1

Onderwerp: Hoe hoog is hoog voor een kaal kapsel

hoi,

Ik lees hier heel veel verschillende manieren om kapsel hoger te krijgen, maar hoe hoog is hoog nou? Mijn funcakes mix in een springvorm van 20 cm komt uit de oven met 4,5 cm ( rolmaatje ernaast gehouden) ik lees hier en daar 7 of 8 cm maar is dat "bloot" of gevuld?

Ben de tips op de diverse topics aan het uitproberen, heb 8 minuten gemixed, 2 minuten lage stand, beslagkom in warm water ( eieren waren uit de koelkast maar voor de zekerheid) precies het recept van de verpakking gevolgd en 40 minuten op 150 gr in de hetelucht oven.

Is die hoogte dan acceptabel of moet ik hoger streven?

Groetjes
Annemiek

pffft ben helemaal uitgebakken

2

Re: Hoe hoog is hoog voor een kaal kapsel

mijn kale kapsels zijn 7,5 cm hoog (net zo hoog als de pme bakblikken)

3

Mss gewoon wat meer mix in je bakvorm doen!!...Ik doe voor een 20 cm altijd voor een 22 cm beslag maken en dan volgens de eenheden van het forum ( zie tabellen)

4

ik doe idd wat meer beslag O-), vind ze volgens de tabellen hier wat laag....
ik doe per liter inhoud 105gr mix (en de rest in verhouding dus)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Ah, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, het blik was maar voor een derde vol, toen dacht ik nog, da's niet maximaal twee derde.... Maar ga straks gewoon vullen en versieren, hij smaakt vast prima.
Bedankt

6

4.5 cm is niet laag hoor, ik vind sowieso een kapsel alleen al van 8cm veel te hoog, dan is t bijna een maaltijd ;)

7

etmc schreef:

ik vind sowieso een kapsel alleen al van 8cm veel te hoog, dan is t bijna een maaltijd ;)

Dat ligt er toch maar aan hoe groot je je stukken snijdt? ;)

Mijn kapsels zijn zo'n 7 cm hoog ( ik volg het Felicititaartjes schema), en die vul ik drie to 4 keer, daarna is de taart tegen de 10 cm hoog. Vind ik zelf een mooier beeld geven, maar ik vind de stukken die in Nederland gesneden worden echt veel te groot. Ik snij nooit punten maar plakken, 1 portie is dan zo'n 3cm bij 5cm. Wie meer wil moet maar voor een 2e portie gaan ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

8

Net even opgemeten  :)   hier zijn ze ca 5,5 cm.  En ik vind dat prima.

9

Adrienne schreef:
etmc schreef:

ik vind sowieso een kapsel alleen al van 8cm veel te hoog, dan is t bijna een maaltijd ;)

Dat ligt er toch maar aan hoe groot je je stukken snijdt? ;)

Mijn kapsels zijn zo'n 7 cm hoog ( ik volg het Felicititaartjes schema), en die vul ik drie to 4 keer, daarna is de taart tegen de 10 cm hoog. Vind ik zelf een mooier beeld geven, maar ik vind de stukken die in Nederland gesneden worden echt veel te groot. Ik snij nooit punten maar plakken, 1 portie is dan zo'n 3cm bij 5cm. Wie meer wil moet maar voor een 2e portie gaan ;)

ja dat klopt maar de meeste mensen snijden er toch gewoon lekker punten uit en dan zit je tegen zon bonk aan te kijken...

10

Mijn kapsels zijn kaal ook iets van een 7,5cm, met vulling wordt dat 10cm.
Ik vind het gewoon veel mooier ogen om een hoge taart te hebben en dan komt de decoratie beter uit.
En om ze zo hoog te krijgen, idd meer beslag erin doen dan er standaard op de receptuur staat.

En hoe groot de mensen hun stuk taart willen, dat laat ik volledig aan hen over ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

11

gewoon erbij zeggen dat dit anders is dan een appeltaart/-vlaai en dat ze de stukken kleiner 'moeten' snijden :)

12

Het is maar net wat je er mooi uit vindt zien. En hoe vaak je wilt vullen. Ik houdt zelf erg van een dunne laag biscuit met veel laagjes. 4,5 cm is al moeilijk om 2 keer door te snijden, daardoor eet je relatief meer biscuit. Zoals hier boven al staat.. gewoon wat meer beslag in je bakvorm. Djehr heeft hier recent een mooi schema voor gemaakt: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922
Kun je zelf kiezen hoe hoog je hem wilt en daar de hoeveelheid op aan passen.

Ben zelf sinds kort over van 7 naar 10 cm. Gewoon omdat ik die hoogte er zo mooi uit vind zien. En nee, daar snijd je zeker geen appeltaart grote punten bij. Ook de tabellen van hier geven dan een te grote punt. (vond ik bij 7 cm al, maar bij 10 helemaal) Ik gebruik dan eerder 'Earlene's chart' (even googlen) , welke ik qua stukjes naar beneden afrondt. Moet je dus wel degene die de taart snijdt over informeren.

13

ik heb die chart van Earlene eens bekeken en omgerekend.... bij 30cm rekent DLT 24, zij 45 porties,... da's zowat het dubbele...  :think:
Rond 20 rekent DLT 11, ik 12, zij 15....
:think: wel behoorlijke verschillen, maar misschien een goede leidraad  :Y

14

Carien schreef:

ik heb die chart van Earlene eens bekeken en omgerekend....** da's zowat het dubbele...

Klopt: DLT gaat uit van stukjes van ongeveer 5X6cm, dit is ongeveer 3X6 ( wat ik ook doe): bij een taart van 10 cm hoog, met 3 a 4 lagen vulling heb je dan echt een meer dan fatsoenlijk stuk taart, hoor :Y

Groetjes, Adrienne

15

Maar 15 stukjes vind ik bij 10 hoog niet raar. Het zijn dan geen grote, maar ook geen kleine stukjes. Maar ik rond haar aantal dan nog wel af naar beneden om net even ruimer te zitten. Het is, zeg maar, geen mannenstuk anders.  ;)
Met 30 rond heb ik geen ervaring. Mijn grootste is 25 (haha, groot, he.. O-) ) Dus misschien gaat het beter op bij de kleinere stukken.

Ik begreep dat deze Earlene het had uitgerekend door zelf op de achterkant van haar bakblikken strepen te zetten en zo te zien hoeveel ze er uit kon snijden. Maar hóe ze dan gesneden heeft weet ik dan niet, dat moet je dan weer bestellen. Zeker bij 30 cm is dat wel handig om te weten, want dan snijd je niet meer gewoon punten.

16

mieperdepiep schreef:

Maar hóe ze dan gesneden heeft weet ik dan niet, dat moet je dan weer bestellen. Zeker bij 30 cm is dat wel handig om te weten, want dan snijd je niet meer gewoon punten.

Waarschijnlijk doet zij het ook zo:

http://cateritsimple.blogspot.com/2010/ … -cake.html

( Is trouwens sowieso een heel handige blog! )

Groetjes, Adrienne

17

:thumb: Adrienne, ik heb die foto's maar effies gekopieerd O-) handig! :Y

ik vul ook altijd 3x, totale hoogte komt dan op zo'n 9cm...., maar ja,  :shh: ik houd nu eenmaal van taart  O-)  ;)

:think: ik ga maar in het midden zitten qua hoeveelheid; dank weer  dames :)

18

Ik zag in een topic (van het world wide web) dat er een online class gegeven wordt door ene Joshua John Russel. Die meneer bakt twee kapsels en plaatst deze op elkaar. Hij snijdt de bovenkanten en de snijkanten van de kapsels af maar in mijn beleving zijn deze kapsels vrij hoog. Ik schat dat het twee x een 20 cm pan is. Heeft iemand hier ervaring mee. Met andere woorden zijn er meer baksters die op deze manier een hoog kapsel maken.

19

N. Haanstra schreef:

Ik zag in een topic (van het world wide web) dat er een online class gegeven wordt door ene Joshua John Russel. Die meneer bakt twee kapsels en plaatst deze op elkaar. Hij snijdt de bovenkanten en de snijkanten van de kapsels af maar in mijn beleving zijn deze kapsels vrij hoog. Ik schat dat het twee x een 20 cm pan is. Heeft iemand hier ervaring mee. Met andere woorden zijn er meer baksters die op deze manier een hoog kapsel maken.

