1

Onderwerp: Houbaarheid taart en vulling

Ik lees al een geruime taart mee op jullie heerlijke forum waar ik veel tips, trucs en ideeen afhaal voor mijn taartjes en cupcakes! :-)

Nu heb ik toch even een vraagje welke ik zo niet 1,2,3 kan vinden. Waarschijnlijk is dit onderwerp of vraag vast al eens behandeld. En daarnaast wilde ik graag jullie menig en advies.

Zondag moet ik een 3 laags stapeltaart leveren. Nu had ik in het boek van Peggy Porschen gelezen dat zij een week uitrekt voor bijv een stapel-bruidstaart.
Dag 1: decoraties maken, dag 2 bakken, dag 3 vullen en afsmeren, dag 4 bekleden met marsepein, dag 5 bekleden met fondant, dag 6 decoreren.
Omdat ik er ook cupcakejes bij moet leveren ben ik maandag en dinsdagavond begonnen met het maken van decoraties, woensdag heb ik mijn taarten gebakken en nu wil ik de dus vanavond (donderdag) vullen en afsmeren zodat ik ze vrijdag kan bekleden met fondant, zaterdag kan af decoreren en zondag kan leveren.

Nu zijn er toch wat vraagjes..

Het verzoek was aardbeiensmaak. Botercreme heb ik gisteren al gemaakt en op smaak gebracht. Ik heb heerlijke jam in huis gehaald maar nu hadden ze helaas geen Mona Mouse aardbeiensmaak in de supermarkt.

Dus probleem 1: Wat nu?
Ik heb voor de zekerheid framboos gekocht en de opkloppudding (saroma)aarbeiensmaak. Ik lees dat ik de opkloppudding aan kan/moet maken met slagroom.

Probleem 2: Maar hoelang blijft dat dan goed als ik vanavond mijn taarten wil vullen en afsmeren??? Of zal ik toch voor de framboosmouse gaan??
Hij word zondag pas aangesneden.....

Of heb ik mijn kapsels sowieso te vroeg gebakken. Ik heb ze nu in een zak gedaan....

Ik hoor graag jullie mening en tips!

Re: Houbaarheid taart en vulling

Iemand? :( Of ben ik te ongeduldig  :P

3 Laatst bewerkt door suijkerfabriek (05-07-2012 09:51)

#dubbel#

ik hou zelf altijd max 3 dagen aan.
dus als de taart op zondag aangesneden wordt, vrijdag bakken, zaterdag vullen en bekleden, zondag decoreren.
maar moet er wel bij zeggen dat ik nooit grote stapels maak, en dat ik altijd erg gestresst ben omdat alles op het laatste moment gebeurt.
maar versheid is dan wel gegarandeerd.
ik vind een biscuit snel uitdrogen...
maar ik weet niet hoe de rest dat doet...

Ik zing mijn eigen wijsje!

5

Biscuit maak ik wel vaak eerder, omdat het dan minder uit elkaar valt. Voor de rest vult ik meestal 1 dag voor bekleden en dat doe ik weer 1 dag voordat ik hem klaar moet hebben. Nu had ik laatste een taart voor mijn werk en daar heb ik op zaterdag de vullingen staat te maken en deze zijn dinsdag pas op gegeten. Wel constant in de koeling gestaan.
Als je mona toetjes heb moet deze ook in de koeling blijven let daar wel op. Bij saroma weet ik dat eigenlijk niet

Ja dat klopt! Ik zet mijn taarten sowieso altijd  in de koelkast! Maar ik twijfel nu dus vw de slagroom... Ik wilde hem zaterdag "afdecoreren" Biscuit ben ik ook niet zo bang voor.....Wbt houdbaarheid en versheid. Maar de vulling.....

Hmmmm lastig!!!!
Iemand nog meer tips, ideeen of ervaringen???

7

ik ben nog niet zo lang bezig.
Lees hier elke dag mee om te leren. 3dagen wordt hier op het forum meestal aangehouden. Stapels heb ik nog niet gemaakt.
Zondag moet ik een taartje leveren. Ik ben van plan om iets rechtopstaand (wolk en regenboog) te maken voor op de taart. Daarmee ben ik vandaag gestart zodat het hard genoeg is voor zondag op de taart (is maar eentje van 20cm dus groot is het niet)
Morgen ga ik bakken, zaterdag vullen, afsmeren en decoreren zodat hij zondag kan worden gegeten. Voor stapels zou ik toch ook een extra dag uitrekenen, zeker omdat heet huishouden ook doorgaat  :)

8

oh, ik zou voor de saroma gaan, gewoon koel houden. En morgen pas vullen en afsmeren, omwille van de versheid van je vulling en botercreme...

Voor een enkele taart plan ik het ook meestal korter hoor. Wel zorg ik dat ik een dag voordat ik hem bekleed heb afgesmeerd. Zodat hij een dag in de koelkast staat. Maar omdat Peggy Porchen in haar boek een week beschreef voor een bruidstaart.....
Dusja nu gisteren de kapsels al gebakken....(ook stiekem omdat ik voor het eerst een groot kapsel van 33cm ging maken) Misschien dan toch morgen ochtend vullen en afsmeren en dan savonds bekleden en zaterdag af decoreren.....

Pink Lady, blijft de slagroom zo lang goed? Weet jij dat?

10

zaterdag vullen en afmaken,ik heb altijd dag van te voor klaar taart.

1 dag maar voor een 3 laags stapeltaart voor minimaal 50 personen?
Is dat niet krapjes?

12

Nee hoor, dat heet "doorwerken" haha!  :+ 
Zoveel mogelijk van de voorbereidingen al eerder doen zoals de decoraties maken. Voor het vullen, afsmeren en bekleden heb ik maar een ruim half uurtje nodig (afgezien van de tijd in de koeling, maar dan kun je al gaan uitrollen).
Wordt het een hele bewerkelijke taart?

