1

Onderwerp: Wat te doen met plakkerige fondant?

Normaal gesproken gebruik in fondant van FunCakes. Gewoon de witte en die kleur ik dan zelf. Ik heb hier nooit moeite mee. Heerlijk om mee te werken. De restjes bewaar ik in zakjes in een koektrommel en hoewel ze altijd wat hard aanvoelen kan ik na een beetje kneden weer prima mooie dingen hier mee maken.

Nu kreeg ik afgelopen zondag vrij kort dag nog verjaardagsvisite voor mijn zoontje en ik wilde even snel cupcakes maken. Ik had alleen bijna geen fondant meer, dus even snel iets gehaald bij de Xenos. Ja, ik weet het Xenos, maar hier in de buurt zit nu eenmaal niks beters.

Wat een troep zeg! Plakkerige meuk. Veel dunner dan de FunCakes fondant. Het was maar goed dat het om kleine stukjes ging, want een hele taart bekleden zie ik me hier niet mee doen. Lettertjes gingen helemaal moeilijk, want die vervormden gewoon bij het oppakken al.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen met deze fondant. Weg gooien of kan ik hem ook 1 op 1 ofzo mengen met goede fondant voor cupcakes en decoratie? Of kan ik er bijvoorbeeld poedersuiker aan toevoegen zodat hij wat steviger wordt?

2

Re: Wat te doen met plakkerige fondant?

Ik zou om te beginnen je fondant niet in een koektrommel bewaren maar in een luchtdichte verpakking, dan wordt je fondant ook niet hard en hoef je het ook niet zoveel te kneden als je het nodig hebt.

Poedersuiker om te verstevigen? Daar heb ik nog nooit van gehoord, mijn ervaring is dat je fondant daar juist droog van wordt. Ik zou de fondant lekker gebruiken om wat cupcakes te decoreren (neem aan dat je geen kilo's hebt gekocht?) en anders mengen met een andere fondant of marsepein. Weggooien kan altijd nog. En nooit meer die rommel kopen.

3

Plakkerige fondant zou je met poedersuiker idd minder plakkerig kunnen maken.

4

Onlangs heb ik fondant van regalice gekocht omdat ik de kleurtjes zo mooi vond, maar het blijkt dus ook rotfondant te zijn om mee te werken, plakkerig en het scheurt direct.
Maar weggooien is zonde, dus ik vermeng die nu met marsepein of goeie fondant voor kleinere decoraties en dat werkt perfect.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

Theodora schreef:

Ik zou om te beginnen je fondant niet in een koektrommel bewaren maar in een luchtdichte verpakking, dan wordt je fondant ook niet hard en hoef je het ook niet zoveel te kneden als je het nodig hebt.

Poedersuiker om te verstevigen? Daar heb ik nog nooit van gehoord, mijn ervaring is dat je fondant daar juist droog van wordt. Ik zou de fondant lekker gebruiken om wat cupcakes te decoreren (neem aan dat je geen kilo's hebt gekocht?) en anders mengen met een andere fondant of marsepein. Weggooien kan altijd nog. En nooit meer die rommel kopen.

Je kunt fondant prima in een koektrommel bewaren, zolang de zakjes maar wel luchtdicht zijn (bijvoorbeeld ziplock zakjes)

Het is toch juist de bedoeling dat haar fondant droger wordt?  :/  dus poedersuiker is zeker een optie!

Regalice is wel droger dan bijvoorbeeld Funcakes, maar is ook wel goed mee te werken. Zeker voor boetseren werkt het heerlijk  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

ik zou er ook wat poedersuiker bij doen... en eventueel wat goede fondant toevoegen.. probeer om het 1/3 goed en 2/3 xenos te doen..
Hopelijk helpt het..

Mijn koektrommel is luchtdicht ;). Maar ik stop mijn fondant eerst in een plastic zakje en daarna in de koektrommel. Het droogt ook niet echt uit, maar ik merk wel dat de fondant na een paar week wat steviger is als wanneer het direct uit de verpakking komt.

Ik denk dat het ook wat met de luchtvochtigheid te maken heeft, want mijn funcakes fondant die vandaag is binnen gekomen was ook wat plakkerig.

8

Boterhamzakjes zijn niet 100% luchtdicht.........hier van ikea de zakjes met sluitstrip waar ik eerst ook nog alle lucht uitduw.......

Helaas zit de ikea niet echt om de hoek. We wonen een beetje in een uithoek. Maar die zakjes met sluitstrip leken me sowieso al heel erg handig, dus binnenkort maar eens kijken of ik ergens wat van die zakjes vinden kan.

10

Blokker heeft ze ook, en volgens mij Hema ook  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Oh bedankt voor de tip. Die hebben we wel redelijk in de buurt zitten. Iedere keer die zakjes open prutsen en weer dichtknopen is niet handig.

12

AH verkoopt ook deze zakjes.

13

Ik gebruik van die goedkope boterham zakjes voor mijn zelf gekleurde fondant in een luchtdichte emmer blijven deze heel goed.

14

Ik gebruik van die goedkope boterham zakjes voor mijn zelf gekleurde fondant in een luchtdichte emmer blijven deze heel goed.

15

De action heeft deze zakjes ook.

Maar even een vraagje.

Als ik fondant over heb doe ik het iid ook in een zakje en dan in een grote trommel. Maar mijn fondant wordt altijd hard. na flink kneden is het wel weer te gebruiken, maar hoe kan ik dan voorkomen dat het hard word?

16

lieke-webbie schreef:

De action heeft deze zakjes ook.

Maar even een vraagje.

Als ik fondant over heb doe ik het iid ook in een zakje en dan in een grote trommel. Maar mijn fondant wordt altijd hard. na flink kneden is het wel weer te gebruiken, maar hoe kan ik dan voorkomen dat het hard word?

Ik denk dat een luchtdicht afgesloten plastic potje/emmer het beste werkt. Ik gebruik mijn emmers van opgebruikte fondant.
Het verschilt ook van merk tot merk, sommige wordt veel sneller hard. En de ouderdom van de fondant, hoe dichter tegen de vervaldatum, hoe droger die zal zijn.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

17

ik had ook fondant van de xenos. hier zat onderling ook al veel verschil in. de lichtblauw ging prima, maar de donker blauw was rampzalig,
mijn oplossing was om 2 pakjes lichtblauw en 2 pakjes donkerblauw, en een pakje funcakes door elkaar te doen en dat ging prima. Behalve dan dat het weer niet mee werkte maar voor uit het is 1 van mijn strakste taarten geworden (als je niet onder de deco op de zijkant keek)

alettasbakery.nl