Als je de programma's zoals Ultimate Cake Off en Fabulous Cakes bekijkt, dan maken ze allemaal verschillende cakes (cake sheets heet dat dan) die ze op elkaar stapelen tot ze de gewenste hoogte hebben. Zelfs voor een gewone ronde cake. Ze vetrekken vaak zelfs van rechthoekige cakes.
Zelf heb ik dat ook al gedaan om een hele hoge taart te krijgen.
Ook bv. Inspired by Michele en Planet Cake gebruiken dit heel vaak.

Het bekleden van zo'n hele hoge taarten wordt wel lastiger!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

20

de mijne zijn rond de 7 cm. ik vind hoge taarten mooier, maar dat is maar wat je zelf wilt natuurlijk. ik gebruik de tabel van deze site en gebruik dan altijd de ingredienten voor een grotere vorm. dus voor een 20 cm taart gebruik ik de tabel voor 22 cm, zodat hij lekker hoog wordt.

21

Dank voor alle reacties.
Morgen ga ik weer een taartje proberen en zal er meer beslag indoen. Heb ondertussen ook het laatste boek van Wendy gekocht ( heb ik wat om naar te streven, want oei oei oei wat mooi! en ingewikkeld) en daar staan volgens mij de schema's van Felicitaartjes in.
zal het laten weten.

Ik werk trouwens wel met springvormen, die zijn lager dan de caketins. maar om ze nou gelijk allemaal dubbel te kopen..

overigens was die van 4.5 cm gevuld met bb-room en jam ook erug lekker hoor!

22

Ik heb vandaag hetzelfde 'probleem".

Ben met mijn eerste taart EVER bezig en moet nu nog 5 min. in de oven. Hij is maar 4 cm hoog geworden.
Ik lees over meer deeg erin doen.. ik heb nu bv de gewone hoeveelheden van de biscuitmix van de verpakking overgenomen voor een 30 cm bakblik. Volgende keer dus eigenlijk maar de hoeveelheden van die eronder staat nemen. (weet het even zo niet uit mijn hoofd)

Nouja.. op zich is het niet erg, er komt nog een halve voetbal bovenop.
Verder komen er niet zoveel mensen als de hoeveelheid stukjes taart... dus iedereen kan er dan ook gewoon 2 van nemen!

23

susanne79 schreef:

Ik heb vandaag hetzelfde 'probleem".

Ben met mijn eerste taart EVER bezig en moet nu nog 5 min. in de oven. Hij is maar 4 cm hoog geworden.
Ik lees over meer deeg erin doen.. ik heb nu bv de gewone hoeveelheden van de biscuitmix van de verpakking overgenomen voor een 30 cm bakblik. Volgende keer dus eigenlijk maar de hoeveelheden van die eronder staat nemen. (weet het even zo niet uit mijn hoofd)

Nouja.. op zich is het niet erg, er komt nog een halve voetbal bovenop.
Verder komen er niet zoveel mensen als de hoeveelheid stukjes taart... dus iedereen kan er dan ook gewoon 2 van nemen!

Een 30 cm vorm moet je vaak in twee keer mixen om voldoende lucht in je beslag te krijgen.  :Y Ook zou ik zo'n grote vorm een heatingcore gebruiken  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

24

Ha, heb net de wondermold geprobeerd met de hoeveelheid zoals hij in de schema's staat, ( 330 gr mix 5 eieren) en hij torent er helemaal bovenuit, er zit een enorme kop op maar de zijkanten zijn lager. Helaas als ik hem recht moet afsnijden istie nog niet superhoog, maar toch al beter . Heb ook in plaats van hete lucht de oven op onder en boven warmte gezet.
Volgende keer maar lagere temperatuur? ( nu op 170 gr)

25

Hoi,

Ik las in je 1e bericht dat je eieren uit de koelkast komen. Deze moet je toch echt op kamer temperatuur gebruiken hoor dat is beter. Ik gebruik zelf ook (nog) springvormen. ik maak gebruik van de tabellen hier links op het forum. Ik doe ook nog wel eens idd een stapje hoger dan de cm die ik gebruik maar over het algemeen houd ik het schema aan en dan komen ze net zo hoog als de bakvorm eruit.

Ik mix wel met een machine op stand 5 , 9 minuten en 2 minuten op stand 1. Ik weet niet of je een handmixer gebruikt maar zorg er voor dat je garde's niet helemaal onder het beslag komen want dan kan er geen lucht in geslagen worden. 

Succes met je volgende biscuit!

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!