1 Laatst bewerkt door petrawb (19-05-2012 09:28)

Onderwerp: paarse regenboogtaart... met discodip??

hoi allemaal,
mijn zusje wordt eind juni 30 en heeft mij gevraagd of ik deze taart kan maken....

http://cakeheadloves.files.wordpress.com/2012/03/6341836817_1a097de6ff_o.jpg

waar kan ik dan het beste mee afsmeren zodat de discodip het beste blijft zitten? ze vinden botercreme best zwaar. toen dacht ik eventueel witte chocola, maar schoonmama houdt niet van chocola. slagroom lijkt me niet stevig genoeg, en dan kan ik zelf niet meeeten aangezien ik lact intol heb O-) en ze heeft ook waarschijnlijk geen plek in de koelkast voor de taart.... :s
jam lijkt mij ook geen goede optie omdat je dan de taart waarschijnlijk blijft zien en dan krijg je ook geen witte ondergrond....

ik zit zelf te denken om toch voor de bc te gaan en dan zo dun mogelijk zodat de discodip toch blijft zitten...

of heeft iemand anders nog een ander idee???

alvast bedankt!

2

Re: paarse regenboogtaart... met discodip??

en mocht iemand nog een tip hebben over de aanpak bij het bedekken met de discodip.... graag!! :D

3

Als hij niet in de koelkast kan blijven er toch echt maar 2 opties over..
En die heb je beide al genoemd.. Botercreme en witte ganache..

Ik zou zelf voor de witte ganache gaan.

Zet de taart goed vast op de ondergrond (dus met ganache vastplakken) hou hem een beetje schuin boven een grote bak en giet de musketzaad er tegen aan..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Voor het bekleden, kk heb met mn slagroomtaart bc op de zijkant gemeerd, de taart daarna als een band door de hagelslag gerold, hoop dat je het begrijpt. Dat werkte voor mij goed.

5

Ik zou hem eers heel even in de vriezer zettten en dan zo snel mogelijk BC smeren zo kun je de taart heel strak en met weinig bc afsmeren. Misschien nog heel even in de vriezer heel kort en dan de discodip eroverheen dan kun je hem als het ware er tegen aan drukke.

Zo werkt het voor mijn het strakst en mooist en je proeft dan de bc bijna niet :thumb:  hoop dat je er iets aan hebt

Neem ook een kijkje op mijn blog:
meBakery.blogspot.nl

6

bedankt voor de tips allemaal! ik denk dat ik het maar een keer moet proberen voordat ik aan de slag ga met het taartje voor mijn zusje.... zullen de kids vast niet erg vinden ;)

7

Ik heb geen tips voor je wat betreft het afsmeren van de taart of werken met de discodip, maar lees wel in je stukje dat je geen slagroom kan eten want je hebt lactose intolerantie, maar er is een merk dat heet minusL, verkrijgbaar bij jumbo en de reaal in duitsland, en dat is lactose vrij en super lekker.

En daar hebben ze ook slagroom van, zowel de spuitbussen als de slagroom die je zelf moet opkloppen, dan kan je wel mee eten  :D

8

je schoonmoeder lust geen chocolade, maar misschien is witte chocopasta een optie?? 

Smaakt een stuk minder 'chocoladerig' dan witte chocolade en plakt ook lekker.   Als je dit een klein beetje au bain marie verwarmd, kun je dat ook vrij goed uitsmeren....

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

9 Laatst bewerkt door Mammavanvijf (21-05-2012 17:32)

Je zou het met slagroom kunnen proberen (smeerde het zelf vaak af met slagroom). Bij de Jumbo hebben ze lactose arm slagroom (lminus) om te kloppen, ik weet niet of je daar wel tegen kunt. Let wel op dat het daar met grammen gewerkt wordt en niet met milliliters.... (een pakje is 250 gr ipv 250 ml). Goed stijf kloppen tot het bijna boter is... vanillesuiker en twee afgestreken eetlepels suiker toevoegen als de slagroom stijf begint te worden en twee zakjes klopfix.

Het is iets romiger dan boter... maar kleverig genoeg denk ik voor je discodip...
Succes!

Zie nu dat x-linnie-x het ook al geschreven heeft.... :D

lukt het misschien niet met merenque botercreme?

de discodip erop doen is kwestie van afsmeren de hele taart
dan eerst de zijkanten door de dip rollen
en dan bovenkant weer glad maken dan bestrooien met dip

maar pas op die disco dip balletjes vliegen alle kanten op

succes ben benieuwd naar het resultaat

11

Wat een superleuke taart zeg.
Afsmeren kan heel dun, als je snel kunt werken heb je geen dikke laag nodig.
Ik ga ook voor de rolmethode. Eerst een uurtje in de vriezer dan kun je 'm goed vasthouden en dan de zijkant door de dip rollen. Dan als ie staat de bovenkant doen.

