1

Onderwerp: met spoed hulp gezocht.. smeltend fondant

heb gisteren een taart gemaakt en bekleed, was goed gelukt.. maar ik haal hem net uit de koelkast en het fondant is gewoon gesmolten.. was de bedoeling om hem mee te nemen voor collega's maar ik kan wel janken.. overal bobbels, een gesmolten scheur bovenop..
Wat moet ik nu? Het grote nadeel is volgens mij onze koelkast. Mijn vorige taart was ondanks veel slechter weer, veel beter gebleven in een koelkast van een kennis.. Daarbij gebruik ik alleen fondant want ik heb een zware notenallergie..
Vraag 1: hoe red ik deze taart, want hij ziet er echt niet uit.. ik heb nog 2 uur de tijd, maar geen botercreme meer  :(  :grr:

vraag 2: hoe voorkom ik dit?

alvast bedankt!

2

Re: met spoed hulp gezocht.. smeltend fondant

heb gisteren een taart gemaakt en bekleed, was goed gelukt.. maar ik haal hem net uit de koelkast en het fondant is gewoon gesmolten.. was de bedoeling om hem mee te nemen voor collega's maar ik kan wel janken.. overal bobbels, een gesmolten scheur bovenop..
Wat moet ik nu? Het grote nadeel is volgens mij onze koelkast. Mijn vorige taart was ondanks veel slechter weer, veel beter gebleven in een koelkast van een kennis.. Daarbij gebruik ik alleen fondant want ik heb een zware notenallergie..
Vraag 1: hoe red ik deze taart, want hij ziet er echt niet uit.. ik heb nog 2 uur de tijd, maar geen botercreme meer  :(  :grr:

vraag 2: hoe voorkom ik dit?

alvast bedankt!

3

Gauw boter halen en nieuwe 1:1 botercrème maken? Nieuwe fondant pakken, gauw afsmeren en bekleden........

Heel veel succes!

4

heb al het fondant eran, maar hij blijft enorm nat....

5

Met een paletmes zoveel mogelijk van de huidige laag afhalen en als de sodermieter naar de super.
Botercreme 1:1 maken en opnieuw afsmeren en bekleden...

6

Rchell schreef:

heb al het fondant eran, maar hij blijft enorm nat....

Waarmee heb je afgesmeerd dan?  :think:

7

Ohh wat balen!  Snap heel goed dat je met je handen in het haar zit. En helaas ben ik waarschijnlijk te laat met reageren.

Het kan te maken hebben met de temperatuur in je koelkast. Koelt hij nog goed? Welke temperatuur is het?

Het kan ook te maken hebben met de botercreme. Heb je afgesmeerd met de botercrememix van funcakes of met 1:1 botercreme? 
Als je echt voor safe wil gaan, kun je beter afsmeren met 1:1 botercreme. (al zijn hier de meningen wel verdeeld over)

8

Heb je topics even samengevoegd.

Als je met iets waar vocht in zit hebt afgesmeerd (botercrème van mix die niet goed genoeg gemixt is bijvoorbeeld) en je hebt condens van buitenaf in de koelkast, krijgt je fondant het zwaar te verduren met vanaf 2 kanten vocht.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

jeetje ontzettend rot, maar las over je allergie.
Heb het toevallig zelf ook, maar amandel is een zaad geen noot......
Misschien ben jij ook allergisch voor zaden, maar amandel valt dus niet onder noten. Je zou eens kunnen informeren of jij marsepein wel mag, dat helpt nu niet meer, maar zou misschien leuk zijn voor een andere keer als je dat wel mag gebruiken.

10

Dank jullie wel voor de reacties.. het is uiteindelijk wel gewoon gelukt.. fondant eraf geschraapt en opnieuw bekleed.. gelukkig was mijn BC nog goed..

Ik ben idd ook allergisch voor sommige zaden, maar miss toch maar eens proberen met marsepein (dat houd beter toch?) en fondant samen met flinke handschoenen aan..

