1

Onderwerp: Dulche de leche combineren met???

Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier èn nieuw in taartland.
Ben een tijdje terug begonnen met cc's en heb de smaak te pakken.
Afgelopen week mijn eerste taartje gemaakt (blanda 12cm, gevuld met  aardbeienjam, afgesmeerd met nutella en bekleed met marsepein) en dat was erg goed gelukt.
Nu is het zo dat mijn ouders volgende week 35 jaar getrouwd zijn. Ik wil voor hen een mooie en lekkere taart maken.
Basis wordt normale funcakes biscuit, aangezien mijn moeder geen chocoladecake/taart lust. Ik wil het liefst 1 laag caramel (dulche de leche) en 1 laag fruit (aardbeienjam). Alleen... geen idee of dat wel lekker combineert (lijkt me wel?). Kan ik dulche de leche als laag gebruiken of moet ik het dan nog mengen met slagroom (zodat het iets dunner blijft, vloeibaar hoeft ook weer niet). Wil botercrème met dulche de leche maken, en daarmee een dijkje maken en afsmeren, kan dat? Eventueel wil ik ook nog een laagje met knapperige chocolade onder de jam en/of de caramel doen, is dat mogelijk en hoe doe ik dat?
Ik hoop dat iemand de tijd wil nemen om mijn vragen te beantwoorden, alvast bedankt!

2

Re: Dulche de leche combineren met???

pfoe een hoop vragen  :D
Maar ik heb de dulche laatst 2 uur en een kwartier gekookt.
Toen was het best stevig maar nog wel smeerbaar. Zou 2 uur doen en verder geen toevoegingen.
Verder heb ik toen bananenbc (patidess smaakje) gevuld en afgesmeerd met melkchocoladeganache. Was echt TE lekker. Maar wel machtig en zoet. Maar ach ganache is ook niet fris hahahaha
Misschien als je geen patidess hebt kan je slagroom met verse banaan doen? Of vanillebc met plakjes banaan. Met slagroom wordt het natuurlijk wel een koelkasttaartje.

De taart smaakte een beetje als een bananasplit met karamel. Jam jam

Caramel lijkt me niet lekker met normale jam....

Laagje chocolade is gewoon een reep smelten (niet te snel!) en dan uitsmeren en laten drogen.

3

Oh het water loopt me in de mond. Ik heb meteen een chocoladebiscuit in de oven gezet. Dit moet ik proberen O-)

Het lijkt me een geweldige combi.

Gr. Natalie

Je moet heel veel kikkers kussen om 1 prins te vinden!

4

Als je ddl maakt door het in het blikje te koken, dan is 1 uur en een kwartier genoeg. Afsmeren zou ik met 1:1 botercreme doen (1 deel boter 1 deel poedersuiker) met evt saroma caramel poeder erdoor (kloppudding).
Ik heb zelf pas een taart gemaakt met ddl met stroopwafelpudding. Heerlijk!

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

5

Het koken van de ddl zie ik als het minst grote probleem. Eerder de combi met andere vulling/botercreme. Ik ga overigens de botercreme mix van funcakes gebruiken.
Ondanks dat het recept met de bananen erg lekker klinkt, gaat de voorkeur voor deze taart toch naar aardbeien en liefst nog chocolade erbij.
Morgen naar de Makro, even kijken of ik daar nog inspiratie opdoe.

6

aardbeien en choc begrijp ik, maar de combi met ddl niet :nooo  :o

Afsmeren met bcmix wordt sterk afgeraden ivm smeltingsgevaar.

Je kunt wel goed ddl door 1:1 doen  :9  (maar dan nog, die smaakcombi...).

Ik beschouw ddl altijd als een soort onderlaag; daarop kan slagroom (met perzik) of chocroom/crème.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Ok, geen ddl. :cool:
Het leek mij persoonlijk wel lekker, maar wil liever iets veiligs proberen.
Aardbeien en chocolade. Laatste keer met gewone Nutella gedaan, maar witte chocolade lijkt me ook wel erg lekker. Ook daimmousse vind ik erg lekker klinken (aangezien mijn ouders voor een groot deel van de tijd in Zweden wonen en je daar erg veel Daim tegenkomt ook wel leuk). Pff lastig...

8

Daim is weer caramel.
Bovenaan dit onderdeel staat een sticky topic metvullingen die lekker zijn om te combineren.

9

daim is toch met stukjes caramel en amandel :think:  dat kun je dan wel prima met ddl combineren (maar dan zonder aardbei O-)  ;) ).

Aarbei smaakt goed met witte choc/melkchoc/pure choc

10

Daim is inderdaad met caramel. Als ik dat combineer met ddl gaat de taart wat frisheid missen denk ik.

Denk dat ik het net als de vorige keer doe (aardbeien en chocolade), wellicht met knapperig laagje chocolade en witte chocoladepasta ipv de Nutella.

11

je kunt ook voor witte ganache gaan :Y  om te vullen en om af te smeren :9

12

Carien schreef:

je kunt ook voor witte ganache gaan :Y  om te vullen en om af te smeren :9

Maar dan echt ganache of ganache bc? Ik heb nog nooit iets met chocolade gedaan (behalve opeten), dus vind ganache een beetje spannend...

13

is supersimpel; kijk eens bij 'inspired by Michelle' op youtube (en dan minder dik smeren dan 'everything is bigger in the States' :rolleyes:  ;) ).

14

Als een echte Argentijnse zeg ik:
DULCE DE LECHE kan met Alles!!

Wanneer je een x de kans hebt Argentinië te mogen bezoeken, zul je daar vanzelf achterkomen.
Dulce de leche wordt echt met alles gecombineerd, maar het is wel heel zoet, dus je zult voor jezelf de afweging moeten maken wat je wilt.

Zelf combineer ik altijd graag zoet met fris, bijvoorbeeld een laag dulce de leche, en een laag verse aardbeien op botercreme.
Ik heb dan ook wel het geluk de dulce de leche speciaal voor toetjes van familie uit Argentinië te krijgen, erg prettig smeerbaar.

Succes!

Ik ben ook altijd dol op de caramelvulling (dulce di leche) en kook zelf altijd een paar blikjes tegelijk. Ik kook ze ruim een uur, dan laten afkoelen in het water. is meer dan genoeg. Als je ze langer kookt, kan d smaak soms te sterk worden, vind ik. Wat ik niet nodig heb bewaar ik gewoon in het gesloten blikje. gaat prima en zo heb ik altijd wat staan.

Dan de combinaties:
bij ons absloute favoriet: met witte choco botercreme (bv botercree mengen met witte chocopasta uit de supermarkt).
Andere favorieten: met speculaascreme (speculaas verkruimelen en door de botercreme mengen, zelf proeven hoeveel je erdoor wilt doen), idem met bastognekoeken of bokkepootjes.

Het wordt idd wel wat zoet, maar ja, ik hou van zoet!

Ik meng de caramel meestal niet door de botercreme, maar vul de taart met een dun laagje caramel. Kwestie van smaak wat je lekker vindt.

Veel succes!

wie zoet is krijgt..... taart!

16

Sorry voor de topicvervuiling, maar hoe lang is ddl in een gesloten blik houdbaar?
Gewoon net zolang als ongekookt?
Ik lees in verschillende topics kooktijden van 1 tot 2,5 uur, beetje stomme vraag misschien, maar is er een trucje om erachter te komen of de ddl lang genoeg heeft gekookt zonder het blikje te openen? :s

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

17

1 uur en 15 minuten is lang genoeg voor taarten.

18

ik doe ook iets van anderhalf uur, dan is het tenminste nog goed smeerbaar :Y 
Heb ook eens 2 uur gedaan (3 potjes :rolleyes: ), maar dan trek je je hele biscuit aan gort bij het opsmeren. Heb eens gelezen dat iemand dat dikke deed met een spuitzak, maar 1cm dulce... dat gaat mij echt te ver hoor :s

Mieperdepiep heeft hier ergens een recept gepost voor karamelsaus, errug lekker ook :Y

19

Is het in gesloten blik  meerdere weken houdbaar?

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

20

:Y ik zet ze in de koelkast (weet eigenlijk niet of dat moet :think: ), maar zolang het gesloten is, blijft de originele houdbaarheidsdatum gelden :)

21

Ik kook mijn ddl altijd minstens 3 uur! Daar wordt het wel een beetje dik van, maar zooo lekker. Ik maak er meestal andere toetjes mee, heb het nog maar een keer in een taart gebruikt, en toen heb ik het een beetje verdund met warm water om het smeerbaar te maken (taart zelf afgesmeerd met choc ganache)

Ik zal binnenkort eens 1 uur koken proberen, kijken hoe dat smaakt.

Maar een tip die ik vooral wilde delen is: zout! Een beetje zeezout door ddl is echt super yummie.