Succes, ben benieuwd naar je resultaat en hopelijk heb je een macro/sligro pas want je hebt wel wat disco dip nodig  ;)

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

12

Gewone BC is idd zwaar, maar MBC niet, misschien ook een optie?
Succes

13

Ook ik ben zeer benieuwd! Mag ik vragen hoe je de paarse lagen gaat maken en wat je hiervoor gebruikt?

Ik ga een doop taart maken en het lijkt mij wel leuk om een taart binnenin roze op deze manier te maken.

Succes met de discodip.

Groetjes Diana

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

14

De paarse binnenkant krijg je door een paar druppels kleurstof aan je beslag toe te voegen. Ik heb zo wel eens een regenboogtaart gemaakt. Ik heb de lagen toen wel afzonderlijk gebakken.
Je hebt echt maar héél weinig kleurstof nodig. Dit is dezelfde kleurstof als die je gebruikt voor het kleuren van je fondant of marsepein.

15

Pinky schreef:

De paarse binnenkant krijg je door een paar druppels kleurstof aan je beslag toe te voegen. Ik heb zo wel eens een regenboogtaart gemaakt. Ik heb de lagen toen wel afzonderlijk gebakken.
Je hebt echt maar héél weinig kleurstof nodig. Dit is dezelfde kleurstof als die je gebruikt voor het kleuren van je fondant of marsepein.

als je de lagen afzonderlijk bakt, hoe lang moeten die lagen dan? stuk korter als normaal lijkt mij? ik wil ook wel eens zo'n regenboog proberen!

16

Nog een vraag over afzonderlijk bakken.

Maak je dan steeds maar een klein beetje beslag? Je kunt je beslag toch niet laten staan?

Ik weet nog dat ik een keer met iets anders bezig was en toen mijn beslag een minuut of 5 heb  laten staan voor ik het in een bakblik deed. Toen ik deze ging baken kwam die niet goed omhoog en werd best wel hard en droog terwijl ik de oven op de zelfde manier gebruikte. Toen ik dat hier gevraagd had zeiden ze dat dat kwam doordat ik het beslag even had laten "rusten" .

Lijkt me erg gaaf om zulke lagen te maken maar weet dus niet duidelijk hoe ik dat dan moet doen.

17 Laatst bewerkt door petrawb (24-05-2012 15:54)

bedankt voor de slagroom tip!! laten we nou net sinds een paar wk een jumbo in de stad hebben :D 

mbc heb ik nog nooit geprobeerd. hmm, zet het ook op mijn lijstje voor opties. denk dat ze die wel lekker zullen vinden...

ik denk dat ik de taart na het afsmeren idd ff in de vriezer gooi. mijn zusje wil jam als vulling dus de taart wordt daar ook niet steviger door.  :+

wat het afzonderlijk afbakken betreft... ik heb het tot nu toe nog nooit gedaan, maar ik neem aan dat het idd korter gaat. ik heb bij zo;n andere regenboogtaart met alle kleuren door elkaar 1 keer voor een basis biscuit gemengd en dit daarna per kleur afzonderlijk gemengd en in de bakvorm gedaan.

meestal ruik je wanneer een taart (bijna) gaar is... ik test altijd sowieso met een sateprikker. maar het zal idd best ff duren voordat alles gebakken is.  ;)

18

Maar maak je dan ook je beslag in 6 delen klaar want je kunt het toch niet laten staan zonder gelijk te bakken???

jadimi schreef:

Maar maak je dan ook je beslag in 6 delen klaar want je kunt het toch niet laten staan zonder gelijk te bakken???

dat kan wel...

en als je even googlet kan je heel veel vinden hierover, ook op youtube

I never met a calorie I didn't like....

20

Ik zou gewoon afsmeren met bc dat werkt gewoon het mooiste en alleen voor het afsmeren is het toch niet zo zwaar?
Betreft dat afzonderlijk bakken van de lagen, baktijd is afhankelijk van je oven, vormgrootte en hoeveelheid beslag dat je gebruikt dus een kant en klaar antwoord is er niet, gewoon proberen dus.
Ik heb ook al eens een regenboogtaart gemaakt en het beslag in eens klaar gemaakt en laten staan, was geen enkel problee hoor.

Veel succes!

It's just a piece of cake

21 Laatst bewerkt door petrawb (11-07-2012 10:31)

hallo allemaal,
ik het net de foto;s in dit topic geplaatst. na overleg met mijn zusje is het toch vanille bc geworden en gevuld met jam. iedereen vond hem erg lekker en niet te zwaar...
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201265

hij is helaas niet zo strak geworden omdat het haast werk werd. mijn zusje kwam vrijdag aan het eind van de middag vertellen dat ze heb 4 uur eerder kwam halen. dus mijn hele planning in de soep aangezien ik nog een taart en cakejes voor de kids zou maken. maar goed, iedereen vond hem mooi en lekker.

ik had de disco dip gewoon bij de ah gekocht. 4 pakjes, voor de zekerheid... haha. had uiteindelijk nog geen 2 nodig dus de kids zijn helemaal blij met alle disco ijsjes.  ;)

en nog bedankt voor het meedenken!