1

Onderwerp: Hoe kan ik voorkomen dat mijn marspein smelt??

Kan iemand mij helpen?
Donderdagmiddag heb ik twee taartjes gemaakt en ze waren voor zaterdag.
Ik had ze gevuld met jam en botercreme en bekleed met marselpein.
Aangezien onze koelkast erg koud staat en ik die ook niet lager kan zetten omdat dan de vriezer smelt heb ik ze in plastic ingepakt en in de keuken laten staan.
Dacht dat dat wel goed moest gaan omdat het bij ons in de keuken erg koel is maar helaas is het marsepein toch een beetje gaan smelten :(
De jam is er niet doorheen gekomen dus ik heb geen idee waar het dan aan kan liggen maar wil het wel graag de volgende keer voorkomen.
Kan iemand mij vertellen wat ik fout heb gedaan????

2

Re: Hoe kan ik voorkomen dat mijn marspein smelt??

Ik weet niet hoe andere mensen hier op het forum dat doen maar ik heb mijn taart op een koele plek in een taartdoos bewaard, dat gaf geen problemen.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

3

Onder plastic kan de boel gaan condenseren en dan vervolgens door het condensvocht gaan smelten. Je kunt 'm inderdaad beter in een kartonnen taartdoos zetten.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Het zou kunnen komen door de plastic zak, dan komt er condens in wat de marsepein dus laat smelten. Als je een taart wegzet moet hij kunnen 'luchten', vind ik.
In een taartdoos lijkt mij nog steeds de beste manier. Als het wel gaat zweten, of smelten, niet aan komen, maar aan de lucht laten drogen.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Ik heb ook gesmolten marsepein gehad en ook geen idee hoe het kwam.
De taart was afgewerkt met ganache en ik heb ze gewoon, open en bloot in onze berging gezet...Op de taart lagen marsepeinen sterren en die waren serieus aan het zweten.

Men zegt wel: "Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?".

6

Niet afdekken met folie want dan kan de taart niet meer ademen. Gewoon in een taartdoos of open en bloot.

7

Ja ook toevallig,, ik heb dit niet eerder gehad maar had van de week twee koetjes geboetseerd en deze ingepakt in een zakje en in een afsluitbare doos gedaan. Vandaag haalde ik ze eruit en het zwarte fondant had gezweet. Ik heb dit niet eerder gehad maar het komt dus door het zakje? Weet ik dat ook weer.

Hoi,

Je kunt ook je taart met marsepein bedekken met een laagje kadofolie (dat is een dat doorzichtige cadeaupapier dat je vaak bij tuincentra's ziet. Daarbij gaat het erom dat je de taart niet helemaal bedekt, maar de folie er los op legt.
Het werkt echt!

Eigenlijk moet je een marsepeinen taart helemaal niet in de koelkast bewaren.
Het ligt vaak aan je vulling waardoor de marsepein gaat glimmen, maar je kunt deze taart beter vullen met botercreme dan met iets van melkproducten, want bij een vulling van melkproducten moet je taart wel helaas in de koelkast en dan max. op stand 1.

Succes
Groet Saskia
www.maakeentaart.nl

9 Laatst bewerkt door Ini (25-04-2008 20:47)

Cajou schreef:

Ik heb ook gesmolten marsepein gehad en ook geen idee hoe het kwam.
De taart was afgewerkt met ganache en ik heb ze gewoon, open en bloot in onze berging gezet...Op de taart lagen marsepeinen sterren en die waren serieus aan het zweten.

Als je ganache onder de marsepein hebt, is de kans groot dat je marsepein smelt, door het hoge vochtgehalte (slagroom!) van de ganache

Ik doe ook vaak alleen maar een stuk vershoudfolie of cadeaufolie over de taart en zorg ervoor dat er lucht bij kan.

Succes!

10

O wat vervelend als dat gebeurd, had ook een tijdje terug hier gelezen dat het was gebeurd doordat de botercreme mix niet lang genoeg op kamertemp had gestaan waardoor hij niet goed was en als je dit dan te snel en te vroeg mixt met de boter is hij te dun en te vochtig wat dus problemen op kan leveren!
Misschien heb je hier ook wat aan!

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

11

het kan daarnaast ook nog aan de vulling liggen, ondanks dat het botercreme is hangt het af van welke soort boter creme mix, de hoeveelheid water en hoe lang heb je de mix laten staan indikken.
Daarnaast hangt het ook nog eens af van de welke kleurstof je hebt gebruikt.
Ik heb ooit smeltend marsepein gehad van de kleurstof die ik van de toko had, deze was zeer vloeibaar en om de kleur zeer diep en intens te maken ging er wel heel veel in. was de marsepein ook wel een soort van plakkerig.... en dat kun je dan blijkbaar niet compenseren met suikerbakkerspoeder (of poedersuiker).

voor de rest bovenstaande tips m.b.t. kartonnen doos ipv plastic folie....

greetsz KiT

er is altijd wel een reden voor taart

12

Hoi, inderdaad vervelend dat de marsepein was gaan smelten. Ik zet mijn taarten altijd in een taartdoos. Een plastick doos die ik bij de Blokker gekocht heb. Kan je zeggen dat deze goed werkt.
Ik heb geleerd bij de workshop dat je je taart inderdaad niet in de koelkast moet zetten, dan schijnt hij juist te smelten.
Ik hoop dat je aan alle berichten wat hebt. Succes.
Groetjes Rees

HOI,

Een marsepeinen taart mag niet in de koelkast hoor. Als je de juiste vulling hebt gebruikt, botercreme en jam hoeft je taart niet in de koelkast bewaard te worden.
Je taart is zeker 4 (maar ik zeg meestal hooguit 3 want dan is hij het lekkerste) dagen houdbaar buiten de koelkast. Niet in de buurt van een warmtebron zetten.
Als je nog een andere vulling gebruikt, gebruik er dan een op waterbasis en niet op melkbasis.

Succes met je volgende taart(en)!

Hartelijke groet

Saskia

14

Ik had het ook met mijn taart toen ik hem uit de vriezer had gehaald en in de koelkast had gezet in een zak maar vanuit de koelkast na het decoreren heb ik hem in een nieuwe zak gedaan en in de koelkast terug gezet en de volgende dag was het helemaal goed gekomen,gelukkig!