1

Onderwerp: Deeg zakt in:(

Hallo!

Ik heb veel ervaring met taarten bakken, maar niet met het bakken van slagroomtaarten.
Ik heb nu twee keer een slagroomtaart gemaakt, maar heb twee problemen met het deeg. :(
1. Wanneer ik het deeg bak, wordt ie in het midden veel hoger dan aan de zijkanten.
2. Wanneer ik het deeg laat afkoelen, zakt ie helemaal in waardoor ik lelijke, ingezakte zijkanten krijg.

Nu ga ik proberen de taart te bakken in drie fasen. Maar wie weet hoe ik vooral dat tweede probleem voorkom???

Voor het deeg heb ik gebruik gemaakt van zes eieren, 150 gr. suiker, 80 gr. bloem, 20 gr. maizena en een half zakje bakpoeder.

Life is short, eat dessert first

2

Re: Deeg zakt in:(

PS.
Nog een vraag: in de tabellen op deze site staat voor een taart naast het biscuitmix nog meer ei en water.
Moet er na het maken van de biscuitmix nog meer ei en water in? Of waarvoor dient dat?

3 Laatst bewerkt door @ppeltje (01-08-2012 12:07)

- Als de biscuit in het midden hoger wordt staat de temp. te hoog. De oplossing hiervoor is inderdaad in 3 fasen met oplopende temperatuur bakken.

- Het in zakken zal komen doordat de biscuit nog niet helemaal goed gaar is geweest. (vooral in het midden dan niet) Ook dit zal door het in 3 fasen met oplopende temperatuur bakken beter gaan. Controleer d.m.v. een satéprikker of een breinaald of de biscuit goed gaar is. Blijft er niets meer aanplakken, dan is ie goed.

- In de tabellen staat naast de hoeveelheid biscuitmix (bijv. van funcakes of soezie) ook de hoeveelheid water en de hoeveelheid ei dat nodig is om een biscuit te bakken. Het ei en het water zit dus nog niet bij de mix in, maar moet je zelf toevoegen.
Met biscuitmix bedoelen ze dus speciaal meel uit een pak om biscuit mee te maken. (i.p.v. bloem en maizena)

Succes met de volgende poging.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

4

@@appeltje: Dank je:) Ik ga dan de volgende keer toch eens in drie fasen proberen :D

Ik maak de biscuitmix zelf, dus ik ga ervanuit dat ik dan niet nog eens 5 eieren erbij hoef te voegen aangezien deze al in het beslag zitten en het water dan wel erbij moet doen?

5 Laatst bewerkt door mieperdepiep (01-08-2012 13:47)

nee als je het beslag zelf maakt inderdaad niet nog meer toevoegen. Die mixtabel slaat op de kant-en klare mixen die je kunt kopen.

Omdat je er bakpoeder bijvoegt, wat het originele recept niet vraagt verander je wat aan de chemie. Hierdoor heb je waarschijnlijk voortijdige rijzing, waarna de taart juist daarna in zakt. Tenminste, als je het recept van een biscuit volgt.

Wanneer je 6 eieren wilt gebruiken zou ik 180 gram suiker, 150 gr bloem en 30 gram maizena gebruiken. Verder de  instructies opvolgen, hier op de site links onder recepten voor basisbiscuit. En dus geen bakpoeder toevoegen.

Kan inderdaad zijn, zoals appeltje al zei dat het biscuit niet gaar was. (waarschijnlijk dus door de bakpoeder)  En inderdaad 3 fasen bakken doe ik ook.

6

Ik had de eerste keer het beslag zonder bakpoeder gemaakt. En toen werd de taart te compact en rimpelig. Daarom heb ik de tweede keer bakpoeder gebruikt. Maar dat hielp dus ook niet :D

Maar dus, ik ga het de volgende keer gewoon in drie fasen proberen, zonder bakpoeder. En ik ga je advies gebruiken betreft de hoeveelheden:)

Muchos gracias!

7

Succes!  ;)

Dat is toch een TAART waard!

8

de taart af laten koelen in de oven helpt ook, dan zakt hij minder in.