1

Onderwerp: Deeg zakt in:(

Hallo!

Ik heb veel ervaring met taarten bakken, maar niet met het bakken van slagroomtaarten.
Ik heb nu twee keer een slagroomtaart gemaakt, maar heb twee problemen met het deeg. :(
1. Wanneer ik het deeg bak, wordt ie in het midden veel hoger dan aan de zijkanten.
2. Wanneer ik het deeg laat afkoelen, zakt ie helemaal in waardoor ik lelijke, ingezakte zijkanten krijg.

Nu ga ik proberen de taart te bakken in drie fasen. Maar wie weet hoe ik vooral dat tweede probleem voorkom???

Voor het deeg heb ik gebruik gemaakt van zes eieren, 150 gr. suiker, 80 gr. bloem, 20 gr. maizena en een half zakje bakpoeder.

Life is short, eat dessert first

2

Re: Deeg zakt in:(

PS.
Nog een vraag: in de tabellen op deze site staat voor een taart naast het biscuitmix nog meer ei en water.
Moet er na het maken van de biscuitmix nog meer ei en water in? Of waarvoor dient dat?

3 Laatst bewerkt door @ppeltje (01-08-2012 12:07)

- Als de biscuit in het midden hoger wordt staat de temp. te hoog. De oplossing hiervoor is inderdaad in 3 fasen met oplopende temperatuur bakken.

- Het in zakken zal komen doordat de biscuit nog niet helemaal goed gaar is geweest. (vooral in het midden dan niet) Ook dit zal door het in 3 fasen met oplopende temperatuur bakken beter gaan. Controleer d.m.v. een satéprikker of een breinaald of de biscuit goed gaar is. Blijft er niets meer aanplakken, dan is ie goed.

- In de tabellen staat naast de hoeveelheid biscuitmix (bijv. van funcakes of soezie) ook de hoeveelheid water en de hoeveelheid ei dat nodig is om een biscuit te bakken. Het ei en het water zit dus nog niet bij de mix in, maar moet je zelf toevoegen.
Met biscuitmix bedoelen ze dus speciaal meel uit een pak om biscuit mee te maken. (i.p.v. bloem en maizena)

Succes met de volgende poging.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

4

@@appeltje: Dank je:) Ik ga dan de volgende keer toch eens in drie fasen proberen :D