1

Onderwerp: Clikstix block, troep of doe ik iets verkeerd????

Ik ben al een uur aan het vechten met de clikstix block upper case, maar word er eigenlijk zelfs een beetje agressief van terwijl ik dat helemaal niet ben!

Ik rol de fondant uit, crisco er onder, druk de stix er in en schuif beetje heen en weer, en zie daar......compleet verkrachte letters met allerlei afdrukken van het er uit duwen erin en complee misvormd....wat doe ik verkeerd?

Ik ben in staat om ze hier, net nieuw uit de verpakking, direct weer e koop te zetten  :(  :s  :grr:

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

2

Re: Clikstix block, troep of doe ik iets verkeerd????

Oeh dat herken ik! Ik had die dingen vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen en ook ik werd er gigántisch agressief van en heb op 't punt gestaan om die dingen hier op 't forum te gooien. :grr: Gelukkig heeft Annick me laten zien hoe het moest!

Je rolt een lapje fondant uit, zo dun mogelijk. Het liefst zo dun als papier. Dan snij je er reepjes van zo breed als één letter. Dan leg je de letter op het fondant, NIET de clickstix indrukken, en schuift het heen en weer over je onderblad. Dan pak je 'm op (fondant nog in de clickstix) en wrijft voorzichtig met je vinger over de randjes heen. Dan leg je 'm weer op je onderblad, voorzichtig aandrukken, optillen en nog éénmaal indrukken. Je letter zou er nu zo uit moeten vallen.

Hopelijk snap je m'n uitleg een beetje. Annick heeft het mij irl laten zien en dat is toch wat makkelijker te volgen dan wat zinnen op een beeldscherm. In ieder geval veel succes ermee! :)

3

Boj de clickstix genruik ik poedersuiker of maizena, geen crisco. En idd, eerst de clockstix in de fondant zonder drukken, pas daarna uitdrukken. Werkt echt heel fijn eens je de greep hebt. Succes!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

Ik heb ze uit elkaar gehaald omdat ik de afdrukken in de letters niet mooi vind  :D
Met uitsteken leg ik er huishoudfolie overheen en dan gaat het heel erg makkelijk  :Y

5

Ik doe het andersom,, ik zet de clickstix op mn werkblad,, leg er een stukje uitgerolde fondant overheen, ga met mn mini roller er overheen,, en je krijgt een perfect ongerafelde vormpjes..  :Y

Your cake-wish is my challenge!

6

Op het moment dat ik de letters er uit druk, krijg ik afdrukken daarvan in de letters......ben echt niet happy hiermee  :s  :s
Is er ergens een filmpje waarop te zien is hoe dit moet, want ik krijg het echt niet voor elkaar

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

7

Hoe bedoel je 'krijg je afdrukken daarvan in de letters'. Waarvan precies? :)

8

Tigrasas schreef:

Op het moment dat ik de letters er uit druk, krijg ik afdrukken daarvan in de letters......ben echt niet happy hiermee  :s  :s
Is er ergens een filmpje waarop te zien is hoe dit moet, want ik krijg het echt niet voor elkaar

Dat hoort dus gewoon, ik vond het ook niet mooi vandaar dat ik ze uit elkaar heb gehaald zoals ik al zei  ;) Dan kun je ze gewoon als uitstekers gebruiken en wanneer je er huishoudfolie over legt heb je ook geen probleem om ze eruit te krijgen. Probeer het eens, je kan ze gewoon weer in elkaar zetten als het niet bevalt  :Y

9 Laatst bewerkt door Kimh (26-07-2012 09:36)

nee hoor.. heb nooit last van afdrukken.. als je een soort inprint hebt dan heb je je fondant te dik gerold.. de fondant moet echt heel heel heel dun zijn.. dan is het goed..

ik vind ze echt ideaal.. fijne letters en beginners geschikt..

@ conny.. ben je bij de freubel? dan laat ik ze dan wel aan je zien..

zie hier een foto zonder afdrukken in de letter
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/529026_3774001623200_1971662850_n.jpg

10

MWillemijn schreef:

Hoe bedoel je 'krijg je afdrukken daarvan in de letters'. Waarvan precies? :)

er komt een afdruk van het deel waarmee je de letter eruit drukt in de letter te staan, een soort randjes en bij sommige letters ook deukjes

11

@KimH, jouw letters zijn niet de letters waar dit topic over gaat, dit gaat over de block (upper), die zien er anders uit waardoor er randjes in de letters komen als je ze er uit drukt

12 Laatst bewerkt door Kimh (26-07-2012 09:37)

Beste Tigrasas,

Dit zijn ook clicksticks maar een andere vorm (de groovy variant)... en ook deze hebben randjes als je ze verkeerd of te dik gebruikt..
(kan niet zo snel een foto vinden van dat resultaat)

edit: foto gevonden, hier zie je bij Lara dat er ook randjes op zitten..

