1

Onderwerp: Recept cake voor 30 cm rond ?

Ik heb al bij recepten enzo gekeken, maar kan het niet vinden.

Normaal gebruik ik alleen eieren, suiker en bloem voor een biscuit maar nu wil ik dus een stapel maken en heb begrepen dat die van cake moet zijn vanwege het instortingsgevaar.

Wat heb ik nodig voor een ronde vorm van 30 cm, normale hoogte ? En op hoeveel mag de heteluchtoven en hoe lang moet het bakken ?

Ik hoop dat iemand het mij kan vertellen.

Alvast bedankt !!!

2 Laatst bewerkt door Boska (19-07-2012 19:23)

Re: Recept cake voor 30 cm rond ?

Een stapeltaart hoeft niet van cake te zijn hoor, kan ook heel goed van biscuit.
Gewoon goede kartonnen of 4 mm boards gebruiken en goed stutten met dowels.  :Y

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

3

Boska schreef:

Een stapeltaart hoeft niet van cake te zijn hoor, kan ook heel goed van biscuit.
Gewoon goede kartonnen of 4 mm boards gebruiken en goed stutten met dowels.  :Y

Klopt helemaal :Y

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

4

:think: hoe hoog wil je dan?

Kijk hier eens voor een howto stapelen http://www.tartacadabra.com/nl_main.html

Als je hoger dan 3-4 lagen wilt, kun je ipv houten dowels, plastic dowelrods gebruiken. Staatie als een huis :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

ik gebruik ook gewoon biscuitmix. voor een 30 cm gebruik ik 9 eieren, scheutje water en 600 gram mix.

idd goed stutten met dowels en dubbele taartkarton tussen de taarten.

6

Mocht je toch voor cake willen gaan, dan kun je ongeveer uitgaan van het volgende.

Meet hoeveel liter water er in je vorm gaat. Neem voor elke liter water 3 eieren, en het recept dat daar bij past. Bijv.

als in je vorm 2 liter water gaat=
6 eieren
300 gr. bloem/zelfrijzend bakmeel/ cakemeel
300gr. suiker
300 gr. boter

7

Hij wordt maar drie hoog, maar ik heb een grote diamant van glas als topper. Vandaar dat ik in de veronderstelling was dat ik cake moest gebruiken ipv biscuit.

Anja, bedankt dat je een recept voor cake hebt weggezet. Deze ga ik gebruiken. Handig truucje trouwens.
Dit kan op 160 graden ?
Als ik van 2 liter uitga, een uur in de oven ???

8

ook die diamant goed stutten, kan best met biscuit hoor :Y  (maar cake mag natuurlijk ook  ;) )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Ik heb de laatste keer voor 2 liter ongeveer 70 min in de oven gehad, op 170 graden. Deze was iets te hard gerezen, en opengebarsten aan de bovenkant. Dus ik zou denk ik van 160 graden uitgaan, en dan na ongeveer 70 min. even inprikken of hij gaar is. Is per oven soms ook verschillend, en de soort vorm kan ook invloed hebben.

10

Dankjewel voor de aanvulling !!

Ik zit nog even te dubben wat ik zal doen.  Waarschijnlijk ga ik eerst eens een piepkleine cake bakken om de smaak eens te testen.
Daarna beslis ik wel.

Maar in ieder geval iedereen die gereageerd heeft bedankt !!