1

Onderwerp: help! hoe kan dit nou?!

Normaal gesproken nooit geen problemen gehad met het maken van een biscuit, maar vandaag...

Heb vanmiddag geprobeerd eentje te bakken = mislukt

en nu vanavond nogmaals een poging gedaan en ook die is gigantisch mislukt  :(  :(

Ik deed het beslag 8min mixen op hoog en dan nog 2 min. laag. Daarna gaat het in een voorverwarmde oven op 160 graden ( hetelucht) en hij heeft er 45min. in gestaan, daarna nog 5 min. op 180 graden, toen haalde ik hem eruit.

Wilde ik de ring losmaken zodat ik het biscuit op mn rooster kan laten afkoelen, maar het leek het meeste op soort van vla wat eruit kwam vloeien :(:(

Het is al een aardige tijd geleden dat ik voor het laatst een biscuit heb gebakken, dus ik weet ook niet meer of ik het eerder wel op 160 graden deed of niet.

Iemand nog een idee of het ergens anders aan ligt?

geloof dat we voor morgen maar een slagroomtaart bij de Hema moeten kopen :nooo  :nooo

2

Re: help! hoe kan dit nou?!

is de temp van je oven wel goed?
als ie er 50 minuten heeft ingezeten moet ie echt wel goed zijn.. of het moet er eentje zijn van 40 bij 40 cm en 10 cm hoog of zo ;)

Hoi,

Nee toch een slagroomtaart haalt het niet bij je eigen taart hoor. 3x is scheepsrecht!
Ik bak mijn biscuits altijd op 175 graden, en zo te lezen als het biscuit nog vloeibaar is, heb je deze inderdaad op een te lage stand gebakken, waardoor deze niet gaar is geworden.
Het biscuitkapsel dat ik bak is van biscuitmix en bak ik max 35 min in een hetelucht oven die wel goed voorverwarmd is. Maar dat heb jij ook gedaan. Veel succes met je volgende biscuit.

4

Heb je een oventhermometer zodat je kunt controleren of de temperatuur goed is? Misschien is er iets stuk in je oven zodat die niet goed verwarmd...

Groetjes, Monica

5

ik had me ook echt verheugd op een avondje freubelen met slagroom en aardbeien :)

heb geen thermometer, helaas.

Deze oven is al wel 12 jaar oud, misschien gaat ie het eindelijk begeven :x  :nooo

Zal het nog 1x proberen ( kan het toch niet uitstaan dat het niet lukt!)

zou het kunnen lukken als ik de oven instel op 180gr en 35 min? of is dat te hoog en te lang?

ik kan de temperatuur alleen instellen op 150.160.170.180.190.200 etc.

Hij heeft geen tussentemp van 175.

6

chantal1980 schreef:

is de temp van je oven wel goed?
als ie er 50 minuten heeft ingezeten moet ie echt wel goed zijn.. of het moet er eentje zijn van 40 bij 40 cm en 10 cm hoog of zo ;)

het is een standaard ronde vorm van 25 doorsnede en hij kwam netjes tot de rand, dus ik was dan ook echt verbaasd dat het er vloeibaar uitkwam :think:  :rolleyes:

7

dan was ie echtnog niet gaar.
volgende poging wel eerst met een lange sateprikker/breinaald/scherm mes er in om te kijken of hij al klaar is!

mijn ronde van 25 cm (10 cm hoog) bak ik 40 minuten op 150 graden.. en zo is iedere oven weer anders.

8

Ik heb ook met een lange sateprikker erin geprikt, en die kwam er goed uit, maar moet zeggen het kostte me wel moeite om door de bovenkant heen te prikken :think:  vond ik wel vreemd.

50minuten bij een temperatuur van 160-180 vind ik en hoog en lang...Lijkt me echt gek dat hij dan niet minimaal stevig moet zijn. De oven was wel goed voorverwarmd? Ben eerder bang voor je dat er dan iets mis is met je oven  :|  Misschien nog eens 1 poging, goed voorverwarmen, en met een sateprikker een paar keer kijken of hij voldoende gaart.

10

ik heb ook een heteluchtoven en ik verwarm eerst voor op 150 graden. Daarna 13 minuten op 150, 13 minuten op 160 en 13 minuten op 175.
En dan gebruik ik de biscuitmix van Funcakes, werkt elke keer!

11

Als je moeite had om er door heen te prikken , is de bovenkant van je biscuit misschien te hard gegaan. Dat gebeurt bij een te hoge temperatuur. Normaal heb je bij een 25cm biscuit geen heatingcore nodig, maar het kklinkt alsof de oventemperatuur niet gelijkmtig verdeeld is geweest.

12

nou hij zit erin, had op 180 voorverwarmd, maar twijfel toch en heb hem dus nu op 170 ingesteld en 45 min.

vond hem niet zo super heet voor mijn idee eigenlijk, nu ik er even over nadenk :think:

nou ja, ik zie het dalijk wel. Ga nog even bij mn man zitten en we wachten het af.

Voor nu, allemaal bedankt voor het meedenken!

ik laat het weten als hij dit keer wel gelukt is. ( of toch weer niet)

13 Laatst bewerkt door tuffie28 (01-06-2012 21:24)

inmiddels heeft het biscuit 45 minuten in de oven gestaan op 170 graden = niet gaar.

daarna 8 min op 180 graden = nog steeds niet gaar

nu nog eens 7 min op 160 graden en hij is nóg niet gaar!

wel beter als vanmiddag, maar in het midden nog semi vloeibaar en de rest was ook nog net niet goed genoeg "opgedroogd".

ik snap er niks meer van.

gooi hem in de prullebak! en ik stop voor onbepaalde tijd met bakken

:nooo  :nooo  :grr:  :nooo  :grr:  :nooo  :nooo   :grr: :nooo  :nooo

ga afsluiten, morgen nog een hoop te doen voor de visite komt.

14

jeetje, wat een  :x situatie  :s  Het lijkt er op dat je oven het begeven heeft :grr:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15 Laatst bewerkt door mieperdepiep (01-06-2012 22:33)

O, jeetje dat klinkt niet goed.. :s
Ik heb ooit eens een oven gehad die knopjes had voor bovenwarmte, onderwarmte, grill. Staat hij niet toevallig op een verkeerde stand? Dat hij alleen van bovenaf verwarmt? Ik probeer er nog iets in te zien.. :think:

Een oventhermometertje kost maar een paar euro bij de blokker. Misschien dit er eens inzetten?

16

Dat klinkt echt alsof je oven het begeven heeft.
45 minuten op 170 graden bij een 25 cm moet een gaar biscuit opleveren. Ik vind het zelfs al te lang, bij nog 15 minuten langer heb ik een baksteen. :S

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

17

Ik zou dat oventhermometertje maar eens halen en uitproberen!
Ik gebruik die altijd, zodat ik de oven op de juiste temperatuur kan zetten, die komt bij een heteluchtoven nooit overen met de knoppen. Het verschilt zelfs per oven!
Bij mij is 165 graden op de knop, in werkelijkheid 180 graden!

Groetjes, Monica

18 Laatst bewerkt door jann-will (02-06-2012 08:19)

Een hetelucht moet ongeveer 20 graden lager dan een gewone oven, en inderdaad wat mookje zegt die getallen op je knoppen kloppen ook vaak niet, ik heb er een schijf overheen geplakt met de echte graden, het was ff werk maar de moeite waard!

Het klinkt alsof de oven op grill heeft gestaan, dat wordt de cake aan de bovenkant hard maar wordt niet gaar, en anders ben ik bang dat je oven inderdaad kapot is.

Groetjes Wilma