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/480714_342771802470706_1737583342_n.jpg

13

Heb vanavond een workshop en zal dan een paar letters met de upper block maken..

14

Kimh schreef:

@ conny.. ben je bij de freubel? dan laat ik ze dan wel aan je zien..

Ja daar ben ik bij hoor  :Y  Ben heel benieuwd ik kreeg het echt niet voor elkaar. Hoe ik het nu doe gaat ook prima maar het is toch raar om iets nieuws uit elkaar te halen.

15

Ook ik had er eerst ruzie mee.maar nu ik er een kapot had en dus alles maar uit elkaar heb gehaald ...een beetje poedersuiker  en gaan als een tierelierrr

16

wat er bij de letters van 'lara' is gebeurd is toch dat de fondant/marsepein te dik is uitgerold.

als je het dun uitrolt dan gaat het bijna altijd goed. alleen de letters aan de zijkant krijgend deukjes helaas. (de a bijvoorbeeld)

als je de stick erin drukt, niet in het midden drukken, maar aan de randjes!
beetje heen en weer zodat ie vastgeplakt zit aan de stick. en dan boven je werkblad de letter eruit drukken zodat ie op je werkblad valt.

17

als ik de stick in de fondant druk, aan de randjes, gebeurt er niet veel, ik krijg dan geen letter vormpjes hoor, snap er niets van
is er geen filmpje over ergens op het net? als jet jullie wel lukt moet het mij toch ook lukken...en anders verkopen die hap  :rolleyes:

18

1. Voor de fijne letters gumpaste gebruiken (scheelt een hoop ergernis en geeft een strakker resultaat)
2. Dun lapje uitrollen, click-stix op z'n kop leggen, lapje erop leggen, met rolstokje over het fondant rollen, overtollige fondant weghalen en omkeren zodat de letters eraf vallen (na indrukken van clickstix).
Op deze manier (onderste boven dus) werken ze heel goed.

Groet, Jolanda

19

chantal1980 schreef:

wat er bij de letters van 'lara' is gebeurd is toch dat de fondant/marsepein te dik is uitgerold.

als je het dun uitrolt dan gaat het bijna altijd goed. alleen de letters aan de zijkant krijgend deukjes helaas. (de a bijvoorbeeld)

als je de stick erin drukt, niet in het midden drukken, maar aan de randjes!
beetje heen en weer zodat ie vastgeplakt zit aan de stick. en dan boven je werkblad de letter eruit drukken zodat ie op je werkblad valt.

Klopt... Dat liet ik even zien als voorbeeld... Vvan hoe het eruit ziet als je teveel gebruikt

20

Tigrasas schreef:

als ik de stick in de fondant druk, aan de randjes, gebeurt er niet veel, ik krijg dan geen letter vormpjes hoor, snap er niets van
is er geen filmpje over ergens op het net? als jet jullie wel lukt moet het mij toch ook lukken...en anders verkopen die hap  :rolleyes:

Er zijn zeker filmpjes op het net: http://www.google.nl/#q=youtube+cliksti … &cad=b
maar met de tips die hierboven staan kom je er ook zeker  :thumb:

21

Ik denk dat het toch aan het lettertype block upper case ligt, de letters krijgen ook al rol ik ze nog zo dun uit, een soort opstaand randje zodra ik ze uit de houder druk. Ik vind de letters vreselijk lelijk.
Verder blijft bij mij de ondant plakken waardoor het schuiven niet goed lukt, dus vrees dat ikmer dan poedersuiker onder moet doen of zo want crisco zorgt voor plakken

22

Daarom mijn tip van ondersteboven, dan hoef je niks te schuiven. En met fondant uitrollen even laten liggen zodat het niet heel zacht is.

Groet, Jolanda

23 Laatst bewerkt door Carien (06-08-2012 21:58)

maizena werkt ook heel goed tegen plakken en vlekt veel minder :)

iets in een schone zakdoek doen, elastiekje erom en daarmee op je werkblad kloppen :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl