1 Laatst bewerkt door ekiaaM (17-06-2012 11:30)

Onderwerp: Tips gevraagd 3d ns trein taart

Ik wil voor komend weekend een 3d ns trein taart maken, mijn man is jarig en is machinist.
Dus leuke gelegenheid om mijn eerste 3d taart te maken (mijn 2e taart).
Zelf zat ik te denken om een "gewone" cake te maken deze bij te snijden en te vullen.
Ik moet er 2 hebben 1 voor overdag met familie en 1 voor de avond met collega's en vrienden.
Ik zat er aan te denken om een gecombineerde trein te maken (2 aan elkaar met koppelstuk) of 2 losse stellen.
Echter vraag ik mij af of een "gewone" cake hoog genoeg is om dit te doen.
Ik ga hem vullen met aardbeislagroom vulling en een laagje aardbeienjam.
Verder ga ik hem bekleden met fondant en marsepein.
Graag wat tips en advies?
Onderstaand is zijn "favoriete" trein die ik dus wil proberen te maken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z68I3AT7-D.jpg

Dit word mijn 2e taart...

2 Laatst bewerkt door de Glutenvrije Taart (21-06-2012 17:52)

Re: Tips gevraagd 3d ns trein taart

Hoi,

Ik heb veel taarten gebakken, maar nog nooit een 3D.
Toch lijkt het me niet zo moeilijk,
Gewoon meerdere cakes bakken ( is ook afhankelijk van het aantal stukken dat je nodig hebt).
Ik schat zo in 3 cakes per trein.
Voor het gele en blauwe gedeelte 1 gevulde cake gebruiken en voor het grijze gedeelte er een stuk bij op zetten met daartussen een dunne laag vulling.
Met dat extra stuk kun je de trein eventueel ook nog iets ophogen als dat nodig mocht zijn.

Je ziet op dat moment ookl of je er een extra cake achteraan moet maken wanneer hij te kort wordt. Hier gebruik je de derde cake dan voor.
Het is wel belangrijk dat je bij de onderste cake niet zo'n hele dikke laag vulling tussen doet, anders gaat hij schuiven.

Daarna de hele trein goed afsmeren met botercreme en vooral goed laten opstijven in een koude koelkast

Maak eerst 1 trein en doe daarna de tweede.
Je weet dan hoeveel cakes je nodig hebt.

Je zult zien de tweede gaat al een stuk beter dan de 1e.
dus nooit twee treinen tegelijk laten zien!!!!
De meeste gasten zullen het al heel knap vinden dat je een trein gemaakt hebt en zien de foutjes niet.
Dat is net zo als bij zelf gemaakte kleding: jij weet alles wat er fout is en tijdens het maken mis is gegaan, maar een ander ziet dat niet.

Succes,
Astrid

3

Misschien wat voorbeelden zoeken via google afbeeldingen

En wie weet heb je iets aan dit topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=151184

4

Dank jullie wel, helaas geen 3d taart meer, wilde gisteren bakken maar helaas stroomstoring.

5

Wat jammer dat het uiteindelijk niet doorgegaan is!

Mijn man is werkzaam bij Nedtrain en wilde ook graag een treinentaart trakteren op zijn werk. In eerste instantie had ik ook een 3D-treinentaart in gedachte, en wilde dit dan doen door een vierkante taart te bakken en deze dan te snijden en om te vormen tot een VIRM 4-wagenstel.

Hier ben ik uiteindelijk vanaf gestapt en heb toen gewoon een vierkante taart gebakken en heb hier een 3D-fondante VIRM opgezet met rails, perronnetje en landschapje.

Erg positieve reacties op gehad van de collega's van manlief!

Hopelijk kun je alsnog een keer een treinentaart maken voor op het werk van je man! Ik vond het erg leuk om zo'n taart te maken...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7Q8ZBCBW-1.jpg