1

Onderwerp: Modelleer chocolade blijft erg plakkerig... Help!

Ik heb volgende variant gevonden op het internet en vandaag uitgeprobeerd

150 gr kandijsiroop
300 gr pure chocolade (gesmolten)

bij mij blijft het erg plakkerig, ik kan nergens glucose vinden alleen in de webshop, maar die vind ik nogal duur. Is het minder plakkerig als je glucose gebruikt? En met corn syrup is het dan erg plakkerig?
Ik zou het graag gebruiken om een taart te bekleden want hier thuis houden ze niet zo van fondat/marsepein. Ik zoek dus uit wat het beste werkt, misschien moet ik een keertje zelf glucose maken en uittesten hoe dat werkt... Ik had ook nog een recept gevonden waarin de glucose of in dit geval de kandijsiroop vervangen wordt door honing, heeft iemand dit al geprobeerd?

Bedankt!

2

Re: Modelleer chocolade blijft erg plakkerig... Help!

Hoihoi, kandij siroop is op kamertemp behoorlijk vloeibaar toch?

Vergelijkbaar met stroop? Ik weet het niet zeker, ik heb alleen ervaring met glucose en corn syrup.

Voor corn syrup gebruik ik de verhoudingen die je hierboven ziet.
Corn syrup is nog wel vloeibaar, maar erg dik op kamertemp.

En glucose is meer een pasta, pas vloeibaar na verwarmen, dus met veel glucose is je modeling paste op kamertemp heeeeel hard. Met corn sirup iets minder en met vloeibare stroop wordt het al gauw een plakboel.

Ik weet niet of je dat nu nog kan veranderen. Ik zou eerst proberen om alles voorzichtig te smelten en er chocolade aan toe te voegen om het minder plakkerig te krijgen.

Verder zou ik denken aan het toevoegen van cacao of poedersuiker, maar dit heb ik nooit geprobeerd....

Hoop dat het helpt, succes!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

3

Hoi,

Bedankt voor je antwoord!
De kandijsiroop is niet zo vloeibaar bij kamertemp. Het is wel vrij stroperig en dik. Kandijsiroop op zich is wel een plakkerig boeltje, dus ik dacht misschien heeft dat er wat mee te maken? Maar glucose en corn syrup lijken me ook wel een plakkerige boel te zijn.

Allesinds heb ik het door de cacaopoeder gerold en die er goed doorgekneed en heb ik het een nacht in de koelkast laten liggen. Ik ga zodadelijk eens kijken wat voor effect dit gehad heeft, of het nog zo plakkerig is. Anders ga ik me toch ook maar op zoek naar corn syrup of glucose.

Allesinds bedankt voor je antwoord :)

4

Krentje schreef:

Hoi,

Bedankt voor je antwoord!
De kandijsiroop is niet zo vloeibaar bij kamertemp. Het is wel vrij stroperig en dik. Kandijsiroop op zich is wel een plakkerig boeltje, dus ik dacht misschien heeft dat er wat mee te maken? Maar glucose en corn syrup lijken me ook wel een plakkerige boel te zijn.

Allesinds heb ik het door de cacaopoeder gerold en die er goed doorgekneed en heb ik het een nacht in de koelkast laten liggen. Ik ga zodadelijk eens kijken wat voor effect dit gehad heeft, of het nog zo plakkerig is. Anders ga ik me toch ook maar op zoek naar corn syrup of glucose.

Allesinds bedankt voor je antwoord :)

Graag gedaan! Succes!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

5

Het blijft een erg plakkerige boel, dus ik ga toch maar op zoek naar corn syrup dan. Weet iemand waar ze dit in belgië verkopen?

groetjes
Karen