1

Onderwerp: Melk, Soja, en ei vrij biscuit

Ten eerste, hallo allemaal!
Is dat even lang geleden dat ik hier geweest ben.
Er is het afgelopen jaar een hoop gebeurd. Ik was zwanger, was zo ziek dat ik geen taarten meer kon maken, en ben vervolgens met 29 weken en 5 dagen bevallen. We hebben een heftige tijd achter de rug, maar kan inmiddels zeggen dat het weer aardig goed met me gaat.

En heb dus ook weer zin en tijd voor taarten!

Nu de vraag,
Ik ben op zoek naar een recept voor een biscuit dat melk, soja en ei vrij is. Ik heb de allergieenreceptenlijst al een beetje doorgespit, maar kan er zo snel geen een vinden.
Heeft iemand het perfecte recept voor me?

.. Want taart kan altijd!!

Re: Melk, Soja, en ei vrij biscuit

Hoi

Biscuit zonder ei is lastig, want door de stijfgeslagen eiwitten krijg je lucht in je kapsel.

Zoals je ziet bak ik glutenvrije taarten en zo af en toe krijg ik ook een verzoek voor een taart zonder ei.

Ik gebruik dan cakemix van Lian's Kitchen.
Verkrijgbaar bij www.glutenvrijemarkt.com of Jumbo of een G&W (gezond en wel winkel).

Ik bak dan 2 keer het recept en doe dat in twee springvormen.
Bij ieder recept vervang ik de 3 eieren door 2 geprureerde bananen met 2 eetlepels water.

Je zou dit ook bij een gewoon cake recept kunnen proberen.

De bodems smaken wel anders dan je gewend bent bij gewone bodems, maar de klant waarvoor ik het maakte vond het lekker.
Doordat er geen ei in zit worden de bodems niet hoog en luchtig, dus daarom bak ik er twee.
Deze leg ik in zijn geheel op elkaar met daartussen de vulling.

Afsmeren is een ander probleem, want als het melk vrij moet, dan gebruik ik botercreme op basis van Wajang of AH plantaardige margarine, maar daar zit soja in.

Als het alleen lactose vrij moet en de persoon waarvoor je bakt wel melkeiwitten mag, dan kun je minus L slagroom gebruiken.
Dit is zonder lactose en verkrijgbaar bij de Jumbo, C1000 en sommige Ah's.
Daar kun je dan ook mee afsmeren, maar dat wordt minder strak dan met boter.

Succes Astrid

3

Nee, het moet echt die drie vrij zijn :(
Het is nog niet zo makkelijk dus!

4

Zonder melk en soja word erg lastig maar er zijn wel mogelijkheden.

In onderstaand topic staan wat tips en recepten van andere dames

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=35000

Don't wreck a sublime chocolate experience by feeling guilty.  ~Lora Brody

5

Die had ik gevonden inderdaad. Klopt het dat er maar 6 reacties zijn en dat er dan een link komt? als ik op de link druk, kom ik bij dezelfde topic uit.

6 Laatst bewerkt door Mirjam5 (13-08-2012 12:49)

WickedMir schreef:

Zonder melk en soja word erg lastig maar er zijn wel mogelijkheden.

Grappig dat jij juist die 2 het lastigste vindt. Ik vind juist bakken zonder eieren veel moeilijker vanwege de structuur. Melk en soja zijn makkelijk te vervangen.

Misschien heb je hier wat aan: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=23157

Melk kan je vervangen door rijstdrank of haverdrank of amandelmelk.
Boter kan je b.v. vervangen door kokosolie. Alleen zou ik dan bv 180 gram kokosolie doen en die overige 45 gram aanvullen met wat je in de plaats van melk gebruikt. Anders klopt je verhouding met vet niet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.