1

Onderwerp: Alles wat fout kan deed ik ook fout :)

Vandaag voor het allereerst zelf een biscuit gebakken.
Meteen maar een 12cm en 22,5cm in de oven.
De 12cm was goed gelukt, daarover zo meer ;)

De 22,5cm leek gaar; schone satéprikker en het biscuit veerde terug bij licht indrukken. Eenmaal uit de oven zakte hij middenin langzaam in. Toch maar laten staan omdat ik dacht die deuk evt op te kunnen vullen met een deel uit het 12cm biscuit.
Na doorsnijden bleek de biscuit binnenin alles behalve gaar :(
Ik had de temp. in fasen op laten lopen zoals de meesten adviseren maar dat was in mijn oven dus niet echt de juiste optie. Foutje nr 1

Ik heb daarna een nieuw biscuit gebakken en deze zag er een stuk beter uit na 40min bij 180 graden. Die heb ik vanavond nog gesneden en afgesmeerd en ga ik morgen bekleden.

Dan het 12cm biscuit. Deze was erg goed gelukt. Het snijden en afsmeren ging ook aardig. Maar toen...
...mijn houten deegroller bepoederd met poedersuiker. Evenals de siliconen mat. Dat was foutje nr 2: te veel poedersuiker  :nooo
Dus de fondant droogde nogal uit waardoor deze met het bekleden scheurde. Dat kreeg ik niet hersteld, dit was de allereerste keer dus geen ervaring  :o  op die ene workshop na een jaar terug.

Daarbij kreeg ik ook enorme plooien waarmee ik geen raad wist. Op het moment dat het er nestjes rondom leek te zitten ontstond er elders wel weer zo'n plooi. Foutje nr 3
Ik heb het maar zo gelaten want ik dacht: ik eet het zelf wel op. Al was het de bedoeling het taartje mee te nemen naar mijn opa en oma. En die vinden alles mooi wat je zelf maakt :p dus het staat in de koelkast en ik beslis morgen we wat ik ermee doe.

Tips over het netjes bekleden zijn dus welkom!
Morgen moet ik nl die grote taart nog doen  :think: en de filmpjes op internet lijken zooo simpel :) ik heb het een beetje onderschat vrees ik (of begonnen met een moeilijk te klein taartje?) en heb alleen maar meer respect gekregen voor die mooie kunstwerken van jullie!

Ik zal straks nog eens kijken voor foto's

Happiness is not a destination. It is a way of life!

2 Laatst bewerkt door Carien (13-07-2012 20:08)

Re: Alles wat fout kan deed ik ook fout :)

yep, je hebt nog een foutje gemaakt :Y  je bent met een heel moeilijk maatje begonnen :Y 
Zo'n kleintje is echt lastig om mooi strak te krijgen, die grote zal vast een stuk makkelijker/beter gaan :Y
Als er een plooitje komt, dan met je vingers onder de lap het plooitje naar buiten duwen (voorzichtig natuurlijk ;) ), zo langzaam rond werken :)  Succes morgen :thumb:

Enneuh, opa's en oma's, die vinden echt alles mooi  :Y  :D

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Haha, bedankt hoor!

Misschien dat ik met vernieuwd vertrouwen eraan kan beginnen morgen :)

En een sierrrandje of bloemenrandje doet wonderen aan de onderkant  O-)

5

Dat sierrandje wilde ook al niet :o
Voelde me echt een stumper :D mijn workshop taart destijds was best mooi, al zeg ik het zelf.

En laatst zag ik hier de taart voorbij komen waarop die geïnspireerd is destijds ;)

6

Oefening baart kust  :D  Gewoon blijven proberen. Je weet nu zelf al wat je niet moet doen.
Gebruik wat meer fondant en rol je lap wat groter uit. Dat helpt. Leg eerst alle plooien goed verticaal naar beneden. Pak de onderkant van de fondant steeds op, maar trek er niet aan en houdt het bij de taart. Dan voorzichtig beetje bij beetje naar beneden werken. Niet wrijven, maar tegen de taart aan werken. Succes.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

Alsnog de foto's: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=202195