1

Onderwerp: slagroom schift als 'ie in aanraking komt met jam?

Hoi allemaal,

Groot probleem hier.. Ik heb witte ganache gemaakt  (met milka chocolade) en deze vervolgens opgeklopt. Op de taart eerst een laagje bosbessenjam en daarop een laagje ganache. Dit ging in eerder taarten altijd goed.

Alleen nu is de ganache geschift toen ie op de jam kwam. Ik snap echt niet wat er fout gaat, want de ganache (met callebaut callets) ging wel goed.

Ondertussen kan ik wel janken, want het is een bruidstaart voor vrienden die ik vanavond moet afleveren en ik heb de ganache al een keer eerder opnieuw gemaakt vandaag omdat ie toen ook al schiftte. En nu ging het pas op de taart fout. Het is maar een klein beetje, maar ik ben heel bang dat 't schiften alleen maar erger wordt. :S En 't is natuurlijk niet meer te eten. Smaak is (nu) nog prima, maar 't ziet er niet uit.

Weet iemand of dit nog goed blijft? Of moet ik als een gek weer aan het bakken?  :/

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

2 Laatst bewerkt door elleoj (31-05-2012 16:50)

Re: slagroom schift als 'ie in aanraking komt met jam?

Oh, fijn... Ik moest nog een taart doen met ganache, en daarbij het ik de jam en de slagroom niet met elkaar in contact gebracht. Maar de ganache (die perfect was in het bakje!) veranderde ook weer van structuur zodra 'ie op het biscuit kwam.  :mad:

Komt het gewoon door de warmte denken jullie? :(

<><

3

Wat balen... Ik denk datt idd door de warmtekomt... :-(

What goes around, comes around.
Sinds 1 januari 2012 bestaat n'Cakes: www.n-cakes.nl

4

Kun je hem niet voorzichtig in de magnetron verwarmen en roeren. Oh nee, hij zit al op je taart. Pff... ik weet het ook niet. Wat een stress voor je, ik leef wel met je mee, maar daar heb je ook niks aan natuurlijk.

Tien

5

Ik heb vervangend vervoer geregeld (zelf geen rijbewijs, vriendlief zou me vanavond met taart brengen. Nu komt m'n lieve moeder 60 km rijden voor de taart) en kan de taart morgen brengen. Ben nu dus maar weer aan 't bakken. En de witte ganache wordt nu gewoon botercrème, daar kan weinig aan mis gaan. Wel ontzettend balen. En stressen. Bah, niks leuks aan. :(

En net 4 kilo taart in de kliko gemikt. Doet pijn aan mn hart hoor. :( Uiteraard even opengesneden en geproefd. Zag er prima uit en proefde het ook niet. Maar goed, liever 't zekere voor 't onzekere nemen. Beetje naar als blijkt dat 't bedorven is (en dat merk je natuurlijk pas als de taart aangesneden wordt :()

(Ik hou niet van eten weggooien, maar bewaren voor onszelf heeft helaas geen zin. Het vriesvakje zit stampesvol en we zijn 't hele weekend van huis. :( )

<><

Ganache is een mixvan boter en water wat normaal gesproken niet zou mengen, maar bij een precieze bepaalde verhouding en temperatuur wel mengt. Dit komt vrij nauw. Misschien brak door de kou van de jam de mix weer en splitste er wat water van het vet? Veel sterkte, vervelend voor je,zeg!!

7

Witte chocopasta door je botercreme doen? Las ik net als tip voor witte chocoladevulling. Of durf je dat nu niet meer aan? Zou ik wel snappen hoor.

Succes nog vanavond en vannacht, ik hoop dat het goed komt.

Tieneke

8

Je hebt er nu niks meer aan, maar ik heb hier eens gelezen dat slagroom schift, met Hero  jam. Kan dat misschien ook het geval zijn geweest met je ganache?

En is het nog goed gekomen met je nieuwe taarten?

9

thnx voor alle reacties. Ik heb uiteindelijk gewoon botercrème van de mix gemaakt en daar fijngesneden brokjes witte chocolade opgestrooid. Als een malle nog een keer gebakken, bekleed etc. Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen, alleen had 't bruidspaar voor 70 man besteld en heb ik slechts 38 stukjes uitgedeeld (toen had iedereen :s), dus er was heel veel over. Naja, ze gaan niet op huwelijksreis, dus ze konden 't uitdelen op 't werk vandaag. :D Aan de smaak lag het in elk geval niet!

<><