1

Onderwerp: koemelk- en aardappelzetmeel allergie

kun je met deze allergien een lekkere cake bakken?
en als er  dan ook nog een glutenallergie bij zou zitten?

binnenkort feestje en mijn dochtertje van 10 wkn heeft vermoedelijk koemelkallergie en krijgt volledig borstvoeding dus eet ik koemelk vrij. nou komt er ook een kind met aardappelezetmeelallergie en koemelkallergie en er komt nog iemand met glutenallergie. dacht zou wel leuk zijn als ik dan ook voor hen e n mezelf taart/cake kan bakken

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.

2

Re: koemelk- en aardappelzetmeel allergie

Heb je hier al eens tussen gekeken:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

3 Laatst bewerkt door ireen123 (04-08-2012 10:55)

aardappelzetmeel....geen tarwezetmeel allergie?
Mag het kind ook geen aardappelen, chips, friet enz? allemaal aardappelzetmeel.

in combi met gluten is het meestal tarwezetmeel ,(afkorting tzv om te zoeken zonder dit ingredient) aardappelzetmeelallergie heb ik nog niet van gehoord maar alles is mogelijk.

Bij de glutenvrijemarkt op internet kun je kruisjes zetten wat je product niet mag bevatten.

Kies daar dan een meel uit dat je mag gebruiken
bijv Witte bloem, Merk: Doves farm. Deze heeft geen bijsmaak en is vrij van je aangegeven allergieën ( als het tarwezetmeelvrij moet zijn ;) ipv aardappelzetmeel )
Met Doves farm-producten, heb ik zelf vaker mee gewerkt en bevalt goed.

ingredienten zijn  rijst, aardappel, tapioca, mais, boekweit.
prijs euro 3.99 per kilo

melk vervangen door rijstmelk en of kokosmelk
wat amandelmeel toevoegen voor de vezels zodat het niet zo droog word
wat gesmolten wajang boter ook tegen de droogheid.
no egg als eivervanger, zie vegan site om idee recepten met ei vervangers ( er staat op dit forum al wat over vegan recepten en vervangers, ff zoeken op vegan)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

4

Ik heb ook een kind dat niet tegen melk en aardappel kan. Glutenvrij heb ik nog nooit gemaakt, maar ik lees meestal goede reacties op Schär C-mix. Alleen weet ik dus niet of daar aardappel in zit.... :s Verder is aardappelvrij bakken niet moeilijk als je alles zelf maakt. In kant en klare koek e.d. (de zachte soorten) zit wel vaak aardappel.

@ireen: De glutenvrije persoon is iemand anders dan de melk- en aardappelvrije persoon, dus ik denk toch echt dat dwirp geen tarwezetmeel bedoelt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5 Laatst bewerkt door ireen123 (05-08-2012 23:04)

nachtschade-familie allergie dus.

Kies een soort meel en voeg er 1 met vezels zoals amandelmeel toe, anders word het gortdroog en korrelig.

Mirjam5 stelt Schar voor, is vaak ook makkelijker te krijgen.
De keuzes die er zijn:
Schär mehl is Maiszetmeel, maismeel, verdikkingsmiddel: guarpitmeel, dextrose.
Schär mix C is Maïszetmeel, maïsmeel, verdikkingsmiddel: johannesbroodmeel.
Schär mix B isMaïszetmeel, rijstemeel, lupineeiwit, dextrose, appelvezels, verdikkingsmiddel: hydroxypropylmethylcellulose, zout.

Als je Schär kiest, moet je bij het mehl oppassen met de dextrose...hoe gevoelig is het kind?
En bij Mix B met het lupineeiwit.

Middenweg voor allergie is 50% Schär Mix C:)+ 50% amandelmeel+ wat gesmolten wajang boter

6

het kindje heeft dus een kma, aardappelzetmeel allergie. dus wil iets maken waar die beiden niet in zitten. reactie op die stoffen is heftig. aardappelzetmeel zit in heel erg veel producten. vaak als bindmiddel.

ook voor mezelf dus omdat mijn dochtertje waarschijnlijk ook kma heeft en ik volledig borstvoeding geef.

daarnaast komt er iemand die glutenvrij moet hebben (ook heftige reactie).

daarom dacht ik dat er misschien recept te vinden was waar alle 3 niets van in zit.

ik zal de schar eens nakijken en overleggen met de ouders van het kindje of het zou mogen (loop ik niet het risico zelf iets over het hoofd te zien).

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.

7

Als je het alleen met schär doet en proeft ...dan snap je wat ik bedoel ;)

idd controleer je materiaal alles goed heet afsoppen en geen hout of poreus materiaal gebruiken waar je glutenvol of aardappelzetmeel bevattende producten mee hebt verwerkt.