1

Onderwerp: Ganache houdbaarheid (van michelle, youtube)

En toch vraag ik het voor de zekerheid..

Ik heb ganache gemaakt volgens de wijze van michelle (youtube)

Hoe lang bewaren jullie (afsmeer) ganache? ( schone 1:1 botercreme kan je namelijk best een 5 dagen a weekje in de koelkast bewaren)

Kan je bijvoorbeeld op woensdag ganache maken en op vrijdag een taart mee afsmeren? Of bijvoorbeeld op woensdag meerdere partijen ganache maken en in aparte bakjes doen en 1 bakje gebruiken op donderdag, 1 bakje op vrijdag en 1 bakje op zaterdag.

Uiteraard altijd in de koelkast bewaard, maar 1 keer opgewarmd en de slagroom is ook houdbaar tot de datum van consumptie.

Hoe doen jullie dat?
En hoe lang rekenen jullie het houdbaar als het eenmaal op de taart zit (en hij dus ook bekleed is)

2

Re: Ganache houdbaarheid (van michelle, youtube)

kan makkelijk :Y
ik maak meestal 750 + 250; da's genoeg voor meerdere taarten. Neem steeds wat ik nodig denk te hebben uit de voorraad en gebruik dat. Het restant laat ik apart. Kan volgens mij rustig 2 weken in de koelkast, is mij nog nooit zuur geworden of blauw of wat dan ook (geen idee wat er zou moeten gebeuren eigenlijk :think: ).

Annette52 zei laatst dat het 4 weken houdbaar is in de koelkast.
:think: Lijkt mij dat je in ieder geval uit kunt gaan van de houdbaarheidsdatum van de slagroom :Y

Je kunt het ook heel goed invriezen :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Bewaar jij het in de tussentijd buiten de koelkast Carien?

Want ik dacht dat michelle in het filmpje zei dat ze het in de koelkast zette voor een nachtje..

Heb net mijn eerste batch gemaakt (en echt 100 X sneller en simpeler dan 1:1 bc)... en wilde morgen ermee afsmeren.. ben heel benieuwd

4

ik zet het steeds terug in de koelkast; uitnemen wat nodig en dat evt een paar uur zachter laten worden of effe(!) in de magnetron. Liever een paar keer in de magnetron, dan 1x te lang :)

5

Oke... tnx..

Mijn pure ganache is nu trouwens op kamertemperatuur maar nog steeds best wel vloeibaar.. hoort dat wel?

En de witte ganache is nu ook op kamertemperatuur.. wel wat dikker maar daar komt een soort korstje/velletje op te liggen.. Als het het dan doorroert is het prima hoor en verdwijnt het korstje weer maar ik vraag me af of dat wel goed is..

6

dat korstje heb ik ook, doe de folie direct op de ganache (als ik eraan denk :rolleyes:  :o ).
Puur heb ik nog niet gemaakt, maar wel melk. Duurt idd langer voordat het indikt; gewoon in de koelkast zetten  :)

7

@ Carien....jeetje.. tnx zeg.. mijn redder in nood... hihih
Ik heb het nu in de koelkast staan.. ben benieuwd morgen...

8

:thumb: kom vast goed :Y

9

Ik koel mijn (pure) ganache ook altijd in de koelkast, dan gaat het sneller. Wel roer ik het elk half uur even door. Je ziet vanzelf wanneer het de juiste dikte heeft voor afsmeren. En als het een paar dagen in de koelkast heeft gestaan idd effe snel in de magnetron.

Persoonlijk vind ik ganache echt veel prettiger (en lekkerder!) dan botercreme, dus heel fijn om te weten dat het zo lang houdbaar is!

10

welke hoeveelheden gebruiken jullie voor ganache?
1:3 voor melk, puur en wit?

11

1:3 voor witte choc; 1:2 voor melk en pure choc

12

Ik gebruik 1:1 voor puur.

13

Ik smeer af met 1:2 voor witte chocolade, volgens recept van Suikertaartjes en dat gaat eigenlijk ook heel goed. Wat zal het verschil precies zijn met jullie verhouding (1:3), smaak of stevigheid?

14

Ik denk zowel smaak als stevigheid.... hoe meer chocolade hoe vaster de ganache, na opstijven, weer wordt..

Uiteraard heb je met meer chocolade ook een sterkere smaak..