1

Onderwerp: wafels plakken aan ijzer

Ik heb heel lang geen wafels meer gebakken, en de reden daarvoor was o.a. dat mijn wafels aan het ijzer blijven plakken. Gisteren toch nog maar eens geprobeerd, maar wederom plakt het aan het ijzer. Heb de rest van het beslag maar voor cupcakes gebruikt. Wilde eigenlijk mijn wafelijzer met de ijzerboer meegeven  :Y , maar mijn man heeft me overtuigd nog een poging te wagen en eerst eens op zoek moest gaan naar de mogleijke oorzaken, en dat het mss niet aan mijn ijzer ligt.

Dus mijn vraag: hebben jullie dat ook gehad, plakkende wafels, en hoe hebben jullie dat opgelost. Tips, trucs, alles welkom...wil nog een poging wagen.

Bedankt alvast!

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

2

Re: wafels plakken aan ijzer

Invetten met een kwastje met boter of een spray om in te vetten gebruiken. Dat laatste vind ik zelf ideaal  :Y  (Maar wel alleen als het echt nodig is, anders wordt het een vette boel)

3

Miezemuis schreef:

Invetten met een kwastje met boter of een spray om in te vetten gebruiken. Dat laatste vind ik zelf ideaal  :Y  (Maar wel alleen als het echt nodig is, anders wordt het een vette boel)

Dat doe ik, maar toch plakken ze.

Bianca's bakery

4

Een beetje gesmolten boter of olie door je beslag net als bij pannenkoeken ? Daar gaat bij vaak de eerste ook mis maar de rest volgt meestal vanzelf. Wafels maak ik alleen met oudjaar en dan laat ik het ijzer eerst goed heet worden met een beetje boter er in, dan goed schoon maken met keuken papier dan pas beetje boter en het beslag er in.
Meer ideeën heb ik niet.

Christine.

5

keukentje schreef:

.....dan laat ik het ijzer eerst goed heet worden met een beetje boter er in, ......

Dat zou het kunnen zijn misschien. Ik laat het ijzer heet worden tot het lampje uit is. Ik las al ergens op internet dat het ijzer zeker een kwartier moest voorverwarmen?

Bianca's bakery

6

Ik heb een ijzer uit de vorige eeuw, toen zat er nog geen lampje op, volgens mij is ie nog van mijn man zijn oma, denk zo begin jaren 60.
Maar 10 min staat ie zeker aan voor ik begin met bakken.

Christine.

7

Ik heb vanochtend een nieuwe poging gewaagd. Met de -ik mag wel zeggen GOUDEN tip van het ijzer kwartiertje voorverwarmen- ging ik aan de slag.
Beslag gemaakt, laten rusten. Ijzer op dat moment aangezet en een kwartier laten voorverwarmen (uiteraard ingevet). Gelijk de eerste wafels kwamen er goed uit. Daarna het ijzer niet meer ingevet, en alle wafels zijn zonder plakken uit het ijzer gekomen.

Wafelijzer schoonmaken was ook een makkie nu.

Dus....de GOUDEN TIP voor wafels bakken: verwarm je ijzer goed voor!!! Bedankt meedenkende forumleden.

Bianca's bakery

8 Laatst bewerkt door Bianca1969 (02-08-2012 13:50)

Ook al ben ik enthousiast ...2x is niet nodig  ;)  :)

Bianca's bakery

9

Fijn dat het je nu gelukt is.

Christine.