1

Onderwerp: Dikte marsepein/fondant

Ik wil dit weekend mijn eerste taart gaan maken.
Vroeg me af wat ongeveer de dikte van de marsepein/fondant moet zijn om een taart mee te bekleden. Niet te dun om scheurente voorkomen maar te dik is ook niet wenselijk.

2

Re: Dikte marsepein/fondant

Is een kwestie van smaak. Sommigen rollen uit tot wel 5mm, maar ikzelf vind dat niet lekker. Ik probeer altijd tot max. 2mm dik uit te rollen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

SweetTooth schreef:

Is een kwestie van smaak. Sommigen rollen uit tot wel 5mm, maar ikzelf vind dat niet lekker. Ik probeer altijd tot max. 2mm dik uit te rollen.

Ik heb de volgende vraag: hoe kan ik controleren of ik de juiste dikte van 2mm heb uitgerold?

4

Wat ik zelf heel lang heb gedaan is precies het aantal grammen uit de tabel nemen en deze precies breed genoeg uitrollen om de taart + zijkanten mee te bekleden (even opmeten).
Als ik je lengte en breedte juist had, was de dikte voor mij ook goed genoeg.

En als dat niet lukt (omdat het gaat scheuren of het is je te dun) moet je gewoon iets meer gewicht nemen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5 Laatst bewerkt door Jol321 (24-05-2012 13:40)

Als je begint, kun je 125 gram aanhouden per gebruikt ei. Dit (zoals Ilonka hierboven al zegt) uitrollen tot doorsnee + zijkant + zijkant (niet veel breder), dan heb je een goede dikte. Dus voor 20 cm taartje, gebakken met 4 eieren neem je 500 gram. Stel de hoogte van de gevulde taart is 7 cm, dan rol je de lap uit tot 35 cm. Je zal zien, dat je daarna nog iets van 150 gram eraf snijdt. Als je iets meer ervaring krijgt, zul je naar de 100 gram per ei toe kunnen gaan. Op het begin niet te dun uitrollen.

Groet, Jolanda

6

Ik gebruik meestal iets meer dan de tabellen. Wanneer ik uitrol is de lap dus iets te groot. Ik rol met de gele ring uit (volgens mij 4-5 mm, maar anders vind ik de lap te dun en zie je alles door de marsepein heen).
Ik heb een tijdje terug mijn taarten gewogen voor en na het bekleden.  Er zat bijna precies zoveel marsepein op als de tabel aangeeft terwijl ik 3x vul waardoor mijn taart bijn 9 cm hoog is.

7

@Ilonka en @Jolanda heel veel bedankt voor de tips.
@Esther68: wat bedoel je met de gele ring?  :o

8

fenny schreef:

Ja, stom  :o . Ik bedoel de gele ring die om de witte non-stick roller kan zodat je de dikte van een lap kan bepalen. Zijn deze
http://www.deleukstetaartenshop.nl/-p-2946.html

9

Esther68 schreef:
fenny schreef:

Ja, stom  :o . Ik bedoel de gele ring die om de witte non-stick roller kan zodat je de dikte van een lap kan bepalen. Zijn deze
http://www.deleukstetaartenshop.nl/-p-2946.html

Bedankt Esther68, dat is zeker handig voor mij.  :)