1

Onderwerp: hulp met de lettertappits van de shop

ik krijg mijn letters met geen mogelijkheid uit de lineaal. wat doe ik fout?!
ik gebruik fondant en ik heb het zo dun mogelik uitgerold... help!

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

2

Re: hulp met de lettertappits van de shop

Hai, als je de fondant na het uitrollen even laat drogen dan gaat het veel makkelijker.
Ik rol het heel dun uit en snij er al repen van. Dan uitsteken en terwijl de letter nog in de letter zit ga ik zachtjes met mijn vinger langd de achterkant van de letter. Dan ben je meteen de rafeltjes kwijt. Dan klop ik hem eruit op mijn matje. Als je fondant al wat gedroogd is voor je het doet dan hoef je ook niet zo hard te meppen. Ik doe mijn letters altijd al een dag voor ik de taart opmaak. Dan zijn ze gedroogd en stevig als ik ze met wat water opplak.
O, en wat tragant erin werkt natuurlijk het beste. Succes, het is even de slag te pakken krijgen.

3

Re: hulp met de lettertappits van de shop

En de ene keer gaan ze er makkelijker uit dan de andere keer. Toen ik er mee bezig was bleef er soms een stukkie achter, soms kwam het er heel uit na hard meppen en een paar keer vloog ie door de lucht voor ik de tafel raakte :-) (moest toen een stuk of 60 letters M maken voor cupcakes.)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: hulp met de lettertappits van de shop

Hoi Pinkie,

Ik hoop dat het met de hulp van bovenstaande tips al is gelukt inmiddels. Verder kan ik alleen nog toevoegen: tragantgom door de fondant mengen, daarmee wordt het echt steviger. Wel even laten rusten (in folie en het liefst nog in een stevige plastic zak - het moet niet droog worden!) en dan uitrollen.

En hoewel je denkt dat het dun is uitgerold, zeer waarschijnlijk kan het nog veel dunner. Als je denkt dat het niet dunner kan, pas dan uitdrukken. Als het dan weer niet lukt, nog dunner uitrollen, net zo lang tot het wel loslaat (je moet inderdaad wel kloppen met de lineaal hoor, op het werkblad kun je het er dan zo uittikken)

Groetjes en veel succes (laat je het even weten??)

Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Re: hulp met de lettertappits van de shop

ok, ik ga er vanavond of morgen weer mee aan de slag. en ik mag de lineaal dus echt tegen de tafel aan rammen begrijp ik (ik was nog bezig met subtiele tikjes met m'n hand). ik zal ook de droogtruuk toepassen!

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

6

Re: hulp met de lettertappits van de shop

Inderdaad Pinkie! Wij hebben de demo van Inge gezien op de m&g. Die tappits kunnen wel tegen een stootje hoor ;) ;)

Meteen nog een tappit-vraagje: Kunnen ze in de vaatwasser??

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Re: hulp met de lettertappits van de shop

Hoi Mirjam

Ik zou het niet doen, het is gewoon kunststof en als je een hete vaatwasser hebt zou het natuurlijk krom kunnen trekken. Met heet water afspoelen en aan de lucht laten drogen is prima.

@ Pinkie: succes ermee! Laat je het weten hoe het is gegaan?

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8

Re: hulp met de lettertappits van de shop

ik heb het net opnieuw geprobeerd met drogen en slaan en het ging goed ! de letters liggen er nu, dus morgen ga ik aan de slag met decoreren.

mijn taartjes kun je zien op http://www.mijnalbum.nl/Album=F3XEMDHO

9

Re: hulp met de lettertappits van de shop

jeej goed zo!!
nou kijk dan kan ik dit vandaag ook gelijk proberen ga met witte fondant aan de slag!
dus tragantgom heb ik nog meer nodig ga namelijk ook de lily bridal bloemekes proberen hehe net zo makkelijk allebei dan te doen he ;)
Maar dan weet ik nu hoe het moet!
dus fondant en tragantgom dan even in folie rusten hoe lang want mijn geduld is niet zo lang? als ik dan de bloemetjes ga maken en klaar ben mag het er dan weer uit?? hihi
En dan dus uitrollen zo dun mogelijk uitseken en gelijk rammen die handel??
ze moeten vrijdag op de taart kan ik dus in een doosje bewaren tot die tijd he??
nou ben benieuwd of het mij gaat lukken ...