1

Onderwerp: Marsefond

Hallo allemaal,

Ik ben echt nog een beginner, ik heb een tijd terug een begincursus gedaan en sindsdien een aantal taarten gemaakt, ga binnenkort eens een 3d taart proberen!

Nu heb ik afgelopen zaterdag de combi van marsepein en fondant (lees: marsefond) geprobeerd als bekleding van de taart. De vrouw van de cursus vertelde dat het beter buiten de koelkast kan blijven.

Maar man... Wat viel dit tegen!!  :(  sowieso was het veel zwaarder om door te kneden. Bovendien kreeg ik het bijna niet gekleurd. Ik heb er veel meer kleurstof doorheen gedaan dan dat ik ooit bij marsepein deed en nog was het niet echt de kleur die ik voor ogen had!  :/

Wat is jullie ervaring? Ik heb ook een keer een taart gemaakt van alleen maar fondant, maar dat vond ik echt mierzoet.

Overigens heb ik zaterdag ook voor het eerst poppetje geboetseerd (een nieuwe verslaving is geboren  ;) ), maar ik vond dat er al scheuren in het fondant zat voordat ik al begonnen was. Ik had er expres geen tyclose in gedaan omdat het de bedoeling is dat het poppetje nog wel opgegeten word en ik begreep dat dit anders tanden gaat kosten  :D

Wie o wie heeft er een antwoord voor mij?

2

Re: Marsefond

Ieder merk fondant en marsepein is weer anders ben ik bang. Dus waarschijnlijk had je bij de workshop ander materiaal.

Misschien even bellen en het merk navragen?

Marsepein wordt soepeler als je het (heel) kort in de magnetron verwarmt, maar droogt daardoor ook heel snel uit  :/ (geeft weer problemen met bekleden).
Ik lees hier ook wel dat mensen de kneedfunctie van een broodbakmachine gebruiken voor het kleuren van marsepein.

Kun je hier iets mee?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Nee, ik heb zeker weten hetzelfde merk fondant en marsepein als bij de workshop. De vrouw die de workshop gaf, heeft namelijk ook een taartenwinkel en bij haar  haal ik ook de spullen  :D
Zij herkende mijn probleem niet echt  :/