Onderwerp: Goede combinaties?

Hey dames, ik heb hier af en toe al meegelezen en al wat recepten vandaan gehaald voor een eerdere taart (met mascarpone en aarbeienjam).

Nu wil ik voor mijn verjaardag een chocoladetaart maken (bedekken met rolfondant) en een normale taart (bedekken met marsepein). Beiden in een ronde vorm van 20 cm doorsnede.

De chocoladetaart wil ik vullen met bon bon bloc vulling (de pure variant) en kersenvlaaivulling.

En de normale taart wil ik vullen met aardbeienjam en vanille botercrème.

Wat vinden jullie van deze combi's, zou het goed te doen zijn?

2

Re: Goede combinaties?

ja denk dat dat heerlijk is, de bovenste met chocoldadetaart en pure bonbonbloc en kersenvlaai kan wat machtiger worden dan de onderste, maar who cares! Als het maar lekker is!!!! Zou wel een niet te dik laagje bonbonblocvulling doen om die reden.

Kan je de botercreme in de 2e taart niet aanmaken met patidess aardbeifriszuur? Dat vind ik altijd echt lekker en niet te zoet. Geeft wat meer smaak dan alleen vanille misschien, maar als je het gewoon zo laat is het denk ik ook overheerlijk! Dit is meer mijn persoonlijke smaak.

3

Ik heb laatst de aardbeienmousse van het forum gemaakt. Erg lekker in combinatie met aardbeienjam in een vanille biscuit!

Bedankt voor de reacties!

De vanille botercrème doe ik dus wel in combinatie met een laag aardbeienjam, zal dat dan alsnog 'saai' smaken? Misschien dat ik anders toch weer voor de combinatie mascarpone en aardbeienjam ga en dan de vanille botercrème aan de buitenkant smeer, waarna ik de taart bedek met marsepein. Of zal dit weer too much worden?

5

nee is niet saai joh, gewoon lekker doen. Zou de mascarpone niet doen, dan wordt het weer een koelkasttaart en dat is met de condens en dit weer misschien niet per se wenselijk als je het kunt voorkomen....

Ah oke, dankjewel! :D
Dan smeer ik de taart ook gelijk af met die vanille botercrème voor het marsepein.

Nog even een vraagje over het afsmeren van de chocoladetaart, zouden jullie dit met gewone botercrème doen (omdat het al redelijk heftig wordt) of zou dit eventueel ook met vanille botercrème kunnen?

7

het kan beiden, ik smeer normaal met 1:1 botercreme omdat daar geen vocht inzit en minste risico geeft. Voeg dan klein beetje wilton vanille toe. Afsmeren altijd zo dun mogelijk, dus als het goed is geeft dat weinig smaak aan de taart.

Je zou ook melkchocolade ganache kunnen smeren misschien? 2 delen chocolade met 1 deel slagroom. Slagroom opwarmen op vuur tot tegen de kook aan, dan de stukjes chocolade overgieten en roeren tot alles is opgelost (echt goed checken) dan in de koelkast laten afkoelen en dan is het uiteindelijk soort chocopasta. UIt de koelkast is het aardig hard, dus even 20 sec ofzo op laagste stand magnetron (herhalen waarnodig) en dan afsmeren. Kan met de chocoladetaart wel lekker zijn. Zoek anders nog even op afsmeren met ganache als je meer over wilt weten. Het duurt wel wat langer ivm maken, afkoelen, afsmeren, afkoelen voor korstje van de chocolade.