1

Onderwerp: zelf gekleurde fondant sneller oud?

Hoi,

Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn gekleurde fondant sneller 'oud' wordt dan ongekleurde fondant. Bijv. wilde ik dit weekend n roze bloem maken, maar met mijn roze zelf gekleurde fondant lukte het niet, de randjes gingen rafelen, minder soepel ed. Met ongekleurde fondant die oorspronkelijk uit het zelfde pak kwam ging het wel goed. Ze waren beiden op dezelfde manier verpakt.

Hoe kan dit en hebben meer mensen hier last van?

Groetjes,
Lisa

2

Re: zelf gekleurde fondant sneller oud?

Hoi Lisa,

Ik vind ook dat gekleurde fondant sneller "droog" wordt dan ongekleurde. Ik kneed het vaak met iets vochtige (echt een heel klein beetje) handen even door voor gebruik en dan is het weer goed.

Groetjes, Nancy

Elke taart is een feestje waard!!   Groetjes, Nancy
www.facebook.com/opentoptaart. :-)

3

Zo heel gek is dat niet. Tijdens het kneden en kleuren droogt je fondant al iets. De fondant is dan natuurlijk niet helemaal vers meer.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Bedankt! Volgende keer ga ik de tip van Nancy proberen, vind het zo zonde om alles maar weg te gooien..

5

Door het kneden droogt het erg aan de lucht. Ik probeer alle fondant die ik uit het pak heb gehaald tussendoor steeds in vershoudfolie te doen en niet op mijn werkblad te laten liggen. Als ik een kleur in handen heb ligt de rest dus onder folie tegen uitdrogen.

Er opnieuw vocht doorkneden blijkt niet zo handig, het wordt een plakkerig spul en het vocht wordt niet goed opgenomen. Bij erg harde fondant kun je het een paar seconden in de magnetron doen om zacht te worden, maar dat helpt maar eventjes. En eigenlijk verdamp je dat nog meer vocht dus je kunt het maar een paar keer doen.

Doorkneden van wat Crisco schijnt te helpen maar dan wordt het wel vettig. Ik gebruik geen Crisco dus ik heb het nog nooit geprobeerd.

6

Ik doe er meestal gewoon klein beetje crisco door en dan is ie wel weer soepel :)

7

Ik doe tijdens het werken ook alle fondant in folie of zakjes maar toch is gekleurde fondant na een tijdje droger dan witte.
Zoals Yvette al zei is dat ook logisch.
Maar als ik vocht toevoeg heb ik het over een enkele druppel, daar wordt het niet plakkerig van hoor maar wel lekker soepel.
De magnetron heb ik ook wel eens geprobeerd maar zodra het is afgekoeld lijkt het extra hard te worden. Het droogt in de magnetron nog meer uit natuurlijk.

Elke taart is een feestje waard!!   Groetjes, Nancy
www.facebook.com/opentoptaart. :-)

8

Een beetje glucose (ik heb hem van Wilton uit de shop) werkt ook goed.

9

Hoi,
Crisco en magnetron heb ik beiden al geprobeerd, maar dat helpt niet echt tegen dat het sneller scheurt. Dus toch maar het beetje water of glucose proberen! En anders gewoon nog minder te veel proberen te kleuren  :P
Bedankt!

10

Water is een bestanddeel van fondant, crisco niet. En uitdrogen is een te kort aan vocht, in dit geval dus water. Natuurlijk wel maar een heel klein beetje water erdoorheen kneden.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com