Wat kan ik beter gebruiken i p v botercreme dan met fondant?

De koelkast staat op maximaal.. temp durf ik niet te zeggen maar hij is gewoon ontzettend vochtig blijkt maar weer.. Ik neem hem altijd flink af met keukenpapier van binnen voor ik mijn taart erin zet. Ik heb ooit gelezen dat je suiker of zout in een bakje (open ) in de koelkast naast je taart, want dat neemt dan het extra vocht op?

Dank jullie wel wederom..

11

Zal ook even showen..

zo haalde ik hem uit de koelkast: http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6WMGKV4.jpg

en zo heb ik hem weten te herstellen: zeker niet perfect qua bekleding maar toch nog redelijk 'gered'

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OGHXD7VV.jpg

12

Dit ziet er toch echt uit alsof je met iets verkeerds hebt afgesmeerd hoor.
Wat had je gebruikt?

Life is what you bake it.

13

Hoe had je de taart in de koelkast staan?
Toch niet in een plastic doos? Of met folie eromheen?

Bij mij staan taarten altijd 'bloot' in de koelkast, dus zonder iets eromheen. Ik wel een aparte taartenkoelkast (ja ik weet het: ik ben een bofbips  :D ) En anders in een kartonnen doos  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

14

Ja dat vind ik dus heel lastig.. iedereen zegt wat anders volgens mij  :o  vriendin zei: uitsluitend in een taartdoos en dan in de koelkast.. maar ik had geen dozen meer dus deze heeft bloot gestaan idd..

Ik heb BC gemaakt van Funmix.. exact volgens recept en zag er goed/netjes uit na afsmeren...

Moet ik dan met wat anders gaan afsmeren.. en wat dan?

15 Laatst bewerkt door Tigrasas (16-07-2012 17:57)

Als je een mix gebruikt waar water in zit, is dat denk ik het probleem. Gewoon 1 op 1 bc gebruiken om af te smeren, da is het veiligste

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

16

Zo nat als deze heb ik m nog nooit gehad, maar mijn taartenkoelkast kan ook behoorlijk vochtig zijn. Bij mij werden hierdoor de achterkanten van de taart nogal eens vochtig. Daarom zet ik tegenwoordig een taartdoos (van karton dus) tussen de taart en de achterwand en de taart in. De taart zelf staat dan dus in zn blootje.
Overigens staat mijn koelkast juist altijd op z'n warmst.

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

17

volgende keer dan maar geen mix gebruiken.
alleen maar roomboter en poedersuiker (voor smaakje kloppudding poeder of patidess erdoor) gebruiken!
dit is de 1 op 1 botercreme die je alleen voor het afsmeren gebruikt.

Vind dat je het mooi opgelost hebt.

Ik heb dit probleem ook al eens gehad. Deed niks anders dan normaal, maar het was wel benauwd buiten. Denk dat het aan de temparatuur ligt bij mij ja!

19

NIET afsmeren met bc mix, maar bc 1:1 of Wilton Decorator Icing gebruiken.
NIET in een doos of verpakken met plastic

WEL koelkast zo warm mogelijk zetten
WEL schaaltje zout in de koelkast zetten en het zout vervangen zodra het vochtig is.

succes volgende keer  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

20

Afsmeren met chocoladeganache vind ik ook erg lekker  :Y

21

Boska schreef:

Afsmeren met BC mix van funcakes is niet het probleem..
Hoe de mix bereid wordt, is vaak wel het probleem.

Allereerst het water, mix en poedersuiker echt een hele tijd laten staan. Daarna je boter heel goed los mixen, zet de mixer rustig 5 minuten aan..

Daarna de mix erbij en nog minimaal 5 minuten blijven mixen op de hoogste stand. Vaak wordt er niet gelet op de tijd bij het mixen, en staat de mixer veel te kort aan. De emulgator heeft zijn werk nog niet kunnen doen..

