1

Onderwerp: Marsepein of Fondant

Mijn titel zegt het eigenlijk al.

Wat gebruikt iedereen voor het bekleden en/of versieren van hun taarten en waarom?
Ik gebruik altijd Marsepein maar ik vraag me af of fondant niet beter werkt of juist niet?

Wie bij iedereen in de smaak wil vallen....
Moet banketbakker worden.

2

Re: Marsepein of Fondant

Ik gebruik marsepein en weet niet of fondant fijn/niet fijn werkt. Ik zou zeggen....koop een kilo fondant en probeer het uit  ;) . Denk trouwens dat dit ook nog per merk scheelt, net als bij marsepein...

3

Re: Marsepein of Fondant

Het allerliefst werk ik met een mix van fondant en marsepein.

Marsepein gebruik ik regelmatig omdat het lekkerder is dan fondant (voor ons dan toch), maar het scheurt sneller en de kleuren zijn niet zo fel en je ziet de grove korrel van de marsepein die je niet bij fondant hebt.

Fondant geeft dus een strakker uitzicht en is ook plooibaarder en hardt uit. Als je bv een reliëf in je taart wil, dan is dat makkelijker met fondant. Of als je 3D werkt, dan is fondant net iets flexibeler.

De mix van fondant en marsepein (1:1) vind ik ook heel prettig werken omdat het de voordelen van allebei wat versterkt, lekker van smaak en meer flexibel en niet zo grof.

Trouwens, om te boetseren en om bloemen te maken kan je fijner werken met fondant of gumpaste. Met marsepein is het ook weer groffer werken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com