13

suijkerfabriek schreef:

1 dag maar voor een 3 laags stapeltaart voor minimaal 50 personen?
Is dat niet krapjes?

nee hoor,als hebt je all kapsels klaar ,dan gaat snel hoor.

ik maak altijd eerst alle vullingen klaar,kapsels snijden en vullen.

in koelkast ,daarna bekleden en decoreren en klaar. :D

Haha ja dat doorwerken ken ik ;-) Moet er ook nog 30 cupcakes bijleveren waarvan ik de decoraties al klaar heb. De taart zelf word best bewerkelijk alla peggy porchen.

Ik denk dat ik mijn kapsels in ga vriezen en zaterdag alles maar ga doen...En dezer dagen me compleet op de decoraties ga storten en zorg dat ik die genoeg heb...
Dank je wel!

Ik heb nog nooit met slagroom en opklop pudding gewerkt...maar mixen of kloppen? De poeder door de slagroom...Iemand een idee...

16

mag ik je erop wijzen dat het keiwarm is en dat je je gevulde taart met slagroom echt niet tijdens het bekleden zo lang buiten de koeling kan laten....... Ik zou je echt adviseren van de slagroomvulling af te stappen en een vulling op botercreme basis te gebruiken.

Just saying...

17

ow en kan je misschien qua smaak aan patidess komen???
Aarbeifriszuur is echt het einde en dan kan je vullen met bc van de mix aangemaakt met patidess en laagje jam. Dan ben je van alle problemen af  :D

18

jeetje sorry hoor, er staat al zoveel geschreven dat ik een beetje in etappes antwoord aan het geven ben...

Maar je kapsels heb je vandaag gebakken. Ik zou zeggen als je morgenavond kan afsmeren en vullen, dan zaterdag bekleden en decoreren dan kunnen de kapsels nu nog lekker een nachtje in de vries... zijn ze straks makkelijker te snijden en wat malser.

Op die manier hoef je zaterdagochtend alleen nog maar de lap fondant erover te doen en is je taart snachts lekker opgesteven. En heb je maar anderhalve dag tussen vullen en serveren. Blijft de taart lekker vers.

Misschien een idee?

Kaatjuh thanks voor je reactie! Daar heb je een punt...Ow daar gaat mijn idee! hahaha!

Maar de Patidess....Jaaaa Die heb ik...Sterker nog, ik heb gister alvast de botercreme (1:1 roomboter en suiker) gemaakt ;-) omdat ik hem dus in eerste instantie vandaag wilde afsmeren en ik heel de dag op mijn werk zit, mijn zoontje van de opvang moet halen én er een vriendin komt eten. Dus ik dacht die kan ik alvast gemaakt hebben en kan gaan kwaad.

En ik heb een luxe aardbeien jam!

De kapsels heb ik gisteren gebakken.
Adviseer je dan de botercreme mix? Ik ben nl bang dat het anders wel heel erg botercreme/machtig wordt....

20

je kan die 1:1 gewoon in de koelkast zetten en als je hem nodig hebt op kamertemp. laten komen. Dan nog ff opmixen zodat hij lekkerder smeert.

Voor de vulling idd botercreme mix aangemaakt met patidess. Hoe groot zijn je taarten? Dan kan ik je een indicatie geven hoeveel mix je moet maken.

Top!
15-24-33

Voor het afsmeren heb ik denk ik al veel te veel gemaakt (750 gr boter) maar de rest vries ik in denk ik.

Ah en wat betreft de vulling deze had ik toch voor mijn (MINI) cupcakes nodig ik maak er nl 15 met toef en 15 met fondant kan ik ook een deel gebruiken. Het word weer wat luchtiger in mijn hoofd ;-)

Top!
15-24-33

Voor het afsmeren heb ik denk ik al veel te veel gemaakt (750 gr boter) maar de rest vries ik in denk ik.

Ah en wat betreft de vulling deze had ik toch voor mijn (MINI) cupcakes nodig ik maak er nl 15 met toef en 15 met fondant kan ik ook een deel gebruiken. Het word weer wat luchtiger in mijn hoofd ;-)

23 Laatst bewerkt door kaatjuh (05-07-2012 14:07)

hahahah relax!

Maar denk dat die 750 gram wel prima is hoor, je moet ook nog dijkjes spuiten en dan dun afsmeren.... die grootste taart is best groot voor 2 dijkjes en afsmeren, heb je best wat nodig. de rest idd lekker in de vries.

Ik zou zeggen 175 gram mix aanmaken volgens de verpakking. Dan kan je alle taarten 1 laag vullen en heb je nog wat over voor de toeven. De rest kan je invriezen. Beter iets te veel dan te weinig. Vrees wel dat bijna je hele potje patidess hierdoor moet... Je hebt best wat nodig vind ik voor de juiste smaak. Maar dan is het ook superrrrrrrrr lekker.

Succes hoor, nu heb je zaterdag wel een drukke dag maar kan je vandaag wat meer relaxen!

Thanks!!!!!!

Ow écht 1 potje...Ik heb nog maar een half! :( Eu.....nouja kan nog wel even langs de shop rijden denk ik! Of ik moet vriendlief weer lief aankijken...

Helaas dat relaxen was maar van korte duur...kreeg net weer een leuke opdracht...Zondagavond 2 enorm uitgewerkte (geboetseerde logo's) cc leveren....

25

ow jeetje, ja dan heb je het alweer snel druk zeg. Kan je zondagmorgen meteen weer aan de slag. Adem in - adem uit  ;)