Als je de BC een aantal uren hebt gemaakt voor je de taart ging afsmeren ook dan weer opnieuw opmixen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

22 Laatst bewerkt door Boska (23-07-2012 19:29)

Bommeltje schreef:
Boska schreef:

Allereerst het water, mix en poedersuiker echt een hele tijd laten staan. Daarna je boter heel goed los mixen, zet de mixer rustig 5 minuten aan..

Daarna de mix erbij en nog minimaal 5 minuten blijven mixen op de hoogste stand. Vaak wordt er niet gelet op de tijd bij het mixen, en staat de mixer veel te kort aan. De emulgator heeft zijn werk nog niet kunnen doen..

Als je de BC een aantal uren hebt gemaakt voor je de taart ging afsmeren ook dan weer opnieuw opmixen..

Mijn slechte ervaringen met afsmeren met bc mix heb ik gehad bij workshops die ik zelf volgde en dat is voor mij de reden is dat ik nooit afsmeer met de mix, maar altijd met 1:1. Als het warm en klef weer is vind ik de Wilton decorator icing erg prettig om af te smeren.

Zelf maak ik de mix voor vulling vaak de avond van tevoren al aan, laat de boter altijd eerst los draaien en dan de mixer ca. 15 draaien, op die manier krijg ik een lekker luchtige en romige creme, die ik gelijk gebruik.
Mij is wel geleerd dat bij de bc mix onder bepaalde weers/temperatuursinvloeden het mogelijk is dat het water zich enigszins kan gaan afscheiden (zonder dat je het ziet). In de taart zal je hier geen last van hebben, maar aan de buitenkant kan dat dus wel.
Ik wil echter niet het risico lopen dat ik er problemen mee krijg, dus draai altijd ook een 1:1. Zo deed ik het ook bij mijn ws en heb daardoor nooit achteraf gehoord dat een taart ging smelten.

Ik adviseer daarom liever om 2 soorten bc te draaien, dan dat men het risico op smelten loopt door welke oorzaak/invloed dan ook.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

23

bij ons in de bakkerij wordt afgesmeerd met slagroom, bekleed met bakels rolkwaliteit icing (fondant dus) en in de koelkast in een doos of open.
ik zou geen flauw idee hebben waarom jouw fondant gesmolten is. misschien te vaak een temperatuursverschil gehad? koelkast vaak op en en dicht?

24

Boska schreef:
Bommeltje schreef:
Boska schreef:

Mij is wel geleerd dat bij de bc mix onder bepaalde weers/temperatuursinvloeden het mogelijk is dat het water zich enigszins kan gaan afscheiden (zonder dat je het ziet). In de taart zal je hier geen last van hebben, maar aan de buitenkant kan dat dus wel.
Ik wil echter niet het risico lopen dat ik er problemen mee krijg, dus draai altijd ook een 1:1. Zo deed ik het ook bij mijn ws en heb daardoor nooit achteraf gehoord dat een taart ging smelten.

schiften (het water scheidt zich af van de mix) gebeurd niet onder invloed van temperatuur, enkel door het niet laten werken van de emulgator.

Het schiften is wel goed zichtbaar, zolang je maar weet waar je naar moet kijken. Het is goed te zien als je er 'goede' bc naast houdt.

Ik zal binnen kort eens kijken of ik het op de camera kan vastleggen wat het verschil is...

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

25

Bommeltje schreef:

schiften (het water scheidt zich af van de mix) gebeurd niet onder invloed van temperatuur, enkel door het niet laten werken van de emulgator.

Natuurlijk wel. (Te) koude boter en andere ingrediënten mengen zich niet; dat noemen ze schiften. Dus als het niet goed genoeg is gemixt (dus naar jouw idee: de emulgator heeft niet goed genoeg z'n werk gedaan) zal het schiften omdat de boter - die niet gemengd is - hard kan worden.

Jullie zeggen beide hetzelfde, alleen noemen het anders.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag