1

Onderwerp: Auto bekleden, in 1 stuk?

Ik moet nu mijn eerste 3D taart gaan bekleden.. Taart wat in vorm gesneden en gevuld en redelijk gelukt.. Maar nu komt het bekleden en ik weet niet hoe ik dat het beste aanpak.

Het is een politiecombi, dus qua vorm hetzelfde als een bestelwagen/busje (voor en eerste keer wat eenvoudig gehouden ;) )Nu twijfel ik of je die met een lap fondant in een keer kan bekleden of dat het in verschillende delen moet,  zoals ik op internet heb gevonden in een boek voor een brandweerwagen. Dus een lap voor de voor/boven/achterkant en de zijkanten apart. Alleen moeten de zijkanten dan de precieze afmetingen hebben, en hoe plak je dat dan netjes aan de bovenkant? Of toch maar met 1 lap proberen?

2

Re: Auto bekleden, in 1 stuk?

ik bekleed de auto's altijd met 1 lap.
die rol ik dan uit op een stuk tafelzeil en klap hem in 1 keer over de taart.
niet te dun uitrollen, want je moet wel veel hoeken bewerken enzo.

succes ermee

Dat probleem had ik met de Cars auto.
Had moeite met bekleden ook.
Bij sommige hoeken kreeg ik vouwen en kwam gewoon niet uit.
Dus als ik het goed begrijp rol je dan te dun uit?

4

als je dun uitrol, scheurt hij eerder.
wat ik ook weleens doe als ik niet alle hoeken helemaal weggewerkt krijg, dan vouw ik de marsepein in de hoek goed dubbel en knip het overtollige weg. Daarna met de smoother weer goed glad wrijven.

5

meetje schreef:

als je dun uitrol, scheurt hij eerder.
wat ik ook weleens doe als ik niet alle hoeken helemaal weggewerkt krijg, dan vouw ik de marsepein in de hoek goed dubbel en knip het overtollige weg. Daarna met de smoother weer goed glad wrijven.

Gaat dat misschien beter met marsepein dan met fondant, 3D-taarten? Ik heb best zitten sukkelen met de hoeken.. Ik heb het ongeveer zo geprobeerd als oplossing maar het lukte niet om de fondant weer vlak te krijgen. Alles maar een beetje gecamoufleerd  :(

Ik had uitegrold met de gele ring voor de deegroller, is dat te dun voor een 3D-taart? Hij was op één hoek zelfs wat gescheurd..

6 Laatst bewerkt door @ppeltje (19-07-2012 12:15)

Gele ring moet kunnen hoor.
De truc is dat je niet gaat trekken aan het fondant, maar d.m.v. je hand (kommetje maken van hand) de fondant om het te bekleden object heen 'drukt'. (net als bij de hoeken van een vierkante taart)
Rustig telkens weer loshalen en stukje voor stukje verder werken. Dan moet het echt lukken om een auto in 1 keer te bekleden hoor.  ;)
Kijk maar eens hier:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=140847

Dat is toch een TAART waard!

Gele ring?
Nooit van gehoord.
Ben nu ook best benieuwd wat dat is.

Die kan je kopen en om je roller heen doen. Zo krijg je altijd dezelfde maat fondant of marsepein (jaja, ik weet ook eindelijk eens een tip te geven ;))

9

@ Taarten_annie: Goed zo hoor!  ;)
Deze ringen zijn wel speciaal voor de wiltonrollers.

:D he verdorie, toch geen complete aanvulling  ;)
Oh jawel! Je hebt ze in meerdere kleuren (lees: meerdere diktes)

11

taarten_annie schreef:

:D he verdorie, toch geen complete aanvulling  ;)
Oh jawel! Je hebt ze in meerdere kleuren (lees: meerdere diktes)

Jaa... zo samen komen we een heel eind!  :lol:  :lol:  :lol:

12

@ @appeltje: bedankt voor de tip. Volgende keer dus veel geduldiger en in kleine stukje beklden. Had nu om het scheuren op de bovenste rande te voorkomen de fondant meteen aan de zijkanten vastgezet met de smoother. Maar toen kwam ik dus in de problemen met de hoeken..

Dus eigelijk elke keer het fondant een beetje verleggen, gladstrijken en weer verder? Maar dan hud je dus veel fondant over toch?