1

Onderwerp: Vragen over icing print op petit fours

Hoi allemaal

Als beginneling heb ik al veel van jullie topics mogen leren. Voor mijn volgende projectje kom ik echter niet achter genoeg info. Kunnen jullie mij helpen?

Ik ga petit fours maken, deze wil ik bekleden met vloeibaar fondant. Bovenop komt een printje.
1. Welke maat kan ik het beste aanhouden? Ik wil plaatjes van 3,4 bij 3,4 cm bestellen. De petit fours worden 3,5 bij 3,5.
2. Ik heb de sheet over 2 weken nodig. Kan ik de sheet nu bestellen en bewaren?
3. En wanneer kan ik ze het beste losknippen? Direct na aankomst, of vlak van te voren? Het is niet erg als de plaatjes wat steviger/harder zijn geworden, want dan hoeft mijn bovenkant ook niet zo strak afgesmeerd te worden.  ;)
4. Hebben jullie tips voor de randafwerking tussen print en petit four?
5. Zelf denk ik dat de icing prints het lekkerst/mooist zullen zijn, maar kan ik dit bovenstaande daar ook allemaal mee doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2

Re: Vragen over icing print op petit fours

1. Het formaat is niet vast bepaald, ik zou gewoon doen wat je mooi vindt. Wat ik zelf doe, is in Word een bestandje maken, bijvoorbeeld met een tabel, zodat ze allemaal dezelfde afmeting hebben.
2. Je kunt de sheet nu alvast bestellen en dan in een donkere, stofvrije ruimte bewaren. Ik bewaar ze in het plastic mapje in mijn kledingkast, zodat er niets mee kan gebeuren.
3. Je kunt ze het beste op de dag zelf los knippen. Waar je ze haalt even vragen hoe lang je het printje ook alweer moet laten drogen om vlekken te voorkomen. Als ze nog zacht zijn, kun je ze mooier knippen, als ze uitgehard zijn loop je het risico dat je printjes gaan breken. Ik bewaar ze dus na het knippen in een mapje in de kast. Dan kan het zijn dat ze zacht blijven, maar als je ze van te voren uit het mapje haalt, worden ze stevig.
4. Ik heb zelf geen ervaring met vloeibaar fondant, dus heb geen idee wat je het beste als afwerking kunt gebruiken. Zou fondant gaan smelten?
5. Met icing krijg je het mooiste/scherpste resultaat en je kunt er bovenstaande allemaal mee doen!

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen. Succes en veel plezier!

3

Bedankt MamaSan,

Fijn dat je hebt gereageerd. Ik heb niet eerder met icing gewerkt, en heb niet zo'n vaste hand. Maar ik denk wel dat ik het ga proberen voor de randafwerking.

Is er een risico dat het fondant gaat smelten? Ik smeer af met botercreme, vul met bokkepootjesvulling/BC. Of kan ik daar ook beter icing voor kiezen? Ik wil de petit fours aan alle kanten bekleden, omdat ze de hele middag buiten staan...

4

De icing sheets kun je het beste vastzetten met icing (ik doe het met kant en klare van Wilton), dus waarschijnlijk kun je ook een randje met icing om je plaatje spuiten. Nu bedenk ik me dat ik een keer met icing op fondant heb 'getekend', dus dat moet volgens mij wel goed gaan. Maar voor de zekerheid zou ik het nog even navragen als je je printjes ophaalt.
Afsmeren met botercrème kan prima, daar smelt fondant niet van, maar ik vraag me af of het wel nodig is als je vloeibaar fondant gebruikt :/, hoe bekleed je dat... Wat een vragen nog hè? Ik hoop dat er nog iemand reageert die het precies weet!

5

Dat zou fijn zijn. Ik ben in ieder geval al blij met jouw tips! :)