1

Onderwerp: Rommel hoe los ik dat op?

Hallo,

Als ik een taart ga maken, en ik wil gaan afsmeren krijg ik altijd zo'n rommel.

Ik smeer af met botercreme en vaak heb ik mijn taart met 2 lagen gevuld. Als ik dan ga afsmeren, krijg ik mijn vulling tussen mijn botercreme en de botercreme ligt vaak ook op mijn bord(waar mijn taart op staat) En kan ik mijn taart na het insmeren het beste in de vriezer zetten?

Heeft iemand tips voor mij zodat ik niet zo'n rommel krijg?

Alvast bedankt!

Groetjes Kimber

2

Re: Rommel hoe los ik dat op?

Een dijkje van botercreme spuiten en daarbinnen de vulling doen. Na het afsmeren is het altijd handig om de taart zo koud mogelijk weg te zetten, maar niet in de vriezer. Als je taart dan bevriest en hij ontdooit terwijl je je fondant erop legt, dan wordt dat vochtig, dus dat niet zo handig. Na het afsmeren, koelen, en zo glad mogelijk maken het karton bijknippen op de grootte van je taart en dan op een schoon onderbord zetten, zodat je fondant niet vies wordt tijdens het bekleden

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

3

De boter crème voor het afsmeren moet ook niet te koud zijn want dan smeert het niet zo lekker. Om het onderbord waar de taart op staat schoon te houden gebruik ik altijd repen bakpapier, die ik zo onder de taart leg dat ik tijdens het afsmeren zo rond kan gaan met de spatel na het opstijven haal ik het papier voorzichtig weg en is mijn onderbord nog schoon.

Christine.

4

Ik doe mijn botercreme altijd heeeel even in de magnetron. De creme wordt dan heerlijk zacht en ik krijg geen dikke boterlaag op mn taart die ik bovendien superstrak kan bekleden. De dijkjes voor je vulling zijn inderdaad ook nodig (die creme iets koeler dan de afsmeer-boter).
Bovendien gebruik ik een taart-karton tijdens het afsmeren. Dit blijft onder de taart zitten, maar je kunt de taart wel heel makkelijk op een schoon bord/schaal zetten na het afsmeren.

5

Bedankt voor de tips allemaal! Hier kan ik zeker wel wat mee

6

Ik spuit nooit dijkjes, maar blijf altijd iets van de rand af met de vulling. Zo is er nog iets ruimte om uit te dijen en heb je geen probleem dat de vulling uit de naden piept, dus ook niet door je afsmeer bc komt.
Probeer anders ook eens met een gehoekte spatel af te smeren, dat werkt erg prettig. De rand onderaan eerst even min of meer horizontaal afsmeren en dan verticaal verder gaan.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

Ik doe de bc ook nog wel eens in een spuitzak, dat is gemakkelijker aanbrengen op de zijkant. Je kunt nl. goed doseren met zo'n zak en het wordt dan niet zo'n smeerboel.
Ik spuit dan eerst de snij-naden en de eventuele deukjes/kuiltjes vol met bc. Dan haal ik mijn spatel er langs. Vervolgens spuit ik in een zigzag (van boven naar beneden en weer terug) wat bc op de taart en dit smeer ik dan ook weer uit. Dan nog een keertje goed glad maken met de spatel. Het te veel aan de onderkant haal ik weg met wat keukenpapier en dan snel de koelkast in.  :)

Dat is toch een TAART waard!

8

ik houd bij de vulling altijd een halve centimeter van de buitenste rand leeg, dan loopt de vulling er niet uit. ik gebruik geen dijkjes, maar het lijkt me wel dat het er dan zeker niet uitloopt. als het er bij mij een beetje uitloopt (wat maar zelden gebeurt) spatel ik dit snel dicht met botercreme. ik zet mijn taart op een cakeboard (dat ik heb bekleed met een stuk transparant tafelzeil, maar transparant inpakpapier kan ook), dan kun je de restjes botercreme er zo met een keukenpapiertje vanaf halen.