Onderwerp: biscuitdeeg rijst niet goed
Hallo allemaal,
sinds kort ben ik bezig met slagroomtaarten bakken en mijn biscuitdeeg blijft laag. Hij smaakt wel erg lekker, en de vorige keer was ie ook erg luchtig.
Nu heb ik een chocoladebiscuitdeeg geëxperimenteerd, en deze is naar mijn gevoel minder luchtig dan mijn normale biscuitdeeg. Hier mijn werkwijze van mijn laatste (in cakevorm):
60 gr bloem
30 gr cacao (als ik normaal doe, dan gewoon 90 bloem)
90 gr kristalsuiker
3 eieren
Dus ik houd eigenlijk de verhoudingen 30:30:1 (bloem:suiker:eieren) aan.
----
Bloem en cacao door elkaar mengen. Eieren splitten. Eigeel met suiker mixen op hoogste stand, ongeveer 3 minuten. Dan eiwit mixen op hoogste stand, ongeveer 5 minuten, hij is dan echt schuiming/stijf. Eiwit bij eigeel met suiker scheppen. Bloemcacao-mix zeven en doorheen scheppen. Dan in ingevette (met boter en poedersuiker) 'cake' bakvorm op 170 graden, 35 minuten. (iets korter gedaan omdat ik maar weinig beslag heb)
----
Aan de randen is ie voor mijn gevoel nog net zo hoog als voor het bakken en in het midden is ie ongeveer 1 cm gestegen.
Iemand tips??? Of hoort ie eigenlijk niet te stijgen maar moet ik gewoon meer beslag maken? Want zo kan ik hem maar 1x doorsnijden en vullen. Alvast bedankt!
Groetjes vans