1

Onderwerp: melkallergie?????

Mijn jongste dochter heeft een melkallergie. Daardoor gebruiken we voor haar soja-melk. Dit gaat goed, maar zodra ze iets met melk (of yoghurt) eet of drinkt, gaat het helemaal fout. Dan lopen we dus de hele nacht met haar op van de pijn.
In een hoop margarines (roomboter is helemaal uit den boze!) zit toch nog iets van yoghurt of melkbestanddelen.
Nu wordt ze in september 2 en wil ik voor haar een taart maken. Maar het zou wel zo leuk zijn als ze zelf ook van haar eigen taart mag eten. Ik had al bedacht om een stapeltaart te maken, waarbij ik de bovenste taart voor haar maak. Ik maak een biscuit met een vulling van fruit.
Mijn vraag gaat over de botercreme. Deze wil ik maken met soja-boter. Ze hebben hier steeds meer van en dus ook een soort margarine. Ik ben alleen bang dat het gewoon niet lekker is.

Heeft iemand ervaring hiermee en heeft iemand tips voor botercreme voor melkallergie????

2

Re: melkallergie?????

Ik heb van het weekend een taart gemaakt voor iemand met melkallergie.
Ik heb toen gekozen voor een vulling van abrokozenvlaaivulling en ganache van pure chocolade. Met die ganache heb ik de taart ook afgesmeerd. Dit op aanraden van de (melk)allergische persoon.
Dus wat betreft die boter kan ik je niet helpen, maar ganache van pure chocolade (en uiteraard gemaakt met sojaroom!) is een prima alternatief. :Y

3

bedankt!
We zijn nog een beetje voorzichtig met chocolade, omdat ze daar ook weleens op wil reageren
Ze is wel gek op chocolade, dus ze zal het helemaal te gek vinden.....toch maar eens proberen om pure chocolade te geven en kijken wat er gebeurd....

4

Botercreme van wajang en dan een flinke schep speculoospasta (lotus) erdoor. Of patidess karamel. Alleen om af te smeren, want om te vullen is het te machtig, maar mijn zoontje vindt het heerlijk!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Ik gebruik voor mijn zoontje botercreme van AH GOED BEGIN.
Succes!

wajang inderdaad..

maanden terug kon een bepaald soort van becel ook.. maar ik durf het niet meer aan omdat er niet meer opstaat dat het koemelk en lactose vrij is..

dus dan zou ik zeggen wajang  :) (het pakje niet het kuipje)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

ik heb laatst voor een cupcake workshop de plantenmargarine gebruikt van het AH eigen merk. oke, hij is niet zo lekker als roomboter maar zeer goed te doen. ik had de cakejes ermee gebakken en ook de botercreme ermee gemaakt. ik heb geen reactie van de persoon gehad dat het niet goed was gegaan later. misschien is dit wat voor je.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

Mijn zoontje ook een koemelk-allergie. ik gebruik voor zijn cupcakes, taart lust hij sowieso niet, altijd Wajang margarine. Geeft een meer roomboterachtige structuur dan gewone margarine en heeft ook een lekkere smaak :Y . Altijd in huis dus. Gebruik het voor het afsmeren en de creme voor taarten voor eigen gebruik ook. Iedereen vind het lekker hier..maar die soyaroom? ik vind dat geen werken :nooo

9 Laatst bewerkt door Lydia81 (01-07-2012 14:12)

super al die goede reacties! daar kan ik mee aan de slag! nog 2 maanden de tijd, dus ga ik binnenkort maar even proberen....
die wajang-boter wist ik dus nog niet. We zijn pas sinds januari over op soja, omdat ze volgens het CB niet ziek genoeg was om een melk-allergie te hebben. We zijn dus nog volop aan het uittesten wat wel en niet kan.

BEDANKT ALLEMAAL!!!!

10

niet ziek genoeg.......................  :mad: (ik ben allergisch voor dit soort uitspraken van artsen. Uit zich in agressie en boosheid...  :cool: )

Welkom in allergieland waar je het lekker allemaal zelf uit mag zoeken. Maar hier krijg je in ieder geval wel antwoord op je taartvragen!  :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.