeken? Succes!

11

Ik maak mijn biscuit al vanaf het begin zelf en is nog nooit mislukt.

Misschien wil je het recept?

Voor een 24cm ronde taartvorm of 20x20 vierkant gebruik ik.

5 eieren
150 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
125 gram bloem
25 gram maizena
snufje zout

De eieren verwarm je eerst in je magnetron heel zachtjes tot 30 graden ( totdat ze niet meer koud aanvoelen met je vinger )
Daarna mix je de eieren suiker en vanillesuiker 10 min met de mixer.
Totdat het een dikke witte massa is.
Daarna spatel dus niet mixen!
De bloem en maizena er voorzichtig doorheen met het snufje zout.
Goed doorspatelen zodat alles 1 geheel is geworden daarna bak je hem 30 min op 175 graden.

Het is een hele luchtige lekkere biscuit kan niet misgaan.
Ik heb ook heel veel aan deze site gehad misschien iets voor jou?
http://vrijetijdtv.ntr.nl/course/view.php?id=3

Veel bakplezier! :D

12

Lees net het berichtje hierboven... Ga het recept een keer proberen! Schrik alleen wel een beetje dat je de eieren opwarmt in de magnetron, dat is echt bloedlink! Ken namelijk iemand die dat ook gedaan heeft en die loopt voor de rest van haar leven met enorme brandwonden op het gezicht... Ei klapte uit elkaar bij het vastpakken uit de magnetron. Misschien kun je het ei beter opwarmen in een bakje warm water. Slechts een tip!

13

je moet wel de eieren in een schaal doen en met een vork door elkaar doen voordat je ze in de magnetron zet sorrie had ik erbij moeten vermelden :o

14

Ik heb nog nooit een mix gebruikt dus ik kan niet vergelijken, maar voor mij werkt dit recept prima!

Voor ronde taartvorm van 20 cm:
5 eieren; gesplitst
150 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
1.5 eetlepels warm water
75 gram bloem
75 gram maïzena

Leg de eieren vooraf 5 minuten in warm water. Verwarm de oven voor
Meng de bloem en maïzena; zeef deze
Eiwitten stijfkloppen met 60 gram suiker en 2 eetlepels warm water; klop ongeveer 5 minuten
Eigelen in een andere kom met de rest van de suiker en de vanillesuiker schuimig kloppen; ook ongeveer voor 5 minuten.
Doe de stijfgeklopte eiwitten nu op de dooiers leggen.
Doe nu een beetje van het bloem/maïzena -mengsel bij de eieren. Spatel dit voorzichtig maar goed door elkaar. Voeg telkens een beetje van het bloem/maïzena -mengsel toe.
Wanneer alles goed met elkaar gemengd is bak je de biscuit gaar in ongeveer 30 minuten. De oven niet openen.
Bak in stappen, bijv 10 min. op 135 gr, 10 min op 150 gr en 10 min op 160 gr. Zo gaart je biscuit beter.

Met het eerste recept dat ik gebruikte ging het ook mis, maar dit heeft wel succes   :)

15

Dank jullie wel voor alle reacties! Lief dat jullie em toch nog vrolijk en leuk vinden :). Het is inderdaad de eerste taart maar niet de allereerste die ik heb gemaakt dus vandaar dat ik weet dat het ook goed kan gaan haha. Ik gebruikte hiervoor altijd een mix van ei, zelfrijzend bakmeel, vanille suiker zakje, suiker en dan een lichte biscuit ervan gemaakt.

Ik zal zeker het recept van brenda en liesje gaan proberen dus ik laat he jullie weten :D!

Over de Jamin marsepein heb je ook gelijk ilvy, het was meer de frustratie op dat moment :$

De lagen waren inderdaad niet echt goed, ik had een rand van slagroom gespoten en jam in het midden met verse aardbeien (2lagen) maar met dat ik m een beetje aandrukte kwam alles ertussenuit! Dus met afsmeren kwam ook de slagroom+jam in de glazuur die ik had gebruikt als afsmeer!

Wat kan ik t best hieraan verbeteren volgens jullie :)? Ik heb voor eind aug namelijk een voetbalveld taart die ik moet maken en ik wil graag nog ff experimenteren met wat vullingen/afsmeer!

Superbedankt voor de reacties iig :D!

16 Laatst bewerkt door ireen123 (13-08-2012 18:22)

Beter werkt het nog als je de eieren de avond ervoor uit de koelkast haalt zodat ze langzaam op temperatuur komen en kunnen stabiliseren.

@liesje 61, ik snap het water uit jouw recept niet, heb je een koemelk allergie?
Je kunt beter melk ipv water gebruiken, resultaat is minder droog.
(koemelk, rijstemelk, soyamelk, kokosmelk wat je wilt)

Op een lage temperatuur starten +/- 160 graden (rijzen en garen) en kijken wat bij jouw oven het beste werkt, eventueel na een tijdje ophogen tot +/- 175 graden.

Dijkjes van afstrijkboter 1:1 eventueel met smaakje
Afsmeren met slagroom is slapper tov afstrijkboter 1:1
Dan storten de lagen niet zo in elkaar :D
Goed laten opstijven
en nog eens afsmeren, tot  je 1 geheel hebt

smakelijk

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij