1 Laatst bewerkt door Em (13-06-2012 09:38)

Onderwerp: e-i-n-d-e-l-i-j-k gelukt!!!! [macarons]

HOERA, na iets van 10 mislukte pogingen en het uittesten van verschillende recepten (bakerella, tartelette, meentje) heb ik eindelijk een recept gevonden dat werkt voor mij. Hierbij m'n allereerste goed gelukte macarons.

Het enige waar ik niet zo blij mee ben, zijn de kleurtjes, die zijn vager geworden tijdens het bakken en op de foto's lijken ze erg flets. Ik vind de foto's qua kleuren zelf niet zo mooi, maar ik wil toch even showen dat mijn macarons gelukt zijn! Hoera!

https://lh3.googleusercontent.com/-nIa7gr8Y990/T9hOgSI1DiI/AAAAAAAADbY/zu97wI44jo8/s640/IMG_0601a.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-Pf8Qwnp9vQI/T9hOf0B1D2I/AAAAAAAADbU/h036SUGn8FQ/s512/IMG_0588a.jpg

2

Re: e-i-n-d-e-l-i-j-k gelukt!!!! [macarons]

:thumb:  :thumb:

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3 Laatst bewerkt door inge h (13-06-2012 09:42)

top hoor :thumb:
tja maar 1 remedie voor het kleurenprobleem... gauw op eten en nog een keer ;) ;)

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

4

mmm.... lekker he? Ze zijn mooi geworden. Als je de kleuren goed wilt houden, wil het weleens helpen om op iets lagere temperatuur te bakken en natuurlijk ook iets langer.

Tieneke

:thumb:

I never met a calorie I didn't like....

6

Ze zien er super fantastisch leuk uit!  :thumb:  :thumb:
Ik zit nog ergens aan poging 5 waarin er nog geen enkele volledig naar mijn zin zijn geweest, maar jij geeft me hoop dat het ooit een keer gaat lukken :)

7

Hoeraaaa!  :D

En nu ben ik wel benieuwd wat het winnende recept was!

8 Laatst bewerkt door Em (13-06-2012 11:15)

Nou, ik heb een geweldig recept gevonden met cream of tartar, en de eieren moeten gewoon op kamertemperatuur zijn (je hoeft ze niet 24 uur te laten staan), gewoon de nacht van tevoren uit de koelkast halen.. en je kunt gewoon gel kleurstof gebruiken ipv poeder. En ze zijn superlekker. Ik zal het recept even opzoeken..

-opgezocht- als al je macarons tot nu toe altijd mislukt zijn probeer dan DIT recept:

http://www.sprinklebakes.com/2010/01/macaron-mania.html

9

Heb je hier misschien ook een Nederlandse vertaling van?  :s
Ze zijn super-mooi gelukt! En je kleuren zien er zo erg mooi uit op de foto.
Waar heb je ze mee gevuld?

10

Supermooi !!!

Groetjes, Conny

Heb ze ooit 1x gemaakt en het is echt niets voor mij.
Die van jou zien er goed uit! Leuk ook al die verschillende kleurtjes!

12

Heb je de cream of tartar (wijnsteen) ook gebruikt zoals in het recept?
Zou dit echt nodig zijn? Want dit heb ik niet in huis en het kost nogal veel vind ik in de webshop...

groetjes :)

13

MMMM, ze zien er lekker uit.
Wil ze ook eens gaan maken, maar door alle verhalen over misukkende macaronsheb ik me er nog niet toe durven zetten!

14 Laatst bewerkt door Em (13-06-2012 12:52)

cream of tartar koop je gewoon bij de toko... staat meestal bij de baking powder, baking soda etc. (de Amerikaanse producten). Is niet heel duur.

Ik heb gemerkt dat in recepten met eiwit de cream of tartar heel goed helpt voor de juiste consistentie, ik gebruik het ook in m'n royal icing.

15

heb even je link gevolgd maar het recept zelf is me niet duidelijk. Ik zie de tips wel staan maar niet het recept zelf. Is dat het recept van op Marthastewart.com (vind er daar maar 1 met cream of tartar).

Belgische webshop taartdecoratie en bakkerij grondstoffen - www.prettysweets.be

16 Laatst bewerkt door Em (13-06-2012 13:05)

wacht, het is inderdaad afgeleid van het Martha Stewart recept. ergens onderaan, meteen onder de 'notes & tips' staat een box met 'French Macarons' en 3 tabbladen. het middelste tabblad 'recipe' moet je hebben. Ik kan het wel een keer gaan vertalen, maar niet nu... het is bijna bedtijd voor mij in Oz.

en het lijkt misschien ingewikkeld, maar het is echt een supersimpel recept.

Hier staat het ook, misschien wat overzichtelijker:

https://sites.google.com/site/sprinklep … uttercream

17

Ik vind ze heel mooi en helemaal niet flets!

18

Heb het nu inderdaad ook gevonden op de site (had over die foto gekeken)! Ga dit recept ook eens uit proberen (had voor mijn RI net cream of tartar gekocht dus heb alles in huis  :D !

Belgische webshop taartdecoratie en bakkerij grondstoffen - www.prettysweets.be

19

ze zien er super uit

alle goede dingen komen langzaam

20

Ik woon in belgië en wij hebben geen toko bij mijn weten :p
Maar dan ga ik op zoek naar waar ze het wel hebben :)

21

De aanhouder wint........ en eet macarons ;) . Hartstikke vrolijk en kleurig zijn ze geworden en ook een mooie foto!

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

22

Krentje schreef:

Ik woon in belgië en wij hebben geen toko bij mijn weten :p
Maar dan ga ik op zoek naar waar ze het wel hebben :)

oooh, in Belgie weet ik niet waar ze cream of tartar verkopen...

23 Laatst bewerkt door Em (14-06-2012 08:17)

De vertaling van het recept. Origineel van Martha Stewart, bewerkt door Sprinklebakes (www.sprinklebakes.com), vertaald door Em  :D

Ingredienten
1 cup (130 gram) poeder suiker
¾ cup (90 gram) amandel meel
2 grote eiwitten op kamertemperatuur
Snuf cream of tartar
1/2 cup (100 gram) fijne kristalsuiker
Kleurstof (bv. Americolor)

Methode

1. Verwarm oven voor tot 190C, en bekleed twee bakplaten met bakpapier.

2. Doe de poedersuiker en amandelmeel in een keukenmachine, en maal het 1-2 minuten totdat het fijner wordt. Zeef het mengsel dan 2 tot 3 keer. Alle kruimeltjes die in de zeef achterblijven gooi je weg, (of gebruik je voor iets anders), maar niet door de zeef drukken.

3. Mix de eiwitten met een mixer totdat ze schuimen. Voeg de cream of tartar toe. Blijf mixen tot je zachte pieken hebt (soft peak consistency). Zet de mixer lager, en voeg de kristalsuiker beetje bij beetje toe. Mix dan weer op hoge snelheid tot je stijve pieken hebt (stiff peak consistency).

4. Zeef het amandelmeel/poedersuiker mengsel over de eiwitten heen met een fijne zeef. De kruimeltjes die in de zeef achterblijven gooi je weg.

5. Vouw het mengsel voorzichtig met een plastic spatel (korte halen) totdat het mengsel net gemengd is. Het ziet er dan redelijk stijf uit. Voeg dan een drupje gel-kleurstof toe (bv. Americolor).

6. Mix (vouw) het mengsel nu met langere halen. Het mengsel wordt dan snel zachter/dunner. Als je je spatel optilt, moet het in dikke lintjes van je spatel afvallen. Als het in 1 grote klomp van je spatel afvalt moet je nog iets langer mixen.

7. Doe het mengsel in een spuitzak met een groot rond spuitmondje (bv. Wilton #10) of knip gewoon het puntje eraf. Spuit dan rondjes op de bakplaten van ongeveer 4 cm groot. Laat 2 cm ruimte tussen je macarons.

8. Tik je bakplaten even hard op de tafel zodat de luchtbellen uit je macarons verdwijnen. Laat je macarons dan 20 minuten rusten zodat de bovenkant harder wordt.

6. Zet je oven lager (160C) en bak je macarons 10 minuten. Draai halverwege het bakblik om. Als je meer macarons wilt bakken laat de oven dan weer 5 minuten opwarmen tot 190C, en zet dan de temperatuur weer lager tot 160C.

7. Laat je macarons afkoelen en vullen maar!

Tips en Trucs
- De eiwitten moeten op kamertemperatuur zijn. Als je je eieren in de koelkast bewaart leg ze dan minstens een nacht (12 uur) buiten de koelkast.
- Je kunt poeder of gel kleurstof gebruiken, maar geen vloeibare, dan wordt het mengsel te dun. Een drupje gel kleurstof doet geen kwaad.
- Als het mengsel in je spuitzak zit, moet het mengsel er heel langzaam uit komen vloeien. Als dit niet gebeurt, doe het dan terug in de kom, en mix het iets langer. Als het mengsel zo dun is dat het er meteen uit loopt, sorry, dan moet je overnieuw beginnen.
- de cream of tartar zorgt voor het stabiliseren van het eiwit (cream of tartar kun je in NL kopen bij de toko).
- ontvet je eiwit kom, spatel en kloppers met een drupje citroensap of azijn.

Veel succes!!!!

(bron: https://sites.google.com/site/sprinklep … ttercream)

Dit recept staat ook bij de recepten:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=198580

en ik heb deze macarons inmiddels 4x gemaakt, elke keer gelukt!!!