1

Onderwerp: Marsefond

Hallo allemaal,

Ik ben echt nog een beginner, ik heb een tijd terug een begincursus gedaan en sindsdien een aantal taarten gemaakt, ga binnenkort eens een 3d taart proberen!

Nu heb ik afgelopen zaterdag de combi van marsepein en fondant (lees: marsefond) geprobeerd als bekleding van de taart. De vrouw van de cursus vertelde dat het beter buiten de koelkast kan blijven.

Maar man... Wat viel dit tegen!!  :(  sowieso was het veel zwaarder om door te kneden. Bovendien kreeg ik het bijna niet gekleurd. Ik heb er veel meer kleurstof doorheen gedaan dan dat ik ooit bij marsepein deed en nog was het niet echt de kleur die ik voor ogen had!  :/

Wat is jullie ervaring? Ik heb ook een keer een taart gemaakt van alleen maar fondant, maar dat vond ik echt mierzoet.

Overigens heb ik zaterdag ook voor het eerst poppetje geboetseerd (een nieuwe verslaving is geboren  ;) ), maar ik vond dat er al scheuren in het fondant zat voordat ik al begonnen was. Ik had er expres geen tyclose in gedaan omdat het de bedoeling is dat het poppetje nog wel opgegeten word en ik begreep dat dit anders tanden gaat kosten  :D

Wie o wie heeft er een antwoord voor mij?

2

Re: Marsefond

Ieder merk fondant en marsepein is weer anders ben ik bang. Dus waarschijnlijk had je bij de workshop ander materiaal.

Misschien even bellen en het merk navragen?

Marsepein wordt soepeler als je het (heel) kort in de magnetron verwarmt, maar droogt daardoor ook heel snel uit  :/ (geeft weer problemen met bekleden).
Ik lees hier ook wel dat mensen de kneedfunctie van een broodbakmachine gebruiken voor het kleuren van marsepein.

Kun je hier iets mee?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Nee, ik heb zeker weten hetzelfde merk fondant en marsepein als bij de workshop. De vrouw die de workshop gaf, heeft namelijk ook een taartenwinkel en bij haar  haal ik ook de spullen  :D
Zij herkende mijn probleem niet echt  :/
Haha grappig, de functie van een broodkneedmachine, die kende ik niet!
Maar ik weet niet of ik het zie zitten om daar die machine voor te gebruiken, dat gaat toch hartstikke afgeven? Dan hou ik het liever bij bekleden met marsepein  O-)

4

Zowel marsepein als fondant worden zachter naarmate je het meer doorkneed. In het beginsel is het best hard kneden, maar dat is zowel bij fondant als bij marsepein zo (en dus ook bij marsefond). Hoe groter het stuk is dat je moet kneden, hoe zwaarder het is.
Ik ga er altijd bij staan en gebruik mijn lichaamsgewicht om door te kneden. Komt ook omdat ik wat problemen met mijn vingers heb. Maar zelfs met mijn problematische vingers is het werken met marsefond prima te doen hoor.  ;)

Marsepein pakt kleurstof beter op dan fondant. Ik weet niet welke kleur je probeerde te maken, maar mijn vermoeden is dat je rood of zwart probeerde te krijgen. Dit zijn namelijk de moeilijkste kleuren om zelf te mengen. Deze koop ik dan ook altijd kant en klaar.

De smaak van fondant is zeker anders dan marsepein en ook tussen de verschillende soorten fondant zit verschil in smaak. En ja, smaken verschillen hè?! (ik lust bijv. geen marsepein, maar wel marsefond)

Voor wat betreft het boetseren. Sommige soorten fondant worden hard, andere weer niet. Ik gebruik Bakels fondant (pettinice) en deze hard ook goed uit zonder tylose. Echter, als je wat grotere rechtop staande figuurtjes wilt maken, kun je beter wel tylose gebruiken. Hierdoor wordt het net wat steviger. Het is niet zo dat je de tander erop breekt hoor! En ook met tylose erdoor is het eetbaar, het smaakt alleen wat minder lekker.

Ik hoop dat je wat kunt met mijn verhaal. ('t is wel een heel epistel geworden hè) Succes verder!

Dat is toch een TAART waard!

Bedankt voor de antwoorden! Ik probeerde een soort knalroze te maken, maar ook groen ging moeizaam met mengen. Ik denk dat ik het voortaan bij marsepein hou, dat vind ik het lekkerste en werkt voor mij goed. Je tip van het fondant kan ik wel gebruiken!