1

Onderwerp: Afsmeren ganache, smelt fondant?

Hoi,

Ik lees heel vaak dat mensen een taart afsmeren met ganache en de taart daarna bekleden met fondant of marsepein.
Nou lees ik ook dat je fondant of marsepein smelt als dit in aanraking komt met slagroom.
Ganache wordt gemaakt met chocolade in slagroom, dus als mijn fondant of marsepein in aanraking komt met ganache smelt het dan niet?

2

Re: Afsmeren ganache, smelt fondant?

Als je goede slagroom hebt smelt je fondant daar niet van en slagroom voor n ganache is aan de kook geweest en geeft door oa de chocola geen tot weinig vocht meer af..

Heb nl vaak zat een met slagroom afgesmeerde taart met fondant bekleed maar dan moet t wel stevige room zijn en niet van die half vloeibare slecht opgeklopte slagroom die na n half uur inzakt..

3

Oke... zoveelste die t vraagt, maar nee dit is t enige waar je veilig mee af kan smeren, naast botercreme 1:1 en MBC waarbij je fondant niet smelt.

4

Ben ik het niet mee eens hoor. Als je goede kwaliteit marsepein verwerkt, kun je ook afsmeren met botercreme extra (met banketbakkersroom erin), gezeefde abrikozenjam, ganache enz. Fondant gebruik ik zelf niet om te bekleden, soms meng ik het met wat marsepein zodat het elastischer is. Ik geloof dat fondant sneller smelt.

Tip: met de zoekfunctie had je dit antwoord ook kunnen vinden. Maar je mag ook gewoon je vraag stellen hoor.

Liefs van Tieneke

5

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Normaal had ik het ook wel eerst opgezocht.
Zat nu alleen ff met andere dingen in mijn hoofd en moest het gewoon ff weten.

Maar nogmaals bedankt voor het antwoorden.