1

Onderwerp: tylose door marsepein? Hoe maak ik stevige vleugels voor Tinkerbel?

Ik werk altijd met fondant en als ik ga boetseren doe ik daar tylose door. Nu moet ik een taart maken van marsepein. Daarop komt een geboetseerde Tinkerbel.
Kan ik marsepein ook harder maken met tylose?

Het lijkt mij lastig om het gezichtje van Tinkerbel goed na te maken. Maar waar ik echt wakker van kan liggen zijn haar vleugels. Ik wil haar vleugels het liefst schuin naar achteren laten steken. Waar zal ik ze van maken? Ik heb nog gumpaste in huis, is dat het sterkst? Zal ik ze uit één stuk maken met een recht stukje in het midden, zodat ik dat op haar rug kan plakken? Of maak ik twee (plus extra voor het breken :rolleyes: ) losse. Maar hoe plak ik die dan op haar rug? 

Wie heeft er tips? Heel erg bedankt!!

2

Re: tylose door marsepein? Hoe maak ik stevige vleugels voor Tinkerbel?

Misschien gewoon een velletje gelei gebruiken?
Van marsepein is lastig namelijk, wordt niet hard.

3 Laatst bewerkt door Kaasvrouwtje (03-06-2012 07:26)

Hoi Daniëlle,

Marsepein wordt (wat ik zo lees hier op 't forum) niet hard, ook niet als je er tylose doorheen doet. (dus voor de vleugels lijkt me dat geen optie).

Kun je Tinkerbell eigenlijk niet gewoon van fondant maken? (dat de bekleding van de taart marsepein moet zijn zegt misschien nog niets over het boetsersel...)

Je kunt de vleugels maken van fondant, gumpaste, icing, isomalt, gelatine... wat je maar wil! (oh ja of van doorzichtige snoep-papiertjes)

Ik zou idd geen aparte vleugels maken, maar met een tussenstukje, zodat je ze makkelijker op haar lijf kan plakken (je kunt  dat stukje altijd nog wegwerken met een klein groen strikje of zoiets...)

Ik hoop dat je er iets mee kan!

Veel succes

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

4

ik zou de vleugels ook van een velletje gelatine knippen... is het dunste en lijkt dan het beste...

Groetjes, Dorothea.

5

Marsepein word inderdaad niet hard van Tylose.
Jammer, maar als je de vleugeltjes van eetbaar papier oid doet, lijkt het net echt. Vleugels zijn nooit dik, dus de adviezen van hierboven zou ik aannemen.
Verder gaat het er toch om dat het een look a like tinkelbell is?
Maak je niet teveel drukte om het gezichtje, als het resultaat maar lijkt en dat zal vast en zeker wel goed komen!

Succes!

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

Bedankt voor alle tips.

Dot schreef:

ik zou de vleugels ook van een velletje gelatine knippen... is het dunste en lijkt dan het beste...

Dit lijkt mij ook erg mooi.
Ik heb gelatine van het merk Dr. Oetker. Daar zit een ruitje in. Is dat altijd zo bij gelatine?
Hoe zou ik vleugeltjes van gelatine-blaadje het beste kunnen bevestigen?

7

Het vleugeltje knippen uit een gelatine blaadje, overal zit volgens mij een ruitvorm in, brokkelt wel dus met een scherpe schaar knippen. Vleugeltje kun je zo op de rug in de marsepein/fondant steken of als je wilt eerst met een mesje een dun gleufje maken.

Christine.

8

Vind het een beetje jammer dat je dat met gelatine doet, dat kun je toch niet zo eten?
Het idee lijkt mij in ieder geval niet zo geslaagd, dan zou ik toch voor ouwel gaan.

Maar ieder zijn mening he?

Uit je dak met GEBAK!!!!

Knollie schreef:

Vind het een beetje jammer dat je dat met gelatine doet, dat kun je toch niet zo eten?
Het idee lijkt mij in ieder geval niet zo geslaagd, dan zou ik toch voor ouwel gaan.

Maar ieder zijn mening he?

Daar heb je wel een punt. Maar persoonlijk eet ik ook niet graag gumpaste of fondant met tylose.

Ik heb nog nooit met ouwel gewerkt. Hoe zou jij het eetpapier bevestigen?

10

Misschien 'snoeppapier' proberen?

Ik heb ook eens een Tink gemaakt en tjongejonge wat heb ik geworsteld met dat snoetje  :x
De vleugeltjes toen wel van gelatine gemaakt, ik vond het wel een mooi effect geven eigenlijk. En inderdaad, er zat al genoeg tylose door Tink heen om ook die niet meer lekker te maken  :D

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=175317

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

11

Sonj@ schreef:

Ik heb ook eens een Tink gemaakt en tjongejonge wat heb ik geworsteld met dat snoetje  :x
De vleugeltjes toen wel van gelatine gemaakt, ik vond het wel een mooi effect geven eigenlijk. En inderdaad, er zat al genoeg tylose door Tink heen om ook die niet meer lekker te maken  :D

Dat is een mooie! Die vleugels zijn ook mooi. Ik denk inderdaad dat het heel moeilijk is om haar ogen zo mooi te krijgen. (Wendy heeft ook zo'n mooi voorbeeld.)

Ik ga morgen aan de slag! ( ze moet zondag af zijn :lol: )

12

Als je iets met fondant en tylose gaat maken kan je het beste Pettinice fondant van Bakels nemen (vacuumverpakt en met goudkleurige achterkant).
Deze soort hard het beste uit.

Groetjes, Cotie. www.datverdienteentaartje.nl
Ik geef ook workshop's in Dordrecht!

13

viaDaniëlle schreef:
Sonj@ schreef:

Dat is een mooie! Die vleugels zijn ook mooi. Ik denk inderdaad dat het heel moeilijk is om haar ogen zo mooi te krijgen. (Wendy heeft ook zo'n mooi voorbeeld.)

Ik ga morgen aan de slag! ( ze moet zondag af zijn :lol: )

Thanks!  :D

Veel succes en niet vergeten het eindresultaat te showen hè?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

14

Sonj@, ik heb net even in jouw foto album gekeken. Wat een kunst werken! En handig voor mij die achterkant van Tinkerbel. Dank je wel.

15

Ik zou denk ik het ouwel vast maken met eetbare lijm?
Maar weet eigenlijk niet of dat wel kan.
Ik ben niet zo heel bekend met ouwel en taarten maken eerlijk gezegt.

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

16

hier is ze dan......

http://www.viataarten.nl/data/storage/attachments/922496acbb55f28bdaa90960bfb8ccf7.jpg

http://www.viataarten.nl/data/storage/attachments/0f8eb1118f352e543d5e7667ff5ebbd9.jpg

Ik zie nog een heleboel verbeterpunten maar van een afstandje ben ik tevreden. De hele taart staat in de parade...

Dankjewel Sonj@ en Wendy voor jullie mooie voorbeelden!

17

Er mooi en wat heb je nu als vleugels